Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - UČITEL TANCE – TV tip - Tancem proti smrti



Úvodník:

Film UČITEL TANCE patří k těm nezapomenutelným dílům, která i při opakovaném zhlédnutí na vás dýchnou kouzlem hřejivé lidskosti. Příběh o „velkém frajerovi Richardu Majerovi,“ přicházejícím v době těsně po skončení druhé světové války do tuberkulózního sanatoria, je zároveň podobenstvím o nezkrotné síle člověka nepodlehnout tísnivé, smrtí hrozící situaci a čelit životnímu konci s hrdě vztyčeným čelem a bez omezování.



Článek:




Pro ty mladší je nutno připomenout, že tuberkulóza (TBC) byla dříve nemocí neléčitelnou a podlehla jí řada významných osobností (např. básník Jiří Wolker). Tak tomu bylo i po válce, i když se postupně měnila situace až k tomu, že dnes TBC u nás byla zcela vymýcena (až na případy zavlečení nemoci příchozími z jiných koutů světa). Když se scénárista Jiří Hubač rozhodl napsat scénář k tomuto filmu, měl za sebou osobní zkušenost s motolským sanatoriem, kde se úspěšně léčil. Snad proto do filmu dostal opravdovost a navíc se mu podařilo vytvořit jakousi polemiku s podobnými příběhy, které znáte z literatury - především s KOUZELNÝM VRCHEM Thomase Manna.

 

Titulním hrdinou filmu je vitální mladý muž (v přesvědčivém podání Martina Dejdara), bývalý taneční mistr. Přichází již do čtvrté léčebny, protože v těch předchozích ho vždy vyhodili pro soustavné porušování léčebného řádu. Překypuje bezuzdnou energií a pronikavou touhou žít či alespoň si zbytek života užít. I v novém působišti naráží na mrtvolnou strnulost sanatoria a než zasáhne krutý osud, postupně „nakazí“ svým elánem a optimizmem ostatní, často již smířené a rezignující, pacienty...

 

Martin Dejdar a Barbora Kodetová (Lydie)

Příběh Richarda Majera měl původně točit Evald Schorm. Nakonec skončil v rukou Jaromila Jireše (1935-2001- vzpomeňme namátkou jeho filmy ŽERT, MLADÝ MUŽ A BÍLÁ VELRYBA, KATAPULT či HELIMADOE). Udělal dobře, že příběh natočil klasickým způsobem s důrazem na vystižení prostředí a dobové atmosféry. V tom mu velmi pomohl vynikající kameraman Jan Malíř, snažící se pomocí velkých detailů proniknout co nejblíže k aktérům. Autor hudby Miroslav Kořínek zase dokázal využít dobové skladby a písně v podání orchestru Karla Vlacha a sester Allanových), což dodalo filmu autentičnost.

 

Gabriela Wilhelmová a Martin Dejdar

Překvapením byl vynikající herecký výkon Martina Dejdara v titulní roli, za niž byl oceněn Českým lvem. Přesvědčil jím, že má na víc, než na „baviče,“ jak byl do té doby zařazován (o čemž dnes již nikdo nepochybuje). Sám se o své roli vyjádřil: „Těžko mohu s jistotou říci, jak bych se zachoval v podobné situaci, já. Možná bych se zbláznil strachy a podřezal si žíly...“ Zdařile mu sekundují i ostatní herečtí partneři, především strohá a přísná vrchní sestra v podání Jany Hlaváčové, připomínající mnohem větší satorii ve Formanově PŘELETU NAD KUKAČČÍM HNÍZDEM. I v ostatní role jsou kvalitně obsazeny – Petr Pelzer hraje rovněž také přísného primáře, Zlata Adamovská sestřičku Ašu, Stanislav Zindulka pacienta Mandíka a Gabriela Wilhelmová léčitelku Dotáhalovou. Snímek se natáčel v produkci České televize a místem natáčení byl Kojenecký ústav v Praze-Krči.

Foto: ceskatelevize.cz, csfd.cz

 **************************************

UČITEL TANCE

ČR 1994, režie Jaromil Jireš,

uvádí ČT2 ve čtvrtek 8. prosince od 22,25 hodin









02.12.2016 - Stanislav Polauf