Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Upír z Feratu – TV tip – film představující automobil na „lidský“ pohon



Úvodník: Slibný a rafinovaný název slibuje milovníkům mysteriózních příběhů českou upírskou variantu slavného expresionistického hororu UPÍR NOSFERATU. Také svým názvem jakoby evokoval příznivcům automobilového sportu jednu slavnou světovou značku. Tímhle nalákal v roce 1981 režisér Juraj Herz celou řadu diváků a dal tehdejší nevalné a nezajímavé české produkci silný impuls. 

Článek:


Přestože horor nikdy neměl v české kinematografii dostatečně silné zázemí Juraj Herz po úspěchu předchozí komedie BULDOCI A TŘE&SNĚ sáhl po sci-fi povídce Josefa Nesvadby s názvem UPÍR PO DVACETI LETECH a pustil se  do málem prohraného boje s tehdejším likvidátorem talentů vedoucím dramaturgem Barrandova Ludvíkem Tomanem. Film nakonec vyvzdoroval možná i proto, že za ním stál silný tým automobilky ŠKODA a její (nakonec sériově nerealizovaný) model super sportovního auta navrženého pozdějším nositelem Oscara výtvarníkem Theodorem Pištěkem.
 
 
Na svou dobu moderní a nezvykle tvarovaný černý vůz připravený západní automobilkou Ferat připravuje na rallye závodnice Luisa (Jana Břežková). Má však problémy s chodidlem, které prohlíží doktor Marek (Jiří Menzel - viz foto). Mladá Mima (Dagmar Veškrnová - viz foto v závěru) si všimne neobvyklého pedálu plynu. Když pak Luisa havaruje dostane vůz právě Mima, která kdysi závodila. Doktor Marek je však znepokojen záhadami kolem auta i smrti Luisy, zneklidněn postavou záhadné madam Ferat (Zdenka Procházková), jí rozpoutané reklamní kampaně a děsí ho podivná slabost s vozidlem trénujíc Mimy. Ukáže se, že automobil není stavěn na klasické palivo jako benzín či nafta, ale jde o biologický stroj živený lidskou krví. Jak zastavit krvežíznivost technického monstra?

 
To co jsme naznačili je jen začátek složitého a spletitého příběhu, který jistě uspokojí všechny zájemce o záhady a napětí. Někdy sice trochu pokulhává v logice, ale většině diváků to asi vadit nebude. Juraj Herz nešetří atraktivními efekty, které do daného žánru patří. Neváhá ani před tématikou dvojnice, kritizuje podvody, jichž se firma při reklamní kampani dopouští (proto muselo jít o firmu ze západu) a dojde i na titulem slíbené upíry či upírky (nebo ještě lépe řečeno zombie), jaké se stávají ze závodnic.
 
Z dnešního pohledu, kdy filmy s upíry a se zombie znají naši diváci z angloamerické produkce může film působit trochu zastarale. Přesto stojí za zhlédnutí jako doklad toho, jak k nám podobný žánr pronikal a pak také pro to, že krvavou story dokázal Herz vyvážit humorem, zlehčením i tou trochou sexu. Filmařsky je film realizován - jako vždy u Herze – s lehkostí a dramaturgickou vyvážeností. Je postaven na dobrých hereckých výkonech - kromě jmenovaných můžeme doplnit třeba Petra Čepka jako trenéra Feratu, Ilju Racka či Víta Olmera (doktory z pitevny) či Jana Schmida v roli trochu potřeštěného doktora přírodních věd, který neuvěřitelnou skutečnost o biologickém stroji objeví. Za zmínku stojí i to, že v ukázkách z upírského němého filmu, které se v příběhu promítají, vystupuje jako upír sám režisér Juraj Herz.
 
Škoda jen, že cenzurní zásah odstranil z filmu většinu scén považovaných za "ohrožení morálky komunistického lidu", ať už se jednalo o nahotu, provokativní západní elementy, krvavé scény či scény se záběry na vnitřnosti Feratu z tvůrčí dílny Jana &Svankmajera. Vystřižené scény se nedochovaly. Režisér dodnes považuje tento svůj film za své "nejzmrzačenější" dílo. 

Pro zájemce o automobil doplňme ještě informace, které uvádí jeden z přispěvatelů na csfd.cz:

Filmový Ferat Vampir RSR vznikl z konceptu &Skoda 110 Super Sport (typ 724), jednoho z několika modelů navržených koncem šedesátých let. V roce 1972 byl představen na autosalonu v Bruselu, kde byl zahraničními médii hodnocen lépe než koncept Aston Martin. Vůz měl objem 1 147 cm, výkon 76,5 kw a dosahoval rychlosti 211 km/h. Karosérie ze sklolaminátu měla šestici výklopných předních světlometů a šestnáct zadních, 6 v horní řadě po třech a deset v dolní po celé šířce vozu. Dveře se vyklápěly nahoru, spolu s čelním sklem a střechou. Motor - řadový čtyřválec ze &Skody 110 L Rallye poháněl zadní kola. V Československu byl koncept kritizován pro příliš hranatý vzhled a vzhledem k nastupující normalizaci nebyl uveden do výroby. Výtvarník Theodor Pištěk vůz pro potřeby filmu přelakoval z bílé na černou a upravil světlomety. Přední vyměnil za "zamračená" úzká pevná skla, zadní použil ze &Skody 120 (typ 742 M), záď doplnil o velký spoiler. Ferat zastupoval ve filmu také prototyp &Skoda 1100GT (ÚVMV 1100 GT). Vývoj sportovního kupé s motorem vzadu a samonosnou laminátovou karoserií probíhal mezi léty 1966-70. Vůz byl představen roku 1970 v Plzni a velký úspěch slavil na ženevském autosalonu 1971. Celkem bylo na podvozkové platformě &Skody 100 postaveno 6 kusů, které se dodnes účastní závodů historických vozů. 
Automobil z filmu se nachází v Muzeu &Skoda v Mladé Boleslavi- viz foto.
Foto: ceskatelevize.cz, csfd.cz, auta5p.eu
*****************************************
UPÍR Z FERATU
ČSR 1981, režie Juraj Herz,
Uvádí CSfilm v úterý 16. listopadu od 22,00 hodin 



12.11.2021 - Stanislav Polauf