Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Maximální fotografie jezdí v metru



Úvodník: Cestující pražského metra překvapí podivuhodní spolupasažéři.

Článek:

Celkem dvě stě kusů šesti různých plakátů zve na výstavu Maximální fotografie. Výstava probíhá již po třetí v jižních zahradách Pražského hradu, letos představuje výběr z cyklu New York – Pompeje fotografa Jana Lukase pod názvem Konfrontace.

Plakáty v metru ukazují ty snímky, které výstava nezahrnuje. Fotografie Jana Lukase využívají překvapivých paralel mezi dvěma městy, jeho snímky propojují různé epochy i kontinenty. Metro se jeví pro jejich umístění jako vhodné místo - tajemný prostor pohybu, přesně odměřovaného času i nečekaných setkání. Doprovázet nás budou až do 31. srpna.

Výstava Maximální fotografie pochází ze sbírky finanční skupiny PPF. Letos projekt představuje cyklus New York – Pompeje fotografa Jana Lukase. Sestává z dvojic černobílých a barevných snímků konfrontujících svět zaniklých Pompejí s nenablýskanými zákoutími New Yorku.Výsledkem je jedinečná kolekce fotografických dvojic, v níž se fascinujícím způsobem klene společný lidský prostor i čas.

Jan Lukas, jenž se letos dožívá 91. roku, pochází z Českých Budějovic. Fotografuje od dětství, svět kolem sebe zachycoval nejen dokumentačně, ale i s originálním výtvarným citem. Tématická šíře jeho tvorby sahá od krajinářských fotografií, přes reportážní až k portrétu. V třicátých letech 20. stol. patřil k zakládající generaci českých fotoreportérů, společně s Karlem Hájkem či Václavem Jírů. V roce 1946 vydal úspěšnou publikaci Země a lidé, jeho kniha Moskva z roku 1963 byla zničena po intervenci sovětského velvyslance. V roce 1965 odešel do Spojených států.
Po získání amerického občanství v roce 1971 začal pracovat na cyklu Ostrované, v němž dokumentoval život na Manhattanu, v Jeruzalémě, tehdejším Západním Berlíně či na Tchajwanu. Už v roce 1968 představil v New Yorku svůj soubor Pražský deník 1938 – 1965, jenž patří k zásadním cyklům v kontextu české fotografie.
Z Lukasovy rozsáhlé tvorby se bohužel zachovala jen část – jako člověk tajně opouštějící svou vlast propašoval do zahraničí jen část své práce a mnoho negativů, vzniklých před rokem 1965, se ztratilo. Některé se po letech našly v Uměleckoprůmyslovém muzeu, největší část negativů z let 1930 - 1965 je však stále nezvěstná.

Vystavené fotografie jsou z cyklu čítající celkem 24 párů fotografií , jejich originály vlastní PPF. Pompejské snímky vznikly většinou roku 1963. V 70. letech Jan Lukas doplňoval jejich protějšky na Manhattanu. V jižních zahradách Pražského hradu uvidíme 13 párů.
Na koncepci výstavy spolupracoval opět architekt Michal Froněk. Navrhl unikátní skleněné stojany s ocelovou podestou, vyráběnou technikou odlévání starých zbraní a děl. Vznikly v atelieru Olgoj Chorchoj.

Výstava instalovaná v Rajské zahradě a zahradě Na Valech potrvá až do 10. září a vstup na ni je zdarma.

Zdroj fotografie: www.ppf.cz








18.07.2006 - Jindřiška Kodíčková