Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Celestínské proroctví



Úvodník: Premiéru na konci března v rámci festivalu Pražské brány měl i film Celestínské proroctví, zfilmovaný podle stejnojmenné knihy Jamese Redfielda. Celestínské proroctví je zvláštní v tom, s jakou vizí naší budoucnosti přichází, s jakou aktuálností volá po naší změně a s jakou výstižností mluví devět vhledů, z nichž se proroctví skládá.

Článek: Na rozdíl od většiny mé knihovničky s duchovní tématikou má Celestínské proroctví ryze dobrodružný charakter. Už při čtení mě napadlo, jak by se tento příběh vyjímal na filmovém plátně. O dobrodružnost a akčnost tedy ani běžný divák nouzi nemá. Naopak příběh letí a ve víru shod okolností se ve spirále vyvíjí se zvyšující se dramatičností.

Ústřední postavou filmu je autor budoucích knih, John, jenž přichází o místo učitele, dovídá se od přítelkyně o podivném textu, celestínském proroctví, jež se objevilo v Peru, a stejně tak rychle a nečekaně odlétá do Peru. Proroctví však zajímá nejen jemu podobné lidi, ale také mocichtivé lidi, jež se snaží proroctví utajit. Důvod je jednoduchý: proroctví vybízí k samostatnosti a odpovědnosti každého člověka, což v podstatě znamená zánik současných církevních a vládních praktik a jejich nutnou transformaci, která již ale nenabízí závislost lidí, nýbrž jen a právě tvořivou společnou práci.

V průběhu filmu jsem si uvědomil, jaké štěstí a jaká změna tkví v tom, že můžu sedět v kině s dalšími téměř pěti sty lidmi a vnímat myšlenky, proudící z příběhu Celestínského proroctví. Znamená to snad, že hnutí new age, současné duchovní a esoterní trendy se stále více stávají součástí našeho života? Že o nich stále otevřejněji slyšíme, mluvíme, ale že je také zařazujeme do našeho praktického života, ze je uskutečňujeme a z vizí tvoříme realitu?

Z filmové verze Celestínského proroctví jsem měl pocit, že důraz z ideové části se přesunul na prožitek a na vnímání filmu více smysly, než intelektem. Využití více intuice, nežli rozumu. Nakonec osu příběhu dle předlohy tvoří objevování postupně všech devíti vhledů a jejich pochopení na základě vlastní zkušenosti dříve, než se přikročí k další lekci – k dalšímu vhledu.

Při pozorování podobných filmů jako Celestínské proroctví stále více cítím rozdílnost od běžných filmů. Podstatný rozdíl tkví v jejich filosofii: každý člověk má svůj život ve svých rukou a cesta, jak je změnit, tkví v pozitivním a tvůrčím vnímání skutečnosti. Tento podtext má svoji konkretizaci v tomto filmu právě v devíti vhledech: od poznání, že každá situace, v níž se nacházíme není náhodná, jakkoliv tomu shoda okolností napovídá, nýbrž má svůj hluboký či prostý význam, přes poznání našeho vzájemného lidského ovlivňování a energetické výměny v běžné komunikaci, až po náš společný život. Sdílíme totiž Zemi, prostor, jejž máme v rukou a můžeme společně měnit k našemu obrazu. Ovšem jaký je náš obraz budoucnosti, naše vize, jaký je náš společný cíl?

Celestínské proroctví (The Celestine Prophecy).
Film USA 2006, 99 min.
Žánr: dobrodružné.
Režie: Armand Mastroianni.
Scénář: James Redfield, Barnet Bain, Dan Gordon
Hrají: Matthew Settle (John), Thomas Kretschmann (Wil), Sarah Wayne Callies (Marjorie), Annabeth Gish (Julia), Hector Elizondo (Cardinal Sebastian), Joaquim de Almeida (Father Sanchez) a další.

Zdroj fotografií: http://www.thecelestineprophecymovie.com/



13.04.2007 - David Šeterle