Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - POHŘBENÍ – thriller od Kendry Elliot



Úvodník: „Sběratelé kostí“ nacházejí u hromadného hrobu kosti školních dětí – a nejen jich. Co se stalo s výletem před dvaceti lety? Kdo je surově mučil? Proč? Pro vlastní potěšení nebo na zakázku? A když zakázka tak od koho? Kde se skrývá jediný přeživší chlapec? Co nového může k případu říci, když ho sleduje i tehdejší vrah? Thriller jak má být, plný napětí a očekávání, od něhož se rozhodně neodtrhnete.


Článek:

Jsou knihy, které čtete pomalu, autor vás nutí vracet se k přečtenému, domýšlet, hledat vysvětlení nejasností, které tušíte, že jste mohli v minulém ději přehlédnout – prostě řečeno, je to jako detektivka na druhou – pátrání po tom, co se vám autor snaží sdělit. Je to často navíc zašifrováno střídáním mnoha různých dějů a různých časových rovin. Občas je v hlavě čtenáře zmatek  dokonalý a je na autorově invenci, aby vše v závěru vysvětlil.  Pokud to vztáhnu na kriminální romány či detektivku, pak to berete jako výzvu k pochopení, i když vás to mnohdy štve a odvádí to vaši pozornost (viz naposledy renzovaná kniha DÍVKA O PŮLNOCI.) Pak jsou ale díla, která přečtete jedním dechem, díla plynoucí přímočaře od zločinu k pachateli a k vyjasnění důvodů. Díla bez zbytečných odboček, kličkování, zamlžování, žádná šifra pro čtenáře – jen a jen zážitek z dobře vymyšlené a vygradované četby.

Jednu takovou knihu bych vám nyní rád doporučil. Americká autorka Kendra Elliot (více o ní v závěru) se sice u nás představuje poprvé, ale její román POHŘBENÍ si zaslouží pozornost všech, kdož mají rádi napětí a vzrušení. A nadchne i ty, kdož se pokoušejí zahnat nudu všedního dne – zaručeně při jeho četbě neusnete a spíše naopak – začnete-li číst večer, určitě se nevyspíte, protože skončíte až v ranních hodinách.

Vše odstartuje nález hromadného hrobu dětí, které před téměř dvaceti lety při školním výletu beze stopy zmizely a nepodařilo se je najít. Později se najde i autobus, v němž cestovaly. Když „sběratelé kostí“ – antrololožka Peresová a dentistka Lacey – určují podle nálezu jejich jména, je přítomen i novinář Michael, jemuž se tehdy ztratil bratr Daniel. A právě Danielovy pozůstatky chybějí. Co se s ním stalo, kde skončil? To je stěžejní otázka pro Michaela.

Jediný, kdo se tehdy z tragického výletu vrátil byl Chris Jacobs. Dva roky hledal možnost útěku od řádění maniaka, který je věznil a pak se zmrzačený, vyzáblý dostal do péče lékařů. Bez toho, že by si v hlavě nesl vzpomínky na to, co se stalo a čím musel trpět.

Po tom, kdo je pachatelem nejhrůznějších zločinů pátrá jak Michael, který stále vzpomíná na bratra, tak policie. Michael si je vědom, že klíčem k nalezení bude Chris. Ale kde ho hledat, když zmizel neznámo kam a ani jeho sestra Jamie se s ním, kromě občasného telefonického spojení,  nestýká? A také ještě někdo Chrise hledá. Vrah, který by se rád zbavil posledního svědka svého maniakálního řádění.

 Nejde ani tak o detektivku, i když závěr vše objasní a dočkáte se překvapivého (a pořádně dramatického) rozuzlení. Spíše Kendra Elliot napsala kriminální thriller, v němž není o napětí nouze. Budete se v něm o hrdiny bát, zvláště, když právě Jamie se dvakrát dostane do spárů vrahouna. To Michael, který se stačil do Jamie bezmezně zamilovat, nemůže strpět.

Postupně se před čtenářem objevuje jak motivace tak konání Michaela, Jamie, postup policejního aparátu a také... také je rozehráno zlořádění vraha Geralda. Nahlížíme tak na obě strany příběhu a na rozdíl od mnoha zamotaných a složitě vyprávěných detektivek nás spisovatelka vede přímo a bez odboček. Přispívá to k věrohodnosti vyprávění, k plynulosti děje i k možnosti vyjádřit psychologii jak těch na straně zákona tak i vražedného přízraku. K tomu užívá Elliot vedle vyprávění děje kurzivou psané myšlenky a duševní stav osob, což je účinná zkratka nahrazující mnohdy složitá objasňování. 

Na rozdíl od Michaela a Jamie, což jsou postavy vskutku slušně propracované, by si právě zabiják Gerald zasloužil trochu větší pečlivost, aby mohl zdůvodnit svoji úchylku. Logický postup vede k dramatickému finále, které možná překvapí, ale autorka, bohužel, zkušenému čtenáři prozradí zhruba v polovině knihy, kdo stojí „za“ vraždícím Přízrakem (přijdete na to?), takže jde spíše o otázku „proč?,“ která určitě zaskočí a šokuje.

Kniha překvapí čtenáře podobných příběhů i tím, že akcentuje romantickou linku vztahu Michaela a Jamie od prvního vzájemného zajiskření až po rozvinutý sexuální vztah. Našli se někteří čtenáři, podle kterých to do podobného žánru nepatří. Jsem přesně opačného názoru. Podobné propojení najdete i v řadě dalších knih, kde se romantika a napětí skvěle doplňují  (stačí zmínit známou Noru Roberts i označení tohoto stylu „romantic suspense“). Láska a milostný vztah zlidšťuje oba aktéry, dává jim životnost a můžete s nimi, s jejich trápením, pochybnostmi i vzájemnou sympatií, cítit. Možná se vám budou zdát Michael a Jamie přespříliš dokonalí. On svalnatý, hrdý muž akce, ona krasavice, na níž ulpívají mužské žádostivé pohledy - prostě něco jako Barbie a Ken. I tahle dokonalost, pohlednost a stoprocentnost může někomu vadit – ale přiznávám, že už mám po krk detektivů ze ztroskotaných manželství, kteří svůj neúspěšný osobní život utápějí v alkoholu, jak je tomu dnes téměř v každé knize, hlavně té severské. Proč si tedy nepřečíst o „ideálních“ postavách, vždyť kniha se nikde netváří jako absolutní realita – berte ji jako fikci, kde je možné vše. Mezi klady řadím i to, že celý hrůzný příběh je psán decentně, autorka se neutápí v podrobnostech mučení a zvrhlosti pachatele a opíše v podstatě jen následky.

Pozorný čtenář si možná pár otázek položí – od toho, proč musel zmizet celý autobus, jak je možno jej v krajině ukrýt a dvacet let na jeho trosky nepřijít, proč Gerald nechal svoji oběť a jediného svědka jeho zločinů tak dlouho na živu i proč nedokázal najít jeho stopu, když to Michael odhalil na základě jednoho telefonátu. A bylo by jich určitě více. Ale nemá smysl se zabývat detaily, protože smyslem čtení v tomto případě není odhalovat problémy autorky, ale dospět k čtenářskému zážitku. A toho se vám dostane v míře svrchované. Vřele knihu doporučuji.
******************************* 
Kendra Elliot: POHŘBENÍ
Z anglického originálu BURIED přeložila Kateřina Kuncová.
Vydalo nakladatelství Mystery Press v roce 2017

 Kendra Elliot
Kendra Elliot se narodila a vyrostla na americkém severozápadě. Odjakživa byla vášnivou čtenářkou. Začínala u klasických detektivních hrdinek, jako jsou Nancy Drew a Trixie Belden, později objevila také knihy Stephena Kinga, Leeho Childa nebo Diany Gabaldon a Nory Roberts.
Její první román Hidden se v roce 2012 zařadil mezi sto nejprodávanějších e-knih určených pro Kindle. V letech 2014–2016 získala Cenu Daphne du Maurier v žánru „romantika & napětí“ a její knihy se pravidelně umísťují v žebříčku bestsellerů deníku The Wall Street Journal. Román Pohřbení si vysloužil ocenění udělované magazínem Romantic Times a o rok později byl nominován i na cenu Nejlepší paperback roku. Více o autorce naleznete na www.kendraelliot.com.
Foto: twitter.com






 


 






10.03.2017 - Stanislav Polauf