Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - POŠŤÁK VŽDYCKY ZVONÍ DVAKRÁT – TV tip



Úvodník: Zneklidňujícím skandálem opředený a vášněmi protkaný je příběh ústřední dvojice amerického filmu režiséra Boba Rafelsona natočeného v roce 1981 podle kriminálního románu autora „drsné školy“ Jamese M. Caina. Jde již o čtvrté zfilmování stejného námětu, zřejmě nejlepší a předloze nejvěrnější.
 

Článek:


Román shodného názvu jako film je u nás dostatečně znám z mnoha vydání. Tvůrci filmu se proto namísto společenské kritiky a složitého popisu pečlivě připravovaných pokusů o vraždu soustřeďují na vývoj vášnivého mileneckého vztahu, který musí překonat těžkou zkoušku společně nesené viny.

Představme si dvojici: On je potulným cestujícím, ona maloměstskou husičkou. On je nespolehlivým živlem, kterého toulavé boty jednoho dne donesou k osamělé benzínové pumpě, kde se nudí v zastrčeném bistru kráska pomalu vadnoucí ve stínu stárnoucího manžela. Jejich osudové setkání je rozbuškou vášní, citů a emocí, jichž je schopna jen léta neuspokojovaná žena a muž plný energie a touhy žít a milovat. Milostný románek zobrazený beze vší prudérie, se postupně vymkne kontrole obou milenců. Následuje vražda, pád, výčitky, nenávist, lhostejnost, vzájemné iritace...
Caineův román vydaný v roce 1934 byl poprvé zfilmován ve Francii v roce 1939 Pierre Chenalem. O čtyři roky později se stal předlohou mimořádně silného filmu Luchina Viscontiho s názvem POSEDLOST a děj byl přenesen do Itálie. Teprve třetí pokus je situován do Ameriky – v roce 1946 jej natočil Tay Garnett s Lanou Turnerovou a Johnem Garfieldem. To bylo již v době platnosti tzv. Haysova kodexu mravnosti, který měl chránit „bezúhonnost“ amerických diváků a tak Garnett musel udělat řadu změn a hlavně potlačit zobrazení násilí. Přesto se mu poměrně dobře podařilo do filmu dostat erotické „dusno,“ i když v řadě scén se mohl spolehnout jen na rafinovaně dvojsmyslné dialogy.

Bob Rafelson se necítil být omezen a tak mohl mistrně zachytit atmosféru chmurné existence lidí, strádajících nedostatkem citu a na rozdíl od předešlých verzí se více soustředit na erotické scény. Povedlo se mu dokonale ilustrovat román, k čemuž jistě přispěl i výběr aktérů. Dominuje tulák v podání Jacka Nicholsona, který zde předvádí pravý herecký koncert a dokonale zvládá všechny vypjaté emoční stavy. Jeho partnerkou je Jessica Langeová, jejíž obsazení po nepříliš výrazné roli v KING KONGOVI se zdálo zpočátku být riskantním tahem. Vyšlo to však dokonale a pro Langeovou se film stal nástupem k hvězdné slávě, pokračující hned příštím filmem FRANCES.

Ač je Rafelsonův film nabitý pesimizmem až zoufalstvím, není beznadějným poselstvím lidí „na dně.“ Dýchá z něj lidské teplo, smyslná živočišnost, vášnivost a chuť po plném životě, což se přenáší i na diváky – ať již sedí v kině nebo před televizními obrazovkami.

*****************************************
PO&SŤÁK ZVONÍ VŽDYCKY DVAKRÁT
(The Postman Always Rings Twice)
USA 1981, režie Bob Rafelson
uvádí v pondělí 29. října ČT2 od 21,55 hodin

 
 
 

26.10.2018 - Stanislav Polauf