Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Terminátor Salvation-akční podívaná bez emocí



Úvodník: Christian Bale přebírá štafetu Johna Connora v nejnovějším pokračování kultovní ságy.

Článek: Píše se rok 2018. Lidstvo pod palebnou silou sebevědomých strojů pomalu kapituluje. Poslední přeživší, zoufale skrčeni v rozvalinách bývalých měst, lemovaných všudypřítomným rezavějícím šrotem, schraňují poslední potraviny. Jistou naději z bezvýchodné situace skýtá postava Johna Connora (Christian Bale), drsného neohroženého vojáka, který ani po 14 letech nezapomněl na své mladické přání „chytit Skynet pořádně za koule“ a který dennodenně zatápí nepřátelskému systému, jak jen jeho síly a zbraně dovolují. Odměnou neohroženému hrdinovi je, jak jinak, než obětí a polibek ženy, v tomto případě jeho vlastní a ještě k tomu těhotné, doktorky Kate Connorové, s níž v oddechovém čase namísto Beethovena John poslouchá nahrané instrukce své zesnulé matky a hledá v nich klíč k záchraně lidského druhu. Se stoupající vážností situace graduje také nutnost vyhledat Kylea Reese, náctiletého, Johnovi dosud neznámého mladíka, majícího ve vínku předurčení, stát se Johnovým vlastním otcem.



Celou věc ovšem Johnovi komplikuje zmrtvýchvstalý kriminálník Marcus, jehož překvapivě kladné vlastnosti, opírající se o ještě překvapivější slitinovou kostru, předkládají otázku, zdali lze v těchto nešťastných časech důvěřovat polostroji v boji proti jeho vlastním polokolegům.

Neotřelý, chytrý a vzhledem ke stále rychleji zdokonalujícím se technologií značně znepokojující příběh katapultoval Cameronova Terminátora brzy po jeho uvedení v roce 1994 mezi nejúspěšnější akční filmy všech dob. V souhře se šťastným hereckým obsazením, v němž se kromě nesmrtelného „Árnýho“ blýskl někdejší idol 90. let Michael Biehn či tehdejší vlastní režisérova manželka v roli Sarah Connorové, vznikl těžko souměřitelný divácký zážitek, jehož úspěch navzdory možným pochybám Cameron zopakoval o sedm let později s navazujícím dvojkou, Terminátor: Den zúčtování. Sekvence filmových políček, zachycujících přeměnu modernějšího T-1000 z podoby člověka na elegantní kovovou loužičku plnily stránky filmových časopisů se stejnou neomylností s jakou plakáty Edwarda Furlonga-mladého Johna Connora opanovaly stěny dívčích pokojíčků. Přestože také třetí pokračování, disponující dnes již legendární scénou s rakví, dokázalo nad očekávání navázat jak na tísnivou atmosféru tak tradici dobrého scénáře, to samé se o Terminátorovi Salvation říci nedá.

Zatímco u nových pokračování Luccasových Hvězdných válek bylo použití nejlepších filmových triků pouze logickou reakcí na nabízené technických možnosti-režisér se svojí vizí v 80.letech předběhl dobu a její naplnění mohl realizovat až když mu to novodobé technologie přelomu 21. století dovolily-stejné uvažování u čtvrtého Terminátora funguje jako studená sprcha. Ačkoliv nám tvůrci tvrdí, že Skynet je teprve v plenkách, záhy potkáváme na plátně množství takřka dokonalých transformovatelných strojů. Vcelku zajímavá vize světa, v němž ještě neohrabaní terminátoři decimují lidstvo je náhle tatam a T-800 v kontextu předvedených možností systému, podtržených dokonalým megatransformerem či samonaváděcími motorkami působí spíš jako výrobní omyl. Následné zjištění, že na vyslání Terminátora zpět do minulosti má Skynet ještě nějakou tu dobu a při předvedených možnostech jej ještě víc nezdokonalí, vzbuzuje přinejmenším rozpaky.

Protože většina Terminátora Salvation se odehrává ve fázi po Soudném dni, který u předchozích dílů fungoval jako tři tečky, po nichž máme pouze mlhavou představu, co že bude (kromě apokalypsy) následovat, scénáristé čtvrtého dílu doplnili akční děj příběhem nové postavy-odsouzeného vraha Marcuse, který záhy po vlastní smrti, s tělem „ani člověk ani stroj“, ožívá v nové době. Sam Worthington, byť opět zapadající do vzhledu  „útěk z vězení“ (což vlastně tak trochu sedí) patří mezi šťastnější castingové volby čtvrtého pokračování. Ve srovnání s proklamovaným Christianem Balem, jemuž se podařilo vyprodukovat patrně nejlepší reklamu novému Terminátorovi díky svému hysterickému extempore nad neschopností jednoho z osvětlovačů (více zde), Worthington jasně vede. Svůj part nepřehrává, odpouští si dramatický ušeptaný „chraplák“ a působí naprosto přirozeně. Bale v roli Johna Connora odvádí svůj umělecký standard, jeho pojetí je ovšem nejméně slučitelné s předchozími díly skládačky osobnosti hlavního hrdiny. Po free rošťáckém Connorovi Edwarda Furlonga a nejistém Connorovi Nicka Stahla, předvádí Bale v téže roli opotřebovaného „Yeasrrr“ veterána, v němž z výrazu či určité vnitřní hloubky popsané v předchozích dílech nezbývá takřka nic.

Pro fanoušky terminátorovské série si ovšem filmaři přichystali jedno velmi speciální překvapení, které naladí všechny věrné alespoň na chvíli na tu správnou notu. Epizodní role Heleny Bonham Carterové navíc není také k zahození.

Scénář z celkového pohledu neuráží ani neohromuje. Jeho největší klad spatřuji v přehlednosti, zbytek bohužel sráží všudypřítomná předvídatelnost děje a mnohá klišé, zejména pak scény s těhotnou Kate patří k nejméně povedeným sekvencím filmu.

Přestože i Terminátor Salvation dokázal obhájit nadprůměrné hodnocení předchozích dílů, pamětníci především prvního Terminátora mi patrně dají za pravdu, že z jeho jedinečné atmosféry či žhavé přitažlivosti ústřední dvojice zbývá v akční čtyřce pomálu. Přes veškeré, byť dobře myšlené úsilí, podpořené démonickou hudbou Dannyho Elfmana, tak čtvrtý díl zůstává slušnou akční podívanou, z pohledu jmenované série ovšem prozatím jejím nejslabším článkem.

osobní hodnocení: 60%

Terminátor Salvation
režie: MCG
hrají: Christian Bale (John Connor), Sam Worthington (Marcus), Helena Bonham Carterová (Dr. Serena Coganová), Bryce Dallas Howardová (Kate Connorová) a další.
116 minut, od 12 let

info:
http://terminatorsalvation.warnerbros.com/



foto v úvodníku: http://www.viralblog.com
foto v článku: http://www.pensotopia.com.br/




09.06.2009 - Kateřina Sovová