Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - AŽ NA KREV - TV tip



Úvodník: Mistrovské filmové dílo se silným příběhem, vypjatými emocemi, skvělou kamerou (Oscar pro Roberta Elswita) a přesvědčivým hereckým výkonem Daniela Day-Lewise (viz foto v závěru), oceněným rovněž Oscarem. Drama jaké už dlouho Amerika nenatočila.

Článek:  Přestože při udělování Oscarů zabodovalo jen dvakrát na webu IMDB.com se v hlasování dostalo mezi 50 nejlepších filmů historie a získalo dalších 40 cen.

 Podle románu Petrolej Uptona Sinclaira jej natočil režisér Paul Thomas Anderson. Odehrává se v Kalifornii na přelomu 19. a 20. století v době ropného boomu. Jde o příběh jednoho z těch, kteří v honbě za úspěchem zapomenou na všechny lidské hodnoty. AŽ NA KREV je „dokonalou studii jedné ambiciózní egocentrické duše“, v jejímž nositeli - naftaři Plainviewovi – má filmový svět jednu z nejšťavnatějších postav své historie. Tvrdý zlatokop Plainview se nevybíravými způsoby vypracuje na vlivného petrolejáře, který nezná nic a nikoho kromě své práce (předlohou pro tuto postavu byl též ropný magnát Edward Doheny). Režisér se nezaměřuje na rodící se naftařský průmysl na přelomu století ani na těžkou práci těžařů. Věnuje se detailnímu popisu symbolického propadu této osobnosti do pekel, tomu, jak ambiciózní muž je drcen vlastní honbou za úspěchem, která nezná nepřekonatelné překážky. Hlavní postava postupně vlivem korupce a podvodů ztrácí základní lidské hodnoty jako jsou láska, naděje, pospolitost, víra, ambice či pouto mezi synem a otcem. Dramaturgicky tuto linii výtečně podporuje střet hlavní postavy vršící dík rozmachu průmyslu bohatství s „protikladem" - fanatickým farářem Eliem (Paul Dano), zastáncem rigidní katolické morálky velebící materiální skromnost. Anderson natočil film, který „od úvodního záběru svojí intenzitou drti a podmaňuje si divákovy smysly.“

Film bývá často rovnáván s OBČANEM KANEM Orsona Wellese. Ropný magnát ve filmu AŽ NA KREV je sice stejně osamělý, ale jako člověk mnohem odpudivější. Jakoby se upsal samému peklu a jak napsala Věra Míčková je zosobněním „ďábelské arogance člověka, který v kariéře došel tak daleko, že podlehl vždy aktuálnímu klamu, že si může beztrestně dovolit absolutně všechno včetně nenávisti vůči světu.“

Ač se děj odehrává v Kalifornii byl film točen v Mexiku, protože podobná místa jako před sto lety už v Kalifornii nejsou. Celé městečko bylo postaveno (za 3 měsíce). Nejtěžší úkol bylo postavit 30metrovou vrtnou soupravu, která je pro příběh klíčová. I to se podle původních plánů podařilo a všem bylo líto, když se pro potřeby filmu musela v posledním natáčecím dnu zničit.

*******************************************************************************************************

Paul Thomas Anderson

Jeden z 11 režisérů příjmením Anderson (a jedné Andersonové). Američan narozený 26.6.1970. Začal jako filmový amatér, pak dělal asistenta produkce při natáčení videoklipů Svůj první film uvedl s úspěchem na festivalu Sundance – příběh profesionálního hazardního hráče SYDNEY (též TVRDÁ OSMA).

Prosadil se svým druhým filmem – pohledem na pornoscénu v Los Angeles 70. a 80. let HŘÍ&SNÉ BOOGIE, pokračoval rovněž u nás uvedenou MAGNOLIÍ, tříhodinovou černou komedií obsahující devět vzájemně propletených příběhů v jedné ničivé a kouzelné noci. V kinech byla rovněž uvedena jeho romantická komedie z roku 2002 OPILÍ LÁSKOU. Jeho krédem je „Budu se bouřit proti mocnostem a řádům, vždycky.
 

******************************************************************************************************

Představitel hlavní role Daniel Day-Lewis

Nar. 29.4.1957 - matka herečka, otec spisovatel – narodil se do prostředí snobského a upjatého což zapříčinilo jeho problematickou povahu se sebestřednými sklony. „Smutné dětství z něj udělalo kvalitního herce s nekvalitním soukromým životem.“

Ve filmu začal (dík matce) již jako teeneger, ale první významnější rolí byl až důstojník ve filmu BOUNTY. Jeho filmografie není příliš rozsáhlá, ale většinou jde o mimořádně kvalitní filmy. Připomeňme třeba homosexuála v MOJÍ MALÉ PRÁDELNIČCE Stephena Frearse, bělocha s indiánským jménem Sokolí oko v indiánce POSLEDNÍ MOHYKÁN, mladého právníka v Scorseseho VĚKU NEVINNOSTI, faráře v ČARODĚJNICÍCH ZE SALEMU, boxera ve stejnojmenném filmu Jima Sheridana či jednookého gangstera „Řezníka“ v Scorseseho filmu GANGY V NEW YORKU.

Day-Lewis je univerzální herec, propagující Stanislavského metodu. On roli nehraje, on ji žije. Ve filmu AŽ NA KREV uvidíte jak ztvárnil obludnou, nelehkou a odpuzující postavu bývalého zlatokopa, který se stane ropným magnátem. To není herectví – to je převtělení, jakého je schopen jen on sám. Oscar mu byl udělen právem.

Má to však i své stíny: Danielova ochota „vnořit“ se do postavy ho vede málem až k sebezničení. Takto zkolaboval jednou na divadle, kde hrál Hamleta. Když hrál ve filmu MOJE LEVÁ NOHA ochrnutého mladíka naučil se touto nohou psát, pro boxera si nechal přerazit nos v boxerském kurzu. Když měl hrát českého doktora v Kaufmanově NESNESITLENÉ LEHKOSTI BYTÍ (podle Kundery) odjel na čas do Prahy, učil se česky a studoval materiály o roce 1968.

Přitom se seznámil s francouzskou herečkou Isabel ADJANIOVOU, se kterou pak několik let žil a má s ní syna. Rok po jeho narození se oženil s jinou herečkou Rebekou MILLEROVOU, dcerou slavného dramatika ARTHURA MILLERA. Má s ní dva syny. Vyrovnaný, klidný muž, stojící stranou hollywoodských skandálů říká, že kdyby nebyl hercem byl by řezbářem.

**************************************************************

AŽ NA KREV

(There Will Be Blood)
USA 2007, režie Paul Thomas Anderson,
uvede ČT 2 v úterý 20. listopadu od 22,15 hodin



16.11.2012 - Stanislav Polauf