Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - KRVAVÁ SVATBA – TV tip - moderní balet na plátně



Úvodník: Nejprve byla divadelní hra Federika Garcii Lorky, vycházející z letitého nepřátelství dvou andaluských rodů a zachycující střet starých a přežitých morálních kodexů se silou vášnivé lásky. Podkladem byla zpráva z černé kroniky granadských novin, kde na jedné svatbě uteče nevěsta s milencem a drama skončí smrtí jak ženicha tak i jeho soka v lásce.

Článek: Hra, známá i z českých jevišť, se stala podkladem pro baletní představení, v němž přední tanečník a choreograf Antonio Gades trochu potlačil krajové andaluské prvky a snažil se o univerzálnější výpověď o síle lásky, která nedbá nebezpečí a nezaváhá ani před smrtí. Sám v roli milence Leonarda a tanečníci jeho souboru (Cristina Hoyos jako nevěsta a Juan Antonio Jimenez jako ženich) ve filmu rozehrávají tragické drama lásky, žárlivosti a nenávisti připomínající antické tragédie.

Pro diváka, který by se snad zalekl baletního vyjádření je nutno říci, že celé drama asi hodinového filmu je plně srozumitelné a sdílné. Prostě velké umění nepotřebuje slov, pohyby, gesta a mimika tanečníků promlouvají dostatečně silně.

Známý režisér Carlos Saura nejprve sleduje dokumentárním způsobem zkoušku baletního souboru Antonia Gadese. Uvidíme příchod a líčení tanečníků v sále bez dekorací, úpravy kostýmů a přípravu představení. Po tomto klidném úvodu vás strhnou tóny vášnivé hudby a prvními kroky tanečníků vstoupíme do dramatu. Dramatického baletu, který vzrušuje jak svým tématem tak i baletním provedením. Režisér k tomu ještě přidal zvláštní filmové prostředky, dokázal smysl pro rytmus a povýšil balet na nositele filmové výpovědi. Kameraman Teo Escamilla objevně podrtrhuje umělecké kvality známého madridského souboru jak umístěním kamer tak jejich pohybem v rytmu tanečníků. Spojením baletního mistrovství a filmové dokonalosti získalo toto dílo možná až dvojnásobnou účinnost a podle mínění řady kritiků patří k nejlepším baletním filmům všech dob. Z každého záběru cítíte, proč byl režisér Saura tak okouzlen Gadesovým mistrovským uměním, i to, že toto okouzlení dokáže dokonale přenést i na diváka. Jiří Tvrzník kdysi napsal, že film je „vizuální impresí, jejímž výsledkem je film par excellence.“

KRVAVÁ SVATBA natočená v roce 1977 byla v režisérově dosavadní tvorbě jistým zvratem. Saurovy předchozí filmy od tragického HONu přes dramata ANNA A VLCI, SESTŘENICE ANGELIKA či  STARÝ DŮM UPROSTŘED MADRIDU  byly neseny skrytou kritikou poměrů ve fašistickém &Spanělsku se silným důrazem na psychologické prokreslení lidských dramat. Jeho filmy, v nichž hrála jeho manželka Geraldina Chaplinová,  si našly mnoho zájemců i v českých filmových klubech.

KRVAVÁ SVATBA byl film zcela jiného druhu. Poprvé Saura udělal hlavním hrdinou svého dramatu hudbu a tanec. Byl to nástup k celé trilogii, jejímiž dalšími částmi byly filmy CARMEN (1983) a ČARODĚJNÁ LÁSKA (1986).

Chcete-li charakterizaci pak tento film Carlose Saury je uměleckým dokumentem, zpočátku skoro reportáží, ale tak nezvyklým, že těžko určíte hranici mezi objektivní skutečností baletního sálu a světem univerzálního dramatu. Tato hranice neexistuje především pro samotné tanečníky, pro něž umění a pravda jsou jedno a totéž.
Foto: csfd.cz, paradigmas.mx
**************************************************
KRVAVÁ SVATBA (Bodas de sangre)
(v českých kinech uvedeno v roce 1984 pod názvem
F.GARCIA LORCA: KRVAVÁ SVATBA)
&Spanělsko 1981, režie Carlos Saura.
Uvede ČT art v pondělí 24. března od 20,20 hodin.

 

Antonio Gades a Cristina Hoyosová


21.03.2014 - Stanislav Polauf