Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Využijte potenciál své wi-fi naplno



Úvodník: Síť wi-fi může skrývat mnohem více možností, než je obyčejné připojení k internetu. Na konferenci Connect 2015 předvedla společnost Cisco prakticky, jak lze využít analytické nástroje nad bezdrátovou sítí, a jaké možnosti to skýtá (nejen) obchodníkům či provozovatelům velkých nákupních center, úřadům nebo širokému spektru firem.


Článek: Většina podnikatelů chápe bezdrátové sítě wi-fi spíše jako nutné zlo. Něco co musí nabídnout svým zaměstnancům, obchodním partnerům nebo zákazníkům. To je ale málo. V bezdrátových sítích se skrývá celá řada informací, které mohou otevřít dveře k novým obchodním příležitostem. Nejde pochopitelně o narušení důvěrnosti přenášených dat, ale o lokalizační a další technické informace. Jak to může vypadat v reálném provozu, předvedla společnost Cisco na bezdrátové síti, kterou používali všichni účastníci ICT konference Cisco Connect 2015, která se konala ve dnech 24. a 25. března 2015 v Praze. Analytické nástroje Cisco Meraki umožní například graficky zobrazit, na jakém místě budovy se majitelé připojených zařízení nejčastěji zastavili, jakou rychlostí kudy procházeli a tak podobně. Potenciál, který mají tyto nástroje nejen pro obchodníky je patrný. Společnost Cisco odhaduje, že využití těchto nástrojů v maloobchodě skrývá potenciál k růstu tržeb o 15,6 procenta.
 
Jak ukázal nedávno publikovaný výzkum Cisco VNI Mobile, mobilní telefon má již více než polovina obyvatel Země. Rychle přitom roste i procento chytrých telefonů, které jsou vybaveny podporou wi-fi. I díky nim si uživatelé rychle zvykli být on-line téměř neustále. Podle průzkumu Cisco Consulting Services si například 63 procent zákazníků obchodů přímo v prodejně vyhledává na svém telefonu informace o zboží a 60 procent by chtělo používat své telefony jako čtečky čárových kódů, které umožní rychlejší odbavení u pokladny. Právě připojení prostřednictvím wi-fi umožní analyzovat informace o pohybu mobilních zařízení v určitém prostoru a následně tomu přizpůsobit obchodní strategii.
 
Připojte se, prosím
Konferenční prostory Clarion Congress hotelu jsou po dobu trvání konference Cisco Connect 2015 propojeny bezdrátovou sítí umožňující všem účastníkům rychlé a stabilní připojení k internetu. Kromě dvaceti bezdrátových přístupových bodů řad AP3700, AP2700 a AP1700 je její součástí i dvanáct zařízení Cisco Meraki MR34 obsahujících analytické nástroje Cisco CMX pro zpracování provozu v síti. Síť je navíc doplněna technologií Connected Mobile Experience a dalšími.
 
Analytické nástroje umožňují graficky zobrazit, jakou trasou účastníci konference procházejí. Ukáže se tak například, které prezentace partnerů jsou nejzajímavější, protože u nich uživatelé, přesněji jejich mobilní zařízení, zůstávají nejdéle. Stejně tak je na síti možné vypozorovat například začátek hlavního programu konference, kdy se velká část uživatelů přesune do sálu nebo naopak začátek pauzy na oběd, kdy vzroste vytížení přístupového bodu v restauraci.
 
Veškeré informace získávané ze sítě jsou pochopitelně anonymní. Bez souhlasu uživatele – v obchodě by se mohlo jednat například o registraci do věrnostního programu – nemůže provozovatel bezdrátové sítě spojit konkrétního uživatele s daty. I tak mohou ale analytické nástroje pomoci určit, kolik uživatelů se například k síti připojuje opakovaně. Stejně tak ukazují, jak dlouho zůstávají připojeni a podobně.
 
Poznejte své zákazníky či návštěvníky
Produktové portfolio společnosti Cisco obsahuje také Cisco Hyperlocation Modul, umožňující přesnou lokalizaci mobilního zařízení i uvnitř budovy. Modul umožňuje připojení jak pomocí Bluetooth, tak wi-fi, přičemž připojení prostřednictvím obou technologií lze spravovat z jednoho místa. Moduly umožňují velmi přesnou lokalizaci v místech, kde je GPS nepoužitelné. Provozovatel sítě díky tomu může nejen přesně plánovat potřebné kapacity připojení, ale také například sledovat proud návštěvníků či zákazníků.
 
To otevírá velký potenciál například v obchodních centrech, které mohou díky analýze informací z bezdrátových sítí identifikovat úspěšné či méně úspěšné obchody, ale například i uzpůsobit vnitřní prostory obchodního centra potřebám zákazníků. Stejně tak lze například vhodnou skladbou obchodů zajistit, aby zákazníci prošli co největší část obchodního centra a museli tak projít kolem obchodů, ke kterým by normálně ani nedošli.
 
Analytické informace ale nemusí být využitelné jen v obchodech. Například v holandském Rijksmuseu umožňuje podobná technologie určit, před jakým exponátem návštěvník stojí a přímo na jeho telefon mu doručit doplňující informace, které už by se nevešly na popisku, nebo třeba zpřístupnit další multimediální obsah. Stejně tak mohou například sportovní kluby pracovat s fanoušky na stadionu a nalákat je do fan-shopu nebo třeba jim nabídnout živý přenos přímo na jejich telefony, aby si tak mohli užít komfort televizního přenosu přímo na stadionu.
 
 

Zdroj: Jan Lodl,  Madison PA
foto: shutterstock.com




05.04.2015 - redakce