Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Na co do kina (52. týden)



Úvodník: Už bývá zvykem, že v době Vánočních svátků přicházejí do kin nové pohádky a příběhy pro nejmenší i trochu odrostlejší děti včetně těch "věčně mladých" dospěláků. Není tomu jinak ani ve 52. týdnu tohoto roku. S dvojicí animovaných filmů PRINCEZNA A ŽABÁK a ALVIN A CHIPMUNKOVÉ 2 však v nezvyklý den 21.prosince startuje v premiérových kinech i film KAWASAKIHO RŮŽE s mnohem vážnější tématikou.

Článek: Začněme pohádkou vskutku klasickou. Zná ji asi každý - spanilá princezna v ní políbí nevzhledného žabáka a - světe div se - je z něj krásný princ a sličný ženich. Ve filmu Walt Disney Animation Studios s názvem PRINCEZNA A ŽABÁK (The Princess and the Frog) je to sice trochu jinak a trochu pomíchané, ale láska je mocná čarodějka a ta si vždycky cestu najde - ať už je to mezi princeznou (pardon - mladou dívkou z New Orleansu) a žabákem (přesněji žabím princem), mezi žabákem a žábou či mezi světlušákem a jeho milou. Jako v pohádce to nakonec dobře dopadne a prokletí zlého woo-doo čarodějníka se podaří zlomit a stejně se zlomí i počáteční nenávist těch dvou, která je tu jen proto, aby se o to vášnivěji mohli posléze do sebe zamilovat. Plakátek k filmu najdete v úvodu článku.

Když říkám, že film je klasikou pak je tomu i v jeho výtvarném výraze. Disney sice už v roce 1994 hrdě oznamoval, že končí s výrobou klasicky animovaných (rozuměj dvourozměrných) filmů. Když se ale Disney spojil se studiem Pixar a studio dostalo nového šéfa, je vše jinak. K radosti nás staromilců, kteří tuhle výbušnou směs rozverného humoru, napětí, hudby a citu vítáme a těšíme se i na krásnou jazzovou muziku, které se čím dál více nedostává. PRINCEZNA A ŽABÁK je šestým společným dílem zkušeného týmu Rona Clementse a Johna Muskera, jejichž kariéra je korunována takovými úspěchy jako MALÁ MOŘSKÁ VÍLA, ALADIN či PLANETA POKLADŮ. Do kin záslužně uvádí Falcon.


Ve filmu ALVIN A CHIPMUNKOVÉ 2 (Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel) znovu ožívá komiksový fenomén z roku 2007 určený celé rodině. Tehdy se podařilo ze zpívajících chipmunků Alvina, Simona a Teodora udělat filmovou senzaci. Pokud nevíte, co jsou chipmunkové a budou vám připomínat veverky, pak to nejsou veverky, ale hlodavci z čeledi veverkovitých (omlouvám se za poučení). Snímek Tima Hilla uvedl na scénu toto nekontrolovatelné trio, které dokázalo zdevastovat svému kamarádovi hudebníkovi Daveovi dům, ohrozit jeho kariéru, způsobit pár trapasů a převrátit mu život vzhůru nohama. Ale také tam tahle trojka dokázala zazpívat pár písniček a zatančit pár tanečků. Tentokrát Alvin, Simon a Teodor potkají nové kamarády, vlastně kamarádky, ze kterých se možná stane i něco víc - můžete se těšit na dívčí trio Chipettky. ALVIN A CHIPMUNKOVÉ ve své druhé podobě opět fungují jako „demoliční četa“, čímž dokáží bavit diváky na celém světě a nejinak tomu zřejmě bude i v dalším (a asi ne posledním) pokračování. Do kin uvádí Bontonfilm.


Na KAWASAKIHO RŮŽI čekalo české publikum netrpělivě. Jednak každý film tvůrčí dvojice Petr Jarchovský (scénář) a Jan Hřebejk (režie) budí již dopředu zájem a jednak proto, že očekávané téma filmu je o dost vážnější, než pár jejich předchozích jemně satirických děl. Autoři zde rozehrávají drama váženého docenta a špičkového psychiatra Pavla (Martin Huba), který se má zakrátko stát laureátem ceny, jež ocení jeho statečný postoj za normaliace. Je tu však zamindrákovaný zeť Luděk (Milan Mikulčík), který úspěch závidí a šťourá tak dlouho, až vytáhne tchánovu kaňku z minulosti. Že by snad hrdina kdysi býval kolaborantem? Co na to řekne bývalý estebák Kafka (Ladislav Chudík)? A jak se přehází vztahy v dosud poklidně žijící rodině? Po odhalení na scénu vstoupí další postavy, jako fotograf Antonín (v podání slavného světového fotografa Antonína Kratochvíla), který musel kvůli Pavlově udání emigrovat. Lze pochopit Pavlovo mladické selhání? Jarchovského a Hřebejkův film asi vyvolá mnoho dalších otázek u každého diváka. Je asi dobře, že byl natočen a že si podobné otázky (pokolikáté již) položíme. Kritika filmu vyčítá, že málo pracuje s obrazem a že je příliš statický a umluvený. Zároveń však oceňuje fakt, že po okupačním dramatu Musíme si pomáhat se opět tvůrčí dvojice pustila do závažného problému. Záleží nyní na divácích jak film přijmou a jak si na položené otázky odpoví. Uvádí Bontonfilm. Na obrázku Ladislav Chudík zpytuje svědomí (či sepisuje hříchy).

Zdroj foto: bontonfilm.cz a falcon.cz



21.12.2009 - Stanislav Polauf