Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Mobile horror



Úvodník: Patříte k těm, co musí neustále stahovat nová vyzvánění, loga, hry do mobilu? Už vás někdy napadlo, co může předcházet uvedení bezva střílečky na trh?

Článek:

Jak zábavný se zdá výsledek, tak trnitá cesta k němu. Krachující IT firma mobilních služeb Dacutec se může zachránit před fúzí a zabránit propuštění svých zaměstnanců jen tehdy, pokud do dvou týdnů vymyslí dva trháky, virtuální hry, jež najdou cestu na trh. Šibeniční termín ještě přifukuje šéfová Terhi, která zároveň s ním hodlá měnit hodnoty v duších svých zaměstnanců dle vzoru trpitele Gándhího. Ale žravá, nenasytná komerce se s ideály těžko srovnává. A tento zásadní rozpor vytváří základnu situačních zápletek i verbálního jiskřivého humoru.V hektickém pozadí se však neustále vznáší temná hrozba ztráty zaměstnání, vražedný termín se zkracuje, práce ve stressu klade neskutečné nároky na zainteresované pracovníky. Celou tu parodii podpírá neosobní, studeně kybernetický blikající prostor, proteplený pouze strakatým koberečkem, v rámci terapie utkaný samotnou Terhi. Marně symbolizuje pocit lidskosti v prostředí zahleděného jen na výkony.

I skutečné herecké výkony se dostaly do popředí. Ekonom Sepp ( Kamil Halbich) trochu přisprostlý, skeptický neurotik, co spolehlivě vyletí jako čertík z krabičky, se nehodlá podřídit naznačenému směru. Nezvladatelná osobnost pracuje na vlastní pěst, na druhou stranu se jeví jako profesionálně spolehlivý a práce mu je nápojem života. Díky analytickému myšlení nenachází prostor k ústupkům, o jejichž správnosti není skálopevně přesvědčen. Chvíli konsternovaně zírá, ale hned naskakuje do ujíždějícího vlaku, přece jen musí živit rodinu a s duchovními experimenty v marketingu se smiřuje s velikou nechutí.
Terhi ( Klára Trojanová), živá až fanatická šéfka se právě vrátila ze zdravotní dovolené, pokoušela dát si do pořádku nervy. Rosu na své pracovní vyhoření našla ve všeobjímajícím učení Gándhího. Když už jednou své duševní zdraví obětovala firmě, bez které nemůže existovat, s o to větší vervou chce nyní realizovat hodnoty, jimž věří.
Grafik Mikke (Viktor Limr ) má potíže s kloudným vyjádřením myšlenky, nejpoužívanějším slovním druhem jsou zájmena a dlouhé ticho, v němž třeskutě pracuje mozek, aby formulace vůbec spatřila světlo světa. Část pracovní doby tráví četbou krváků a jejích následnou usilovnou citací.
Generální ředitel Tarmo ( Jaromír Meduna), osoba, na kterou všichni shlížejí se strachem a pokorou, ale jejich poslední naděje má plnou hlavu skleníku. Napětí ve firmě má elegantně "na háku", a tím způsobí spoustu infarktových záležitostí.

Stress drtí lidskou osobnost, je otázka času, kdy se člověk rozsype. Někdo dřív, jiný později, ale na samý kraj svých možností si sáhnou všichni. Hra však není psychologickou sondou, ale třeba pohledem skrz zkřivené zrcadlo na existenci workholiků, ať již bytostných nebo okolnostmi donucených.

Mladý finský scénárista, herec a režisér Juha Jokela začínal psaním skečů a později seriálů pro televizi. Diváky získává specifickým humorem, bryskními dialogy, překvapivými situačními zvraty a schopností zobrazovat vážná současná témata zábavnou formou. Hra Mobile Horror měla světovou premiéru v Helsinkách v únoru 2003 a okamžitě se stala hitem.


Hru Mobile Horror ( režie Štěpán Chaloupka) uvádí Švandovo divadlo v Praze. Premiéra 13. května 2006.



31.05.2006 - Jindřiška Kodíčková