Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Jsem nedomazlená a nevím, co s tím, ... .



Úvodník: V pražském Divadle Kolowrat se hraje, tančí a zpívá příběh o nás všech nebo alespoň o jedné z mnoha našich životních etap, o jednom kousku v nás. Multifunkčně pojaté představení Sbírka emocí – Emotion Collection nabízí divákům pestrý náhled do nitra člověka stojícího na životní křižovatce. První číslo, nebo chcete-li koláž, představuje Zrození, příběh pokračuje Pubertou, až postupně dojde do Dospělosti a pokračuje dál, až se kruh uzavře.

Článek: Pásmo proudu tance, hudby, zpěvu a hraní má logickou strukturu. První scénu otevírá píseň Mezihvězdný a v posledním songu, která ukončuje představení, se zpívá o Bohu a kolečku, o nekonečné cirkulaci života a smrti, vše tedy opět končí a začíná ve vesmíru - mezi hvězdami.

V každém věkovém zlomu se objevuje několik dílčích pocitů, vlastností a vjemů charakteristických pro dané období. V Dětství je představují značně nervní rodiče, kteří umějí dávat pouze příkazy (Nekřič! Mlč! Nechoď tam! atd.) a žádnou lásku. Není tedy divu, že z nás jsou v pubertě podivná individua s pesimistickou vizáží, později neurotičtí businessmani, nedomazlené ustrašené dívky či ženy, jejichž život se smrskl na lifting, solárko, fitko a nikdy nekončící dietu. To vše se v představení objevuje. Autorce, režisérce a zároveň performerce Tereze Helšusové se podařilo vyextrahovat z každodenního života přesně ty emoce a ty zážitky, se kterými se divák může snadno ztotožnit.

Interpreti příběhu využívají dva mocné výrazové prostředky divadla, slovo a tanec. Ty si vzájemně nepřekáží a doplňují se. Jen snad u slov v některých momentech platí pravidlo: méně je někdy více (výlev trenéra ve fitness centru, který je zbytečně dlouhý a sebestředný a scény s deníčkem a před diskotékou). Choreografie je ušita doslova na míru každému z účinkujících. Například v půvabné a emočně velmi silné scéně Odpouštění se až tají dech při pohledu na sólisty baletu Národního divadla nebo ve chvíli, kdy přicupitá na scénu ladná baletka, která pohyby loutky ztvárňuje pocit Manipulace. Zároveň pobaví diváky nadsazenými grimasami a gesty, které jsou pro primabaleríny charakteristické. Představení rozhodně nechybí humor. Nabízí ho v podobě slovní klauniády, čtení z deníčku, poučných sloganů z ženských časopisů, trapných puberťáckých výlevů, vtipných glos ("Chtěla jsem být blíž k přírodě, ale nesnáším hlínu a nechci dojíždět.") a scén (různorodé podoby lásky). Také hravost se line celým příběhem. Nejvíce je pak patrná v bravurní scéně se sexem, která působí přirozeně, vtipně a nevulgárně.

Neméně důležitou úlohu hraje v představení hudba. Hudba komorní, hudba taneční, hudba jazzová, hudba beze slov a především hudba s výbornými, poetickými, vtipnými i filozofujícími texty Jana Budaře. Hudební složka není jen doprovodem, který napomáhá dokreslit náladu a děj, ale je partnerem a spoluhráčem. Texty písní v podání vynikající jazzové zpěvačky Eleny Sonenshine přímo korespondují s emocemi, děním i s jednotlivými čísly koláže a zároveň otevírají i uzavírají celé představení. Situaci na jevišti dokresluje nebo umocňuje také občasná obrazová projekce na malém plátnu a použité rekvizity, kterých je poskrovnu a zbytečně tak na sebe neupozorňují (černá kostka, čelenky ze lžic, šanonů a telefonů, které navozují pocit ze zaměstnanosti a stresu).

Je vidět, že i na malém prostoru se dá udělat velké divadlo, škoda jen, že půdní prostor Divadla Kolowrat nenabízí o trochu více plochy i pro živý hudební doprovod. Představení by tak dostalo hlubší rozměr a větší kouzlo intimity. I tak však balet Národního divadla představením Sbírka emocí – Emotion Collection pokročil o krůček dál v hledání tanečních a divadelních možností a nezbývá než si přát, aby podobných expedic do tajů divadelních bylo více.

Obnovená premiéra: 10.10. 2009
Koncept, výprava a režie: Tereza Helšusová
Hudba: Jan Budař
Zpěv: Elena Sonenshine
Choreografie: Zuzana &Simáková
Performěři: Tereza Helšusová, Michaela Procházková, Tereza Slavíčková, Michal Jurisa a Viktor Konvalinka





Zdroj fotografií: www.emotioncollection.cz

16.10.2009 - Šárka Pažítková