Tisk článku ze serveru Rozhledna - Webmagazin.cz - HRA O JABLKO – TV tip – S city si neradno hrát



Úvodník: Jeden z nejlepších snímků normalizační éry českého filmu, majstrštyk režisérky Věry Chytilové. Komediální formou se pokouší zachytit podstatu neustálého sporu mezi mužem a ženou a nastoluje otázku do jaké míry je možno si hrát s lidskými city, kdy hra přestává být hrou a kdy je třeba nést důsledky. 


Článek: „Královna českého filmu“ Věra Chytilová se po natočení pronikavě stylizovaného filmu OVOCE STROMŮ RAJSKÝCH JÍME dostala do té skupiny tvůrců české nové vlny, kterým nebylo umožněno dále točit. Chytilová se však nenechala odbýt a s houževnatostí sobě vlastní bojovala s tehdy přemocnými vladaři filmu. Trvalo jí to sedm let. Když to nešlo na Barrandově vyvzdorovala si film HRA O JABLKO v Krátkém filmu, kde překvapivě našla pochopení u komunistického ředitele Kamila Pixy. HRA O JABLKO byla tak doslova vyvzdorovaná na tehdejším normalizačním režimu.
 
            Nejen zvláštní způsob realizace, ale i jeho uvedení do kin bylo v té době překvapivé. Divák nebyl připraven na některé šokující záběry (např. otevřené zachycení porodu) a symboliku už také málem zapomněl. Chytilové se podařilo uvést jasný a divácky čitelný příběh a zároveň do filmu vnést obecnější významy.
 
            Jablko jako biblický symbol hříchu a svodu, sváru a poznání, uvozuje příběh porodníka dr. Johna, svobodného muže po třicítce, vítajícího každou milostnou akci, ale žádný závazný vztah. Jeho poslední „obětí“ je nová sestra Anna, sice mírně zbrklá a potřeštěná, ale beroucí svůj vztah mnohem vážněji než porodník. Když se sestra rozhodne proti jeho vůli donosit plod jejich milostných hrátek, rád by ze vztahu vycouval, jenže - jak říká režisérka „hru ve skutečnosti již nelze anulovat nebo ji vrátit kus nazpět, jestliže se týkala lidských citů a vztahů.“ Povrchní doktorova „hra na lásku“ se nakonec obrátí proti němu, což mu vynese přeložení na venkov a filmově je symbolizováno záběry psa bezradně pobíhajícího mezi zdravými a shnilými jablky.

 
        
        Nebyla by to feministka Chytilová, kdyby film nesl jiný podtitul než „komedie o báječných ženách, mrzkých mužích a odpovědnosti.“ A neodehrával by se v porodnici, kdyby se symbolické jablko z názvu neproměnilo v jednom záběru v hlavičku dítěte deroucí se z matčina lůna. A konečně: nebyl by to tak silně působící film, kdyby v něm hlavní role nevytvářeli Dagmar Bláhová (klaunka avantgardního Divadla na provázku) a Chytilové kolega Jiří Menzel. Role manželského páru pak režisérka svěřila hercům - sourozencům – Evelyně Steimarové a Jiřímu Kodetovi.
 
         V explikaci k filmu se Chytilová projevuje jako moralistka: „Tento film chce ukázat na nebezpečí, které tkví v našem nezodpovědném přístupu ke skutečnosti. Je nutné si neustále uvědomovat, že následky našich jakýchkoliv činů dopadnou na naši hlavu, a to i tehdy, když všechno počíná jen jako hra. Nejde v ní totiž jen o vítěze a poražené;  jako každé konání i ona sama přinese svůj plod.“
 
         HRA O JABLKO si právem zasloužila ceny za film i za herecké výkony na festivalech v Chicagu, Miami a v Chamrousse.
*************************************
HRA O JABLKO
ČSR 1976,
režie Věra Chytilová,
uvádí ČS film v úterý 14. dubna od 22,00 hodin



10.04.2015 - Stanislav Polauf