Tisk článku ze serveru Rozhledna - Webmagazin.cz - Který režisér se stal úspěšným díky erotice?



Úvodník: Český režisér, který se prosadil i v zahraničí. Jeho nejvýznamnější díla nešetřila EROTIKONem a EXTASí. Poznali jste?

Článek: Gustav Machatý se silně zapsal do dějin naší kinematografie. Především díky výše naznačeným filmům Eroticon a Extase. Jak již názvy napovídají, snímky se zabývají tématy erotiky a sexuality, což v tehdejší době způsobilo velký rozruch. Do Extase Machatý obsadil do té doby neznámou herečku Hedy Kieslerovou, která se títmo snímkem stala mezinárodní hvězdou a v Hollywoodu pak vystupovala pod pseudonymem Hedy Lamarr. Ovšem tehdy nechybělo málo a hlavní roli a možná i post světoznámé hvězdy tehdy získala Adina Mandlová, které Machatý učinil nabídku dříve. Ovšem Hugo Haas tehdy prý Machatého neměl v oblibě a navíc mu záviděl jeho zahraniční úspěchy a tak Mandlové poradil, ať tu roli nepřijme, protože nemůže otevírat kariéru choulostivou rolí.

Machatý se narodil v Praze 9. května 1901. Nikdy neprošel klasickým filmovým vzděláním, naopak, jeho studia nemají příliš dlouhou trať. Studoval gymnázium, které nedokončil a tak se začal angažovat u filmu jako herec, asistent, výtvarník a občas tvořil scénáře. Jeho režijní debut na něj ovšem čekal již v osmnácti letech v podobě grotesky Teddy by kouřil.

Ve dvaceti letech se už rozkoukával v Hollywoodu, ovšem jednalo se spíše o jeho osobní studijní poznatky, které pak uplatnil po svém návratu do Československa. Jeho díla, která rovněž natáčel i s mezinárodními štáby pak získávala ocenění na mezinárodních filmových festivalech. Z Benátek si odvezl ocenění hned za kolekci snímků Extase, Řeka, Zem spieva a Bouře nad Tatrami. Na jeho dílech ostatní oceňovali zejména jeho neotřelý umělecký přístup a hledání něčeho umělecky nového. Jeho filmy charakterizuje především poetika, která vznikla zřejmě i za přispění spolupráce s Nezvalem nebo kameramany Stallichem, Kellerem nebo Víchem. Ovšem jeho požadavky pracovat n maximum vytvářely na natáčecím place tísnivou atmosféru. Jiřina Šejbalová vzpomíná. "Machatý byl umělec, ale práce v jeho ateliéru byla strašná. Dovedl vybičovat ovzduší do hysterie. Na představitelku Máni, Magdu Maděrovou, která byla začátečnicí, hrozně křičel. Člověk se v jeho přítomnosti stále chvěl. Po natáčení jsem spěchávala domů a honem do vany, abych ze sebe spláchla pocit té pekelné atmosféry". (pozn.: citováno z Česko-slovenské filmové databáze, www.csfd.cz. )

Machatý odešel do zahraničí a v roce 1936 se usídlil ve Spojených státech. Jeho tvorba ovšem už nenavázala na předešlé úspěchy. Ale jeden paradox bychom mohli nalézt. Kriticky kladně oceňovaným zahraničním snímkem Machatého se stala Žárlivost, kde si jednu z hlavních rolí zahrál Hugo Haas.

Machatý se usadil po roce 1945 v Německu, kde se věnoval pedagogické činnosti a také pracoval pro rozhlas a televizi. V roce 1962, 14. prosince umírá v Mnichově. Tímto okamžikem tak pohasla i naděje na filmový remake Extase, který Machatý ohlašoval, ale nikdy neuskutečnil.

Zdroje: www.csfd.cz
www.libri.cz
Adina Mandlová, Dneska už se tomu směju, Sixty Eight Publishers, 1977.

Zdroje obrázků: www.csfd.cz



Scéna z filmu Extase s Hedy Lamarr.

09.05.2008 - Aneta Šimonková