Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - MARNIE – TV TIP – Sean Connery v osidlech podivné lásky



Úvodník:

Každý film „mistra hrůzy“ Afreda Hitchcocka vždy budil a stále budí zájem diváků. Film MARNIE spadá do jeho nejsilnějšího tvůrčího období v šedesátých letech, kdy vznikly třeba hity PSYCHO či PTÁCI. Nikdy však nedosáhl věhlasu těchto dvou. Možná i proto, že tu není přímé fyzické ohrožení, ale tlumené tóny zraněné psychiky, kterou si hrdinka nese ve svém podvědomí odmala.



Článek:





 


MARNIE (Tippi Hedrenová) je krásná, mladá žena. Jednou blondýnka, jednou brunetka, ale vždy zlodějka, která přijme zaměstnání jen na tak dlouho, dokud se jí nepodaří vyloupit sejf svého zaměstnavatele. Pak zmizí i s penězi aby se o totéž pokusila někde jinde s jiným vzhledem a pod jinou identitou. Policie po ní marně pátrá.

Poté, co Marnie zaměstná hezký a bohatý podnikatel Mark Rutland (Sean Connery ve svých 34 letech), se mladá žena pokusí o svůj trik znovu. Netuší, že ji jako zlodějku Mark poznal. Ze zvláštních pohnutek ji ale nechá sejf vykrást, ukradené peníze doplní ze svého, ale Marnie nepředá policii, jak byste čekali, ale požádá ji o ruku. Je si vědom toho, že dívka je psychicky narušená, že se bojí jako čert kříže červené barvy, mívá děsivé sny a že, jak tvrdí na svatební cestě, nesnese, aby se jí muži dotýkali. Jako psychoanalytik amatér se chce pokusit odhalit příčiny její psychické lability. Kdyby jen tušil, co na něho čeká...

Co by to bylo za líbánky bez sexu. Ovšem ten je v případě těchto dvou katastrofální a spíše se podobá znásilnění. Marnie je úplně frigidní a naopak Mark má v sobě prvky sadismu a chová se k ní jako ke zvířeti v kleci („Ty sis mě jenom chytil,“ říká Marnie). Teprve po návštěvě Marnieiny bezcitné matky začne ( a s ním i divák) chápat, jaký strašlivě traumatizující zážitek musela Marnie v dětství zažít a odhalí rodinné tajemství,  který ji poznamenalo na celý život.

Hitchcockův film není ani hororem, ani kriminálním příběhem. Spíše by se dalo říci, že jde o trochu thrillerovou psychologickou studii raněné a trýzněné duše. Opět se zde setkáte s dusnou, tíživou atmosférou, kterou mistr dokáže až trýznivě vyvolávat. Možná vám bude ze začátku vadit pomalejší tempo, ale stupňující napětí zde určitě nechybí. Nebyl by to Hitchcock, aby si občas nezahrál s očekáváním diváka. Na druhé straně zase mnohde prozrazuje víc, než divák čeká. Například v často citované scéně, kdy na plátně vidíme zdí rozdělení dvě místnosti. V první Marnie vykrádá sejf a v té druhé uklízí uklízečka. Marnie spatří ženu dřív, než je odhalena, zuje se, boty dá do kapsy a snaží okolí ní projít. Přitom jí bota z kapsy vypadne a vy čekáte drama. Nic se nestane, Marnie zmizí a teprve později se dozvíte, že uklízečka je hluchá. Mimořádně působivé jsou i dlouhé záběry Marnie, když se pohybuje po chodbách Ruthlandů s pistolí v ruce.

Zajímavý osud měla i již zmíněná scéna svatebního znásilnění. Scénárista Evan Hunter ji ve filmu nechtěl nechat, ale Hitchcock na ní trval tak důsledně, že raději scénáristu vyměnil a scénář dokončil Jay Presson Allen.

Ještě před začátkem natáčení dostala bulvární média svůj díl. Před kamerou se totiž v titulní roli měla znovu objevit Hitchcockova  dvorní herečka Grace Kellyová (VRAŽDA NA OBJEDNÁVKU, OKNO DO DV ORA, CHYŤTE ZLODĚJE). Ta však po svatbě s monackým knížetem  Rainierem a dvou rychle za sebou jdoucích porodech na filmovou kariéru rezignovala. Proto dostala příležitost Tippi Hedrenová (mimochodem matka Melanie Griffithové), která zazářila dva roky předtím ve filmu PTÁCI. Zajímavé je, že nikdo nepochyboval o úspěšném ztvárnění role Seanem Connerym, který měl už za sebou dva i úspěšné díly seriálu o agentu 007 Jamesu Bondovi (DR.NO, SRDEČNÉ POZDRAVY Z RUSKA). Dík Hitchockovu mistrovství při vedení herců jsou obě role ztvárněny mimořádně přesvědčivě. Tísnivou atmosféru, zvláště v dramatických záběrech, dotváří hudba Bernarda Herrmanna.

Co o filmu řekl režisér Alfred Hitchcock? „Hlavně si mi líbila představa znázornit fetišistickou lásku. Muž se chce vyspat se zlodějkou, podobně jako jiní chtějí spát s Číňankou nebo černoškou.“ Trochu podceňovaná perlička v díle Alfreda Hitchocka se dostává již po několikáté na televizní obrazovky. Stojí určitě za pozornost i proto, že stala inspirací pro řadu jeho pozdějších děl.

Foto:thebluevial.blogspot.cz, pinteres.com

********************************

MARNIE
USA 1964, režie Alfred Hitchcock,
uvádí ČT2 v pondělí 28. listopadu od 21,45 hodin



 






25.11.2016 - Stanislav Polauf