Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Služba zákazníkům?



Úvodník: Tak beckettovská absurdnost přichází oděna do nového kabátu, nebo spíše do kabátu vůbec. Neboť k této absurdnosti se četbou teprve dopracováváme. Benoît Duteurtre z pohledu zákazníka, obklopeného převýhodnými nabídkami dnešního komerčně-kvantitativně zaměřeného světa, vypráví svůj příběh o ztraceném mobilním telefonu a o naději na zrušení paušálu na 11 měsíců, který se již nedá využít; tedy o lidskosti ve světě obchodu.

Článek: Služba zákazníkům = název románu a také pojmenování jednoho ze vztahů mezi mnou a světem. Bankovnictví, telekomunikace, rádio a televize, doprava, obchod, zaměstnání a škola a další služby. Obzvláště pak naše země teprve nedávno zařadila do svých slovníčků výraz "služba zákazníkům".

Jsem obyčejný čapkovský člověk. Jedinečný. Lidský. Jak mi pak pomohou služby, které se řídí podle vzoru několika průměrů a extrémů, do nichž nezapadne žádný člověk? Co když se stane něco nepředpokládaného, lidského?

Kdo mi pomůže, když "ve službách" potkám loutky, hrající podle vzorů-scénářů, do nichž nepatřím? Mám pak k dispozici skutečné služby, anebo jednu z mála voleb, a to stát se jednou z loutek? Hrát absurdní divadlo služby zákazníkům?

Tak zvaný krátký román (72 stránek) mi zpočátku připadal jako příběh, který bych s trochou štěstí mohl sám zažít. Zatímco běžně končí ztráta mobilu gestem mávnutí ruky, sporou resignací, Benoît Duteurtre odpovědně a nadšeně podniká odysseu za očištění svého zákaznického jména, za vymanění se z hrátek všeovládající (a všemu zadlužené) společnosti Cogeca.

Úsměvná sonda do technokratického světa. Duteurtre nepřesvědčuje a neobviňuje. Prostě ukazuje, jak to je. Vystupuje z davu a našel si upřímnou odpověď na otázku služby zákazníkům.

"Ale vždyť ta posedlost zvyšováním zisku zničí svět. Není možné donekonečna snižovat počet zaměstnanců, zvyšovat obrat, podporovat růst za každou cenu, ohrožovat rovnováhu planety..." (všeříkající citát ze strany 61)


Zdroj obrázku: http://www.volny.cz/atlantis/

03.12.2005 - David Šeterle