Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Wuppertalská tramvaj



Úvodník: Wuppertal - Německo. Na křižovatce v našem směru svítí červená a zprava právě přijíždí trolejbus. Řidič tramvaje tomu ale nevěnuje pozornost a na plný plyn jede dál. Nikdo ale nekřičí strachy, dokonce tomu nikdo nevěnuje zvýšenou pozornost. Tramvaj totiž jako vždy plavě mine trolejbus - nad ním.

Článek: Na začátku byla potřeba spojit čtvrtě Barmen a Elberfeld nákladní dopravní linkou pro obsluhu nově vznikajících továren na okraji Wuppertalu. Velmi brzo se však stala koňská a později elektrická dráha nedostatečnou pro těžkou dopravu. Neustálé dopravní zácpy a nově i požadavek na přepravu osob si vynutil převratné řešení. Přišel s ním vynálezce inženýr Eugen Langen z Kolína nad Rýnem. Vymyslel a vyprojektoval opravdu neotřelé řešení. Nahoru!

Umístil tramvaj na kolejnici zavěšenou na ocelovou konstrukci. Dráha se tak stala úplně nezávislou na dění na ulici pod ní.

Celková délka tratě 13,3 km z čehož větší část vede dokonce nad řekou, je zavěšena ve výši 8 m nad zemí a spojuje 20 stanic, mezi kterými se pohybují jednotlivé vlaky rychlostí téměř 30km/hod. Do jedné soupravy se vejde 140 až 200 osob a když vám ujede nevadí. Za dvě minuty je tu další.

Zavěšená dráha ve Wuppertalu se stala páteří dopravy na jeho předměstí. Wuppertálským slouží už přes 100 let. Začátek stavby zavěšené dráhy se datuje na začátek roku 1898. Prvního března 1901 byla dána do provozu první část linky, zprovoznění celé délky trati bylo v červnu 1903.





29.09.2003 - Jiří Kočí