Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Očima Maří Magdaleny



Úvodník: Kontroverze neutuchá. Jak vypadal Ježíšův život, obětování se i zmrtvýchvstání očima Maří Magdaleny?

Článek: Třetí, závěrečný díl Evangelia s podtitulkem Spasitelka světa, nám skrze autorku Katrin Taillefer představí zákulisí nejznámější události dějin. V prvním díle jsme mohli stát u tajuplného zrození Ješuy, prožívat s Marjam (Marií) útrapy i radosti poněkud zamotaného života, v díle druhém poznat dospívajícího Ješuu, jeho trnitou cestu za osvobozením víry od temného vlivu, ale i city budoucího spasitele. Knížka poslední je svérázně převyprávěným pašijovým příběhem, jehož hlavní postavou se stává Myrai (Marie z Magdaly), pevná a přesto citlivá to opora Ješuy.

Nastává čas šířit Ješuovo poselství po celé zemi, čas cest od města k městu. V domovském Kafarnau spasitele v lásce příliš nemají, nedodržuje nutné tradice, na vše má vlastní názor, neobětuje a zdálo by se, že místo Jahveho uctívá nějakého úplně jiného boha. Je snad Ješua pohan? Naštěstí někteří zabíjení zvířat ku radosti Boží a spousty dalších nařízení za zcela jasná a správná, takže se kolem rabiho Ješuy brzy tvoří zástupy a mnozí s ním putují okolo měst.

Kdo četl minulý díl, ví, že autorka si i v této knížce zahrává s myšlenkou spasitelova potomka. Je jím chlapec Aram, syn do Ješuy hluboce zamilované Myrai, jeho poněkud emancipované ženy. Putování rodinnému životu nesvědčí, výchova v myšlenkách budoucího křesťanství zase budí problémy ve škole. Aram tedy začne studovat, stejně jako kdysi oba jeho rodiče, na Karmelu. Karmel není obyčejnou školou, jedná se o  - dnešními slovy - alternativní universitní město, ze kterého vzešel nejeden léčitel. Zarážející se zdá, že  potomek se v knize objevuje zřejmě jen pro nutné připomenutí, že mohl „existovat“, avšak jeho postava není vůbec propracovaná, v ději nefiguruje a čtenáři tak právem připadá tato dějová linie nutně zanedbávaná.

Ješua si začne pomalu uvědomovat, spasitel musí zemřít, aby jeho sláva mohla žít dál. Ale má-li se poselství stvrdit, musí spasitel také z mrtvých vstát. Vyvolení učedníci v čele s Kéfou (sv. Petrem), Myrai, ani sám Ješua nemají pochyb, že to dokáže. Dokud se opět nezjeví Gabriel s jedním z neochvějně pravdivých a upřímných sdělení o fungování světa. Ješua pochopí, že absolutní vítězství sebeobětováním nedosáhne, je jen jednou z větších figurek v partii, která ční nad lidské pochopení. Vyhraná bitva neznamená vyhranou válku. Couvnout ze svého úmyslu ale již nemůže. Má tedy vůbec jeho smrt smysl? A jak může vstát spasitel z mrtvých, pokud sám přestane věřit, že to dokáže? Leda, že by zemřel jen napůl…

Třetího dne vstal Ješua z mrtvých. Promluvil s učedníky, rozloučil se s Myrai a… Kdo z nás doopravdy ví, co se stalo dál? Příběh však ještě nekončí, Myrai žije dál a zná to palčivé tajemství, které nesmí vyzradit, ač jí dere srdce. Ví, kam šel a také ví, že myšlenky, které chtěl svým učedníkům zanechat, se začínají podvolovat taktovce Kéfy. Vyvolení ale vědí a žijí dál…

Poslední díl evangelia opět naráží na některé zákulisní otázky vzniku křesťanství, ale také poskytuje lidem přístupný, citlivý pohled na Ježíše ne jako na ikonu, ale jako na výjimečného, vyvoleného člověka, který si ale procházel také každodenními problémy (místy na můj vkus až příliš liberálními). Od druhého dílu již mnoho nových myšlenek nepřinese, snad jen smutné povzdechnutí, že se toho asi za ta léta mnoho nezměnilo. Bohužel se také zdá, že poněkud upadl písemný projev, který místy připomíná počítačovou hru, ve které chodíte od domečku k domečku a sbíráte body (nebo, ale to opět jen místy, levnou fantasy literaturu). Nicméně, přečetli-li jste si již první dva díly se zálibou, přečtěte si i ten poslední. K pozitivnímu zamyšlení nad „dobrou zprávou“ dovést může…

Katrin Taillefer: Evangelium III., Spasitelka světa, vydala Metafora, ISBN 978-80-7359-099-4


30.04.2007 - Michaela Wilhelmová