Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - STROM ŽIVOTA – TV tip - filmová esej na téma boží a lidské existence



Úvodník: Také patříte k těm nespokojeným televizním divákům, kteří kritizují dramaturgii za to, že dává málo uměleckých filmů a přednost dostávají podřadné především americké kriminálky a krváky či německé kýčovité romantické selanky? Pak právě pro vás je tu výzva v podobě filmu Terrence Malicka STROM ŽIVOTA. Vítězný film z festivalu v Cannes vzbudil v roce 2010 mimořádnou pozornost, ale rozdělil diváckou (i kritickou) obec na dva nesmiřitelné tábory – nadšence a absolutní odpůrce. Jaký bude váš názor, až film – doufáme - zhlédnete?

Článek:

Pojďme nejprve ke zmíněnému festivalu v Cannes, kde na Zlatou palmu kandidovala dvě díla –Trierův film o zániku světa a právě Malickův STROM ŽIVOTA. Ten je na rozdíl od předchozího filmem o vzniku světa při velkém třesku někdy před 14 biliony let. Zdaleka však není jen o tom, jak uvidíte. MELANCHOLIA se nakonec musela spokojit s cenou za herecký výkon pro Kirsten Dunstovou. Po skandálu na tiskovce Larse von Triera z Cannes vyhnali, Terrence Malick raději nepřijel. Získal sice za STROM ŽIVOTA  Zlatou palmu i ocenění filmové kritiky, ale tento texaský, prý plachý samorost, asi nechtěl riskovat, co by mu po jeho filmu řekli diváci.
 
Názory na film STROM ŽIVOTA jsou natolik protikladné, že je obtížné najít jakýsi neutrální střed. I na internetu si můžete najít nespočet polemik - názorů podporujících jak genialitu tvůrce a oslavujících film tak i naprosté odsudky. Pokusme se alespoň ve stručnosti podívat na oba názory:
 
Brad Pitt a Laramie Eppler (syn L.R.)
V katalogu z festivalu v Karlových Varech, kde byl posléze film uveden, se dočtete,  že STROM ŽIVOTA  je "velkolepou poemou zachycující koloběh života i detaily, které ovlivňují, jakými se staneme lidmi." Ukazuje to na příběhu jedné farmářské rodiny z 50. let, resp. na zrání chlapce Jacka (v podání Seana Penna). Rodina žijící na americkém předměstí má tvrdého otce - hraje ho nečekaně BRAD PITT, matku (v podání nepříliš známé JESSICY CHASTAINOVÉ) a tři syny, z nichž později jeden tragicky zemře. Jack se v krizi středního věku pomocí vzpomínek na dětství (v dětství ho hraje Hunter McCracken) snaží vyrovnat s traumatizují otcovou výchovou, s bratrovou smrtí i se svojí vlastní existencí. V postavách Jackových  rodičů se střetávají dva životní principy, které jsou sice protikladné, ale vzájemně se doplňují -  tyranský otec a láskyplná matka. Tohle by byl v podstatě ještě "normální" biograf přijatelný pro většinu publika, byť podle názorů trochu "uspávající".
 
                   Jenže Malick dává do svého filmu mnohem více. Hned asi po půlhodině projekce nastane velký výbuch, podíváte se do "lůna vesmíru." Před vašima užaslýma očima se začne odvíjet příběh vzniku světa od počátečního Velkého třesku před 14 biliony let, přes narůstání sluneční mlhoviny a utváření Země někdy před 4,5 biliony let, dojdeme k známkám prvních, samostatně fungujících forem života v prehistorickém období 160 milionů let. Dočkáte se i vlády dinosaurů na planetě a postupného růstu života. Tohle už řada diváků v Karlových Varech nevydržela a kino opouštěla. Pak se opět Malick vrátí k příběhu rodiny. Další pecka v podobě Smetanovy MÉ VLASTI, doprovázející zrání teenegera - ta k dalším odchodům z kina přispěla. Alespoň tak to popsala Irena Hejdová v obsáhlém článku ve festivalovém deníku.
 
Jessica Chastainová a Hunter McCraken
   Buďme však optimističtější - berme STROM ŽIVOTA jako hledání toho, co je pravda, co je pomíjející, co trvá věčně a co je nekonečné. Berme jej jako symfonii, jako senzuální film propojující velkoryse podanou alegorii o vzniku světa se skromným příběhem, který klade důraz na intimní detaily. V jednom životě se pan Jack O´Brian (Sean Penn) snaží uspořádat otázky o svém vztahu k otci a k disciplině, o lásce k matce, vyrovnává se smrtí svého bratra, ale také s vlastními pochybami a otázkami víry. "Dětská mysl je nezmapovaná oblast," přiznali na tiskovce producenti. Jackův příběh je vyjádřen na pozadí ohromné krásy a ozvěny rytmu ze samotného vesmíru. Jeho lidské boje se stávají součástí ohromných tvůrčích a destruktivních sil vesmíru, začíná cítit spojení s hvězdným prachem či prehistorickými tvory, kteří kdysi putovali po Zemi. Snímek nám předkládá příběh o tom, jak láska vyplývá ze života a život z lásky.
 
         Pochopitelně že velkou roli má ve filmu otázka Boha. Sám režisér Malick je hluboce věřící, ale jeho víra není nijak dogmatická - připouští třeba evoluci. I tady - podle festivalového deníku z Karlových Varů řada diváků prohlašovala: "Ten film museli financovat nejspíše jehovisté nebo scientologové." Biblické motivy ve filmu najdete určitě v příběhu tyranského otce a láskou překypující matky, ale také ve střetu viny a trestu, k němuž jsou užívány citáty z Knihy Jobovy. Katalog Karlových Varů dokonce položil otázku: "Můžeme se pomocí kinematografie přiblížit k Bohu?" Nebo jde o „abstraktní polemiku s Bohem“, jak píše Filmový přehled?
 
         Není zde prostor více rozebírat rozpory filmu i jeho přijetí. Pokud nejste již zahlceni růzností názorů, pak vězte, že to hlavní teprve přijde při a po filmu. Většinou filmy hodnotíme škálou líbil - nelíbil, případně rozuměl - nerozuměl. Vojtěch Rynda doporučuje ve své recenzi spíše variantu  přijal - nepřijal...
 
Sean Penn a Joana Goingová
Na závěr pár citátů kladných:
- hvězdně obsazený snímek je poctou životu, přírodě a světu kolem nás, jenž se nám odhaluje jako symfonie – distributor Film Europe
- příběh o hledání věčnosti, pevného bodu ve vesmíru však nestojí na hvězdách nýbrž na kráse... - Mirka Spáčilová
- tvrdit, že STROM ŽIVOTA je podívaná pro věřící je hodně zjednodušené. Je to film, jenž přináší otázky, které si někdy během života klade každý vnímavý člověk, a dělá to způsobem dosud nevídaným - Darina Křivánková
- Život, smrt, smysl existence, rodina, nebe, peklo, ráj, zrození a zánik světa - ČSFD
- STROM ŽIVOTA je báseň, která téměř nepotřebuje slova, báseň, po níž se dá následující ráno - a každá další rána - říci jedině Amen.  Amen - z mé strany dokonáno jest - vaše přijetí či nepřijetí - to už záleží jen a jen na vás – Vojtěch Rynda.
 
                   Režisér a scénárista Terrence Malick

*30. 11. 1943 - syn texaského naftaře, vystudoval filozofii na Harvardu a pracoval jako novinář a učitel. Pak vystudoval film na Americkém filmovém institutu a začal psát scénáře. Patří k těm filmařům, kteří točí filmy s dlouhými prodlevami, ale každým svým dílem mimořádně zaujme. Před STROMEM ŽIVOTA natočil pět filmů, všechny však získaly řadu cen a byla jim věnována velká pozornost kritiky. Pozornost vzbudil už filmem ZAPADÁKOV (1973) o dvou uprchlících před zákonem vraždících nevinné lidi. Po delší odmlce natáčí svůj nejlepší film - vysoce ceněné drama osudové lásky z prostředí námezdních zemědělských dělníků NEBESKÉ DNY (1978) s Richardem Gerem a Samem Shepardem. Roztrpčen komerčním neúspěchem filmu se Malick stáhl do ústraní. K režii se vrátil až v roce 1998 válečným filmem z bojů o Quadalkanal TENKÁ ČERVENÁ LINIE se Sean Pennem jako drsným seržantem Welshem. Opět po přestávce - v roce 2005 přichází s filmem NOVÝ SVĚT – což je konfrontace dvou civilizací při kolonizaci Ameriky a zároveň historické drama o velké lásce důstojníka (Collin Farell) k indiánské princezně Pocahontas. STROM ŽIVOTA je jeho šestým filmem. O rok později připojil ke své filmografii poetické romantické drama K ZÁZRAKU  o dvou nevěrných manželech, kteří hledají útěchu u kněze s Benem Affleckem a Olgou Kurylenko. Novější filmy Terrence Malicka se již do naší distribuce nedostaly.
 Fota: csfd.cz, superlightme.com, totalfilm.cz                 
*************************************************
STROM ŽIVOTA
(The Tree of Life)
USA 2010, režie Terrence Malick

uvádí FILM BOX PREMIUM ve středu 10. února od 18,45 hodin








 

05.02.2021 - Stanislav Polauf