Města získávají jedinečnou tvář, viditelnou jen po krátké období roku. Po setmění se rozzáří tisíci světel nejdůležitější ulice, obchodní centra i stromy. Vzniká neopakovatelná kulisa při troše fantazie prodchnutá oním jedinečným aroma Vánoc, které, ač do značné míry skutečně obchodníky přeměněné do zběsilého úprku za nákupy, si přesto dokáže pro většinu lidí zachovat onoho slavnostního ducha.
Obchodníci to s námi obyčejnými smrtelníky ostatně taky pěkně umí. Vánoční zboží se na pultech obchodů začíná pomalu ale jistě objevovat již v září a podíl prodejní plochy, zastavěné "skvělými vánočními nabídkami", plyšovými slony a "největšími hity pod stromeček" se s blížícími se Vánocemi úměrně zvyšuje. Každý centimetr regálů je přesně rozplánován a s pomocí odborníků na psychologii reklamy a chování lidí při nákupech detailně přichystán jako síť, do které se téměř jistě chytíme. Přemýšleli jste například nad tím, proč jsou malé půllitrové lahve ve většině obchodů blíž k pokladnám, než jejich litrové sestřenice?
Pryč ale od nástrah obchodníků. Každá světová metropole si dává na svém "vánočním looku" velmi záležet a tak se města tradičně proměňují ve velkolepou přehlídku okázalé krásy, hraničící někdy až se špatným vtipem. Při pochůzkách za vánočními nákupy si v přeplněných centrech můžeme často vánoční výzdobou značně zpříjemnit náladu, pokud tedy chceme a na moment si rovzpomeneme na své pocity z dětství, kdy to všechno viděno našima očima působilo mnohem zářivější a větší, než dnes.