Tisk článku ze serveru Rozhledna - Webmagazin.cz - Komediantka s noblesou



Úvodník: Mezi nejzářivější hvězdy stříbrného plátna ve třicátých a čtyřicátých letech bezesporu patří herečka Nataša Gollová. Nebyla tak kontroverzní jako Adina Mandlová a nebyla považována za tak krásnou jako Lída Baarová. Její devizou byl smysl pro humor, který ji předurčil ke komediálním rolím.

Článek: Pod jménem Nataša Hodáčová se narodila 27. února v roce 1912 v Brně. Její otec JUDr. František Xaver Hodáč byl politikem, profesorem na ČVUT a generálním tajemníkem Ústředního svazu československých průmyslníků.
Nataša se od mládí věnovala uměleckým aktivitám, studovala tanec, herectví, ale také cizí jazyky. Vystudovala Filosofickou fakultu UK v Praze, ale stále ji to táhlo k divadlu. První angažmá dostala v Olomouci, odkud se přesunula do Městského divadla na Královských Vinohradech v Praze. Své umělecké příjmení převzala po svém dědečkovi Jaroslavu Gollovi, který byl profesorem University Karlovy.
I když první filmová role ji potkala již v roce 1932 a sice ve filmu Kantor ideál, úspěch na tomto poli ještě chvíli počkal. V roce 1939 se objevila ve snímku Příklady táhnou nebo Eva tropí hlouposti, kde se naplno projevilo její komediální nadání. Ve stejném roce si zahrála i v legendárním Kristiánovi, kde ztvárnila ufňukanou ženu hlavního hrdiny. I zde však dokázala prodat svůj smysl pro humor. A to se jí možná trochu vymstilo, protože dostala málo příležitostí zahrát si serióznější role.

Ačkoli byla jednou z méně kontroverzních osobností, ani jí se nevyhnuly některé projevy závisti. Bylo ji vyčítáno, že se za války stýkala s Wilhelmem Söhnelem, československým občanem německé národnosti, který měl na starosti ateliéry na Barrandově. Proto tehdy odjela do Terezína, kde pracovala jako dobrovolná ošetřovatelka. Během této činnosti se nakazila skvrnitým tyfem a ocitla se v ohrožení života.
Po válce se znovu vrátila na divadelní prkna, tentokrát v Českých Budějovicích, kde potkala režiséra Karla Konstantina, za kterého se v roce 1947 provdala.
Za její filmové poválečné úspěchy lze považovat dvojroli Sirael/Kateřina ve filmu Císařův pekař a Pekařův císař z roku 1951. Poté se vrátila zpět do Prahy, kde ji Werich nabídl vystupovat v Divadle satiry.
V šedesátých letech zemřel Nataše manžel a i na ní se podepsalo podlomené zdraví. Z divadla odešla v roce 1971 a jednou z posledních rolí, kterou si můžeme pamatovat je postava starší dámy ve filmu Drahé tety a já z roku 1974.
Nataša Gollová zemřela 29. října v roce 1988 v domově důchodců v Praze.

Zdroje: www.domek.cz
           www.csfd.cz

Foto: www.volny.cz/czfilm





Foto: www.vitejte.cz (na snímku s K. Högerem)

27.02.2007 - Aneta Šimonková