Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - „Mělo se to jmenovat Starý prase a mladá svině,“ říká o svém filmu Saudek



Úvodník:

Jedna z prvních premiér tohoto roku. A můžeme zvolat hurá, nebudeme se muset prokousávat několik měsíců k nadprůměrnému filmu. V kinech je totiž Fotograf. Snímek o Janu Saudkovi v podání excelentního Karla Rodena. Čím překvapil?



Článek:

Jan Saudek. Extravagantní fotograf, který má život stejně pestrý jako jeho obrázky z vývojky. Plakáty k filmu mě doprovázely celou cestu na předpremiéru. Jsou v metru, lemují pražskou magistrálu, na internetu nebo v novinách na mě čím dál častěji vybafla připomínka, že premiéra snímku Ireny Pavláskové už je za dveřmi. „Co od ní čekat?“ ptali se mne moji známí. A i já sama.

Fantasie nebo pravda?
Spousta potenciálních diváků si myslí, že to bude kýč, jednoduché a možná i trochu obroublé. Smyšlenka, která je pro Mistra fotografa tak trochu typická, protože, ač je vážený umělec, na veřejnosti neokouzluje intelektuálními přednáškami o Sokratovi nebo o vznosném smyslu svých děl. Hýří vtipem, sype z rukávu jeden fór za druhým a i když je spousta z nich přisprostlých, lidé se smějí. Pro někoho možná jednoduché, zdání klame. Jak to ale bude vypadat, když to půjde z úst uhlazeného a spíše introvertního Karla Rodena? Něco napoví úvod filmu, kde spolu sedí předloha _ Jan Saudek – a představitel hlavní role – Karel Roden. „Lidé chtějí fantasii,“ snaží se rošťácký fotograf přemluvit jednoho z našich nejlepších herců, který se zase dožaduje toho, že by o Mistrovi chtěl znát pravdu. O muži, který nejspíše svojí leckdy prvoplánovou extrovertností kryje hlubší introvertnost. Je otázka, nakolik je film složen z reálných okamžiků Saudkova života. Kvůli druhé půlce by to bylo smutné.

Perlí Rejžek i Saudek
První část je ovšem komická. Ve spoustě věcí. Úsměv na tváří vám vyloudí přítomnost kritika Jana Rejžka, který nešetří naše skutečné osobnosti showbyznysu a ve filmu tak trochu s nadhledem představuje sám sebe. Jeho věta, že „průměrnost nikoho nesere“ leccos napovídá o tom, proč se hlavně velikáni ve své době musí potýkat s nemilosrdnou, i zdrcující kritikou. Nejvíce vás ale bude bavit Jan Saudek, tedy Karel Roden, který hýří Janovými hláškami s lehkostí a nevypadá to vůbec jako nápodoba nebo karikatura Saudka. Kdo by pochyboval, že se vysoký a ne úplně podobný typ muže jako je Roden nemůže vtělit do přeci jen menšího rošťáka Saudka, ve filmu uvidí, že mistr herec dokáže vše. Rodenovo herectví vás zaujme natolik, že se na film budete dívat bez toho, aniž byste přemýšleli, jestli by to či ono řekl nebo udělal Saudek a budete tam tak hledat spojnici mezi skutečným a filmovým Janem. Především první půlka není lacinou komedií. Nejen díky hereckým výkonům, ale i proložení jednotlivých scén, kdy se střídají veselé i smutné momenty, ale nic nepůsobí pateticky. Zlom nastává v druhé části.




Ženská nelida
Možná, že filmaři dali až moc prostoru další postavě. Jedné z dam Saudkova života. Rusovlasá a kučeravá Líba Holá, která tolik obdivuje slavného fotografa, že se chce stát jeho asistentkou. Vnutí se mu do přízně, přes nelibost jeho stávající asistentky, některé milenky a lehký nezájem i samotného fotografa. Když ale žena ví, jak na to, omotá si muže kolem prstu. A Líbě se to podařilo. Dokonce natolik, že na ni fotograf převedl své účty. Dlouho byla jeho partnerkou. Pak ale něco zaskřípalo. A Jan zjistil, že nemá práva na prodej svých děl, jím koupené nemovitosti jsou napsané na Líbu. A know-how jeho umění fotografie odkoukala natolik, že se sama živí focením. Z milionáře je chudák, jak sám skutečný fotograf jednou řekl. A mířil na jistou ženu. Proto se nabízí otázka, jestli Líba, rusovlasá žena, která si zvolila umělecké jméno Ráchel (typické židovské jméno jako je Judita nebo Sára) a která od Jana odešla k jeho synovi, není věrnou kopií skutečné ženy, která Jana na 10 let poblouznila. „Z lida se stala nelida,“ řekl o hlavní hrdince sám Saudek. O problémech s bývalou partnerkou Sárou Saudkovou a se synem Samuelem se všeobecně ví. Některé události jsou prý skutečné. Otázkou je, do jaké míry, protože pro Sáru to moc lichotivé není. Možná, že se film až zbytečně dlouho vyrovnával s Líbou. Možná by tomu stačila kratší stopáž. Ale to je opravdu jen detail, spíše jen postřeh, jestli nejde o vyrovnání mezi expartnery skutečné, které pak trochu narušilo dynamičtější rozjezd snímku v první části. Jak sám Saudek totiž řekl: „Už se nedožiju toho, jak to dopadne. Vy mladší ano, ale já už ne,“ narážel na kauzu s odcizenými negativy a i právy na svá díla. Zpočátku to vypadalo, že se dvojice i po rozchodu bude schopná dále vídat a budou spokojená velká rodina. Když ale Saudek ke snímku řekl, že chtěl, aby se to jmenovalo Starý prase a mladá svině, tak to o jejich vztahu mluví jasně. Kvůli tomu ale na film nechoďte. Jděte na něj proto, že vás prostě okouzlí malými dávkami od všeho – humoru, napětí, dramatu i smutku. Právě ta vyváženost dělá z filmu Fotograf jedno ze slibných děl tohoto roku.

Fotograf

Režie: Irena Pavlásková

Hrají: Karel Roden, Máša Málková, Vilma Cibulková, Václav Neužil, Marika Procházková, Jenovéfa Boková, Zuzana Vejvodová a další.

Bioscop

Fotografie: Bioscop

Cineart (Michaela Buchtová)



 


 


07.01.2015 - Aneta Šimonková