Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - TADY TO MUSÍ BÝT – TV tip – Shean Penn v netypické roli zastupuje otce



Úvodník: Osud vás někdy zavede na cestu, která by vás před chvíli ještě vůbec nenapadla. Sláva bývalého lídra rockové kapely Cheyenne and Fellows již před časem pominula, Cheyenne dosáhl padesátky a ze své slávy těží jen utrácením honorářů z bývalých vystoupení. 

Článek:

Cheyenne (Shean Penn) se setkává jen s pár přáteli, zlenivěl a nové málo lákavé nabídky odmítá. Přesto si stále udržuje svůj styl – třeba se stále obléká ve stylu gothic. Přes třicet let nekomunikoval se svým otcem. Když se nyní dozví, že v Americe umírá, rozhodne ho naposledy navštívit. Protože se bojí létat, jede do USA lodí.

Otce již naživu nezastihne, ale vzpomene si, že otec byl celý život posedlý úsilím najít svého věznitele z koncentračního tábora v Polsku, který mu jako Židovi připravil nesčetná pokoření. Uvědomí si, co vše otci dluží a rozhodne se pokračovat tam, kde otec skončil. Vydává se proto na cestu napříč Amerikou.

Pokusit se film charakterizovat několika větami je obtížné. Je to drama bývalé rockové hvězdy žijící zašlou slávou a stále odmítající dospět? Jde o problematický vztah s otcem, který se řeší až po jeho smrti? Jde o holocaust a tím pádem o otázku pomsty či vyrovnání účtů? Je to ušlechtile motivovaná road movie po Americe, Můžete najít i další témata – od všeho je zde kousek.

Jiří Jaroš napsal: „Režisér přiblížil ledví někdejší hvězdy gothic rocku. Cheyenne, slavný tak někdy před čtvrtstoletím, se sice už dávno odmlčel, ale nadále si s téměř pietní pečlivostí uchovává své někdejší vzezření. Nikoli náhodně zazní konstatování, že se chová, jako kdyby navždy zamrzl ve vzdorné pubertě. Ale nedosti na tom: režisér svého nanicovatého, místy až bolestínsky směšného hrdinu přiměje, aby se vypravil za oceán za otcem, s nímž se celá desetiletí nestýkal, a jakoby v jeho zastoupení se vypravil hledat nacistického dozorce z vyhlazovacího tábora v Osvětimi...“
Možná pomůže názor italského režiséra Paola Sorrentina (31.5.1970), který za film získal v Cannes 2011 Zlatou palmu a Cenu ekumenické poroty. Paola Sorrentiniho dobře známe ze snímků BOŽSKÝ, VELKÁ NÁDHERA či MLÁDÍ. Na otázku Jaký je původ dvou hlavních témat filmu: portrét deprimované rockové hvězdy a hon za zestárlým Nacistou? odpověděl: 

Co se mne týče, každý film musí být vytrvalý hon za něčím neznámým a záhadným,Nní nutné najít odpověď, ale udržet otázku živou. Během zrodu tohoto filmu se mi hlavou stále honila myšlenka na tajemství, záhadný život, který bývalí nacističtí kriminálníci jsou nuceni žít v určitých částech světa  -muži, kteří mají poklidné rysy nevinných, srdečných, starých lidí, ale jejichž minulost je poznamenána nepojmenovatelnými zločiny.

Abychom vypátrali jednoho z těchto mužů, musíme se vydat na lov, a abychom měli lov, musíme mít i lovce - My zvolili naprosto netypického - pomalou, línou rockovou hvězdu, která je natolik znuděná a zahleděná do sebe-středného světa, že by byla tou nejposlednější osobou, která by se vydala na bláznivé hledání nacistického kriminálníka, který je možná nyní již mrtvý, napříč Spojenými státy. Pozadí tragédie tragédií, Holokaustu, a jeho zasazení do diametrálně odlišného světa popové muziky (hloupé a frivolní, podle definice) a jednoho z jejích protagonistů -  to mi připadalo jako dostatečně „nebezpečná“ kombinace pro vytvoření zajímavého příběhu.
Není to ale povořadě film o holocaustu.  Snažil jsem se to natočit z jiného, a jak doufám, také nového úhlu pohledu. Ale film se zejména zaměřuje na jiné klíčové prvky: absenci vztahu mezi otcem a synem.“

Diváka rozhodně překvapí výrazné ztvárnění všech poloh role Cheyenna, jak se jí zhostil bývalý rebel a manželem Madonny, dnes ceněný herec, nadaný režisér a politický aktivista Shean Penn (stačí připomenout jeho role třeba ve filmech OBĚTI VÁLKY, CARLITTOVA CESTA, SLADKY NIČENA či JMENUJI SE SAM, jeho dva Oscary za TAJEMNOU ŘEKU a MILK či režii filmů jako VYVRHEL či KŘIŽOVATKA SMRTI. Sám režisér ocenil proměnu Sheana Penna vmaskérně do podoby hlavního hrdiny: „Před mýma očima se stal malý zázrak. Beze slov jsem pozoroval Sean Penna, jak se, krok po kroku, mění v jinou osobu. Nejprve rtěnka, pak make-up a kostým a nakonec se procházel kolem – tak přirozeně, ale zároveň jinak, než se obvykle pohybuje – a stal se naprosto jinou osobou: Cheyennem.“   

Podle kritiky se film dělí na dvě nesourodé části – v té první je rockerův život v Irsku, kde o něj počuje svérázná manželka hasička Jane  a na jeho cestu Spojenými státy, což je prokládáno nesouvisejícími scénami a písní This MustBe the Place, která dala filmu název. Spoluautor písně, bývalý člen skupiny Taking Heads David Byrne k filmu složil i hudbu a také v něm zpívá
Foto: cafd.cz, musicrecords.cz, kfilmu.net
***********************************
TADY TO MUSÍ BÝT (This Must Be the Place) 
Itálie, Francie, Irsko 2011,
režie Paolo Sorrentino
uvádí Film Europe v úterý 27. dubna od 22,00 hodin

 
 

23.04.2021 - Stanislav Polauf