Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - GRAN TORINO – TV tip – Proměna posledního amerického tvrdého chlapa



Úvodník: Snad jen dva američtí filmaři jsou nesmírně pilní a přicházejí  každý rok s novým filmem. Dokonce ve většině z nich vytvářejí i hlavní role. Jednak je to útlý, brýlatý a nepraktický představitele intelektuálské elity Woody Allen s konverzačními komediemi a pak jeho fyzicky naprostý opak - tvrdý, svalnatý drsňák Clint Eastwood. Přes svůj věk – letos v květnu mu bude neuvěřitelných 91 let je Clint Eastwood stále svěží, pilný a činný a tak po Gran Torinu přidal ještě několik filmů, které jsme měli možnost vidět v našich kinech (např. J. Edgar, Americký sniper, Pašerák,Jersey Boys, Richard Jewell nebo Paříž 15-17, případně Sully: Zázrak na řece Hudson, který byl k vidění v televizi,  Ve svých filmech také rád vystupuje - naposledy ve filmech Zpátky ve hře, Americký sniper či Pašerák. Role v Grann Torinu je jakoby šitá přřímo jemu na tělo a je pro něj typická. .

Článek: O filmech Clinta Eastwooda jsme ve webmagazinu mnohokrát psali (můžete si je podle jména najít v hledáčku). Připomněli jsme i osudové mezníky jeho života - jak režiséra, tak i herce. Po už zapomenutých béčkových filmech doslova zazářil ve spaghetti westernu PRO HRST DOLARŮ jako legendární „muž beze jména.“ V roli nekompromisního strážce zákona DRSNÝ HARRY už kromě pistolí ukázal i svaly a pěsti, byl ochráncem prezidenta Kennedyho ve snímku S NASAZENÍM ŽIVOTA, záhadným cizincem v TULÁKU Z DRSNÝCH PLÁNÍ a BLEDÉM JEZDCI, drsňáckým detektivem v COOGANOVĚ TRIKU, bezstarostného řidiče kamionu ztvárnil v NIKDY NEPROHRÁT, pistolníkem byl v NESMIŘITELNÝCH, fotografem a filmovým milencem Meryl Streepové (to mu bylo 65 let) ve filmu MADISONSKÉ MOSTY. Byl také kosmonautem ve filmu VESMÍRNÍ KOVBOJOVÉ a třeba trenérem boxerů v MILLION DOLLAR BABY. Všechny role se ale nedají vyjmenovat, nestačilo by stačilo místo v tomto článku. Společné je jim jedno: Clin Eastwood je skutečný DRSNÝ HARRY, hrdina bez bázně, mstitel nepravostí, člověk, který neuhne před žádným násilím ani se neskloní před sebedrsnějším padouchem, vždycky ví, co chce a také toho dosáhne. Prostě viděno – jeden z posledních (a dnes asi už poslední) představitel opravdového amerického tvrdého chlapa (jak by řekl Mirek Topolánek „chlapa z gulama“).
 
Ve filmu GRAN TORINO hraje Clint Eastwood starého veterána z korejské války Walta Kowalského. Není to zrovna děda příjemného zevnějšku ani chování. Zemřela mu manželka a on se stáhl do sebe, nenávidí celý svět a nesnese se ani se svými dospělými dětmi. Chce mít ve svém domě na předměstí Detroitu klid a od všeho pokoj. Jediné co miluje je jeho letitý naleštěný ford Gran Torino z roku 1972, který mu připomíná léta strávená v automobilce. S nikým se nemazlí a nebere si servítky ani před knězem. Nijak netají svůj zjevný patriotizmus a své rasistické názory. 
Poklidné stáří mu však naruší noví sousedé – rodina přistěhovalců z Asie. Nenávist vůči imigrantům, navíc ze zemí, kde si prožil životní peklo, kteří se „příliš roztahují“  se ale změní v okamžiku, kdy se musí zastat šestnáctiletého Thaa proti pouličnímu gangu. Jeho vytříbený smysl pro spravedlnost nesnese jakékoli bezpráví. A když jako odměnu se mu dostane asijských dobrot od kuchařek ze sousedství a Thao si provinění „odpracuje“, je zde počátek postupného přerodu, který končí tím, že se o chlapce začíná starat jako o vlastního a spřátelí se i s jeho sestrou Sue. Pochopí i to, že jeho zarytou nenávist vůči asijcům, kterou si přinesl z bojů, musí redukovat, protože přistěhovalci jsou z horského národa Hmongů, kteří za války ve Vietnamu pomáhali Američanům a proto museli ze své země odejít.
Pokud si nyní řeknete, že proměna starého veteránského mrzouta, znajícího z blízka smrt, v tatíka, který najde, když ne lásku, tak alespoň blízký a lidský vztah k samotářskému chlapci, je tak trochu útok na city a „pohádka pro dospělé“ není to pravda úplná. Clint Eastwood dosti ironizuje - jak americkou politickou korektnost, tak i misionářské praktiky kněží. Filmem prostupuje jistá melancholie se vzpomínkou na „staré dobré časy.“ Snímek navazuje na linii filmů o psychických problémech válečných veteránů a zároveň v něm cítíte rozčarování ze současného vývoje společnosti. Vedle toho však prosvítá oživování starých legend a ctností Ameriky, kdy je nutno v pravou chvíli jednat, takže film nemůže skončit jinak než symbolickou závěrečnou obětí. Divák zde najde i odkazy na americké filmy – od westernové poetiky, válečného hrdinství a zklamání až po moderní gangsterskou šablonu, to vše prodchnuté prvky melodramatu.

Jen pro zajímavost – na hudbě k filmu se významně podílel Eastwoodův dnes třiapadesátiletý syn a hudební skladatel Kyle Eastwood.
Foto: store.playstation.com, pinterest.com, theguardia.com,startimes.com
***********************************     
GRAN TORINO
USA, Austrálie 2008,
režie Clin Eastwood
uvádí v pátek 19. února Nova Cinema  od 21,50 hodin




 


12.02.2021 - Stanislav Polauf