Tisk článku ze serveru Rozhledna - Webmagazin.cz - ČARODĚJNÁ LÁSKA – TV tip - silné drama beze slov



Úvodník: Po KRVAVÉ SVATBĚ a CARMEN je ČARODĚJNÁ LÁSKA třetí filmovou spoluprací režiséra Carlose Saury a tanečníka a choreografa Antonio Gadese. Podle režisérových slov se „rozhodli jít tentokrát ještě dál na cestě onoho podmanivého dobrodružství, do kterého se jednoho dne pustili.“


Článek: Ten první film KRVAVÁ SVATBA (psali jsme o něm – viz http://www.webmagazin.cz/index.php?stype=all&id=13986 ) přišel poměrně nečekaně – Saura po úspěšných filmech jako ANNA A VLCI či SESTŘENICE ANGELIKA změnil radikálně svůj pohled z politické alegorie a citlivého zobrazení mezilidských vztahů a vydal se do oblasti ryzího umění, jímž balet zcela jistě je. Někdy se mu vyčítalo, že rezignoval na současné španělské problémy, ale Saura jakoby se vracel ke svým kořenům – k národní lidové kultuře.

Všimněme si, že všechny tři filmy vycházejí z cikánského folkloru, ve všech třech dílech baletní trilogie je cikánský svět plně zastoupen (či alespoň jako v CARMEN je jedna hlavních hrdinek cikánka). To není efekt, ale skutečný návrat ke španělským tradicím. Zatímco první dva filmy mají známé  předlohy (tragédie Federica García Lorcy či opera George Bizeta)  ČARODĚJNÁ LÁSKA vychází z baletu Manuela de Fally.

Zatímco v prvních případech zavádí Saura diváky na divadelní jeviště a vedle vlastního tance ukazuje přípravy baletu i vztahy mezi účinkujícími, tady hned v prvním dlouhém záběru se přenášíme do prostoru filmového ateliéru. V něm se připravuje a posléze odehrává strhující drama vášně,věrnosti, zrady a smrti. Přestože nás zpočátku kamera provede celým zákulisím ateliéru i všemi dekoracemi inscenovaného prostoru předměstské andaluské cikánské osady, posléze na všechno okolo zapomeneme – tak nás příběh beze slov, jen s hudbou a pohyby tanečníků, dokáže zaujmout.

Příběh je poměrně jednoduchý. Začíná podle starého cikánského zvyku tím, že rodiče zasnubují dvě své nezletilé děti Josého a Candelu. S neštěstím v očích je pozoruje jiný chlapec Carmelo, jehož k dívce přitahuje raný milostný vztah. Obrazovou zkratkou (změnou výrazu Carmelovy tváře) se děj přenese ke svatebnímu dnu. Carmelo s nevěstou Candelou vytancovávají svoji marnou lásku a jiná dívka Lucia zase odhání ženicha, jehož k sobě připoutala vášnivou láskou. V další části – o Vánocích - se odehraje rvačka, v níž se obětí stane José. Policie zatkne Carmela, který Candele pomáhal s odklízením mrtvého. Další časový střih – po čtyřech letech se Carmelo vrací z vězení, kde na svoji lásku nezapomněl. Ta by ráda jeho city opětovala, ale brání ji v tom iracionální přízrak – stále se jí zjevuje její bývalý muž José. Nepomůže ani vědma radící oheň (vynikající ohňový tanec) a tak musí pomoci Lucia, která i s přízrakem odchází…

Původní balet významného španělského skladatele Manuela de Fally byl dokončen v roce 1916 a při premiéře v něm tančila nejslavnější tanečnice flamenca té doby Pastory Imperio.  K původním písním přidali tvůrci i prvky folkloru andaluských cikánů. ČARODĚJNÁ LÁSKA je filmem o tom jak vzniká a jak probíhá moderní balet, ale zároveň je svrchovaným uměleckým filmovým dílem. Dokazuje, že k vyjádření exprese a citů není potřeba slov. Dokonce se vám může někdy zdát, že tanec dokáže vyjádřit více než obyčejná slova.
*************************************************
ČARODĚJNÁ LÁSKA
(El amor brujo), &Spanělsko 1986,
Režie Carlos Saura, uvádí CS film v úterý 22. Července od
 



18.07.2014 - Stanislav Polauf