Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Škola pro děti



Úvodník: Zásadní vliv na dítě má rodina, škola a společnost. Každý rodič si musí odpovědět na otázku, nakolik se své výchovy vzdá a svěří ji náležitým institucím, anebo se na ní bude aktivně podílet. Státní školství ve skutečnosti dětem snižovalo sebevědomí a motivaci a vztah ke studiu spíše ubíralo. Dneska přichází zásadní reformy, které ve skutečnosti problém jen prohlubují. Řešení však již od dvacátých let minulého století máme k dispozici.

Článek: Zůstává na každém, aby poctivě zavzpomínal na svá školní léta a upřímně si zodpověděl, zda skutečně cítil láskyplnou úctu vůči učiteli, zda všichni společně spolupracovali a pomáhali si, než aby mezi sebou soutěžili a přeli se. Zda studium skutečně mělo přínos pro mě samotného, pro moji cestu a chápání, anebo mě naopak odvádělo a shazovalo, zda to, co jsem se přesto učil, ve mně zůstalo a přispělo mi ku prospěchu. Zda škola pomohla mému životu.

Vyvstává pak další otázka, zda chci své dítě svěřit právě do tohoto prostředí. Chci? Není to pak právě tento důvod, proč děti odcházejí od rodičů a rodinné vztahy se stávají stále křehčími a užšími?

Přístup státu, ať ve školství, zdravotnictví či zemědělství, je zhoubný právě ve své podstatě: nepřihlíží k jednotlivci, ke každému člověku, nevidí celistvost života, skládající se z těla a ducha, energie a informace, a hlavně pospává v uzavřenosti, jež nepřipouští právě ona řešení problémů.

Veškerá řešení a přirozený přístup k životu lze vidět v mnoha letépraxi alternativních škol. Waldorfská pedagogiga Rudolfa Steinera, Montessori, škola M. P. Ščetinina. Děti se v nich skutečně radují, rostou a dospívají - stávají se celistvým člověkem.

Tyto plnohodnotné alternativní přístupy přihlíží k vývojovým obdobím dítěte, k potřebám každého dítěte zvlášť a zejména vnáší do školy pochopení, úctu, společný růst. Také tato školství zakládá většinou člověk, jenž již žije prakticky veškerou svoji teorii.

Záleží tedy na nás, na rodičích, abychom svému dítěti vybrali tu školu, z níž bude čerpat zkušenosti a vědomosti po značnou svého část života. Vybrali školu, která přinese dítěti užitek.

Další informace o alternativních školách v Česku:
Waldorfská pedagogika: http://www.waldorf.cz/cz/.
Montessori: <http://www.montessori.cz/.
Laboratoř alternativního vzdělání: http://pdf.uhk.cz/upppv/dalsi_cinnost/laborator.html.
Škola života: http://skolazivota.empyrea.net/index.html.
Zahrada srdce: http://www.antee.cz/zahradasrdce/.
Haluzice: http://haluzice.empyrea.net/.



Zdroj fotografie: Klára Klepáčková.



05.06.2006 - David Šeterle