Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - ZLOČIN NA STŘÍBRNÉM PLÁTNĚ – případ soukromého vyšetřovatele Eliáše Sattlera



Úvodník: Trochu nostalgie v předvánoční době neuškodí. V nejnovějším románu Viléma Křížka se čtenář může zažít naše hlavní město Prahu na přelomu dvacátých a třicátých let. Pro mnohé jsou to idylická léta, kdy republika vzkvétala a kdy se na světlo světa resp. na plátna kin začínají dostávat zvukové filmy.
 

Článek:



Svět filmu byl vždy fascinující a být při tom jak nový film vzniká je (a bylo) vždy strhující. V této knize dostane čtenář hned z počátku možnost zúčastnit se natáčení jednoho nového filmu s názvem Dvojník, seznámí se s nepočetnými členy štábu, většinou začátečníky a bude sledovat celý ten mumraj kolem exteriérového natáčení. Jenže brzy zjistíte, že cosi drhne a to nejen potrhaný film v kameře mladého ambiciózního kameramana (tzv. střeva). Každý z herců si od natáčeného příběhu slibuje posun ve své kariéře, ale neshody mezi režisérem a producentem jsou stále zřetelnější. O osud filmu a změny v tématu má také starost autor románu, podle něhož má film vzniknout -  básník Jiří Karásek ze Lvovic.

A v tu chvíli se na plac (v knize na set) na stráni nad Hlubočepy vypraví zjistit pravdu soukromý detektiv Eliáš Sattler. Právě ve chvíli, kdy producent filmu, slibujícího štábu že půjde o první zvukový film, násilně umírá. &Slo o sebevraždu nebo je mezi filmaři vrah? Sattler zjišťuje, že na smrti Milana Miltona Kyncla mohl mít zájem snad každý ze štábu, kromě restauratéra Lenocha, který film financoval. Milton na každého něco věděl, dovedl vydírat a při shánění financí (nejen na film) se neštítil ničeho. Rozplétání případu nebude jednoduché, Sattler vysleduje možné pohnutky každého z herců, režiséra s kameramanem či případně dvojice scénáristů a od vyřešení se nenechá odvést ani zincenovanou seancí, v níž herečka Naďa vyvolává ducha mrtvého...

Detektivní pátrání a objasnění vraždy ale není tím jediným, co na knize zaujme. Vilém Křížek dokonale prostudoval reálie Prahy té doby a dokáže je přesvědčivě zpodobit. Ať už se pohybuje v pražských ulicích nebo v oblíbeném útulku filmařů v salonku Rokoka či na události sezóny – plese na nově otevřených, novotou a bohatstvím zářících Barrandovských terasách pozorně sleduje filmařskou elitu s jejími nevraživostmi a usilovným zápolením o místo na slunci. Na čtenáře tak stále dýchá atmosféra zlatého věku první republiky.  Do tehdejšího světa filmařů jako byli třeba Martin Frič, Gustav Machatý, Vladimír Slavínský či kameraman Jan Stallich umně zaplétá fiktivní postavy členů štábu filmu, který nikdy nevznikne i známé reálie jako byl požár ateliérů v Košířích  na Kavalírce.

&Sťávu tomu všemu dodává svérázný soukromý detektiv Eliáš Sattler, známý už z předchozích knih Viléma Křížka SMRT MÁ VŮNI INKOUSTU či SMRT ZA OPONOU. Ne přehnaně se na obálce knihy dočtete: SHERLOCCK HOLMES MÁ BRILANTNÍ MOZEK, ELIAS SATTLER NAVÍC DOKONALÝ ČICH. Jde o skutečnou postavu člověka, který měl neobyčejně vyvinutý a citlivý čich, jímž dokázal poznat nejen složení různých parfémů, ale používal jej k vyřešení mnoha spletitých případů. Možná právě podle něj se v hantýrce kriminalistovi říká „čmuchal.“ Stejně jak Sherloch Holmes měl přítele a spolupracovníka doktora Johna Watsona tak i Sattler  často využije služeb přítele Adama Křížka. Jeho předobrazem je dědeček spisovatele Viléma Křížka, tedy též reálná postava.

Než se do luštění zapeklitého případu filmařské vraždy začtete doporučil bych vám přečíst závěr knihy kapitolu HISTORICKÉ PERLIČKY, která vás dokonale seznámí s podrobnostmi kolem vzniku prvního českého zvukového filmu, s procesem natáčení i s reáliemi doby, Pomůže vám blíže přiblížir tehdejším poměry. Ve svém souhrnu je kniha ZLOČIN NA STŘÍBRNÉM PLÁTNĚ nadprůměrným románem a jak nostalgická vzpomínka do dobu sice nepříliš dávnou, ale již minulou, je čtením nejen zábavným ale i poučným.

Jak to výstižně vystihl redaktor nakladatelství Mystery Press: Zločin na stříbrném plátně je poctivou detektivkou, která nebaží po bulvárním zviditelnění odhalením nějaké konspirace a ani nekopíruje žánrové trendy zahraniční konkurence. Vilém Křížek je příjemně svůj, dává si pozor, aby mu seděly detaily, a užívá si živelnosti svých postav. Dokáže vás pomocí několika vět přenést o sto let nazpátek a vy brzy zjistíte, že se jen neradi vracíte do všední reality.“

VILÉM KŘÍŽEK / nar. 1971
Vilém Křížek pochází z Kolína, kde žije s rodinou a dvěma dalmatiny. Pracuje jako překladatel z německého jazyka. Odjakživa ho rovněž zajímaly dějiny, především období konce Rakouska-Uherska a československé první republiky. 
Odsud byl už jen drobný krůček ke zkoumání vlastní rodinné historie a objevení poněkud zvláštního přítele a společníka jeho děda Adama Křížka. Autor se pustil do pátrání v archivech a podařilo se mu vynést na světlo světa alespoň střípky z pozoruhodného života jednoho z prvních soukromých vyšetřovatelů v českých zemích, Eliáše Sattlera. Zmínek v dochované korespondenci, soukromých zápisnících a dobovém tisku bylo sice nemnoho, daly však dohromady první ucelený obraz této podivínské osobnosti. Výsledkem je série historických detektivek zahájená románem Smrt má vůni inkoustu.

Obrázek: image © Jan Klimeš
*************************************************
Vilém Křížek: ZLOČIN NA STŘÍBRNÉM PLÁTNĚ
Vydalo nakladatelství Mystery Press s.r.o., Praha 2020
 
 
 

07.12.2020 - Stanislav Polauf