Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - TV tip - ROSEMARY MÁ DĚŤÁTKO



Úvodník: Jeden z nejslavnějších hororů všech dob znovu na televizní obrazovce. Ač natočen v roce 1968 zůstává film ROSEMARY MÁ DĚŤÁTKO stále působivýmn monumentem, který lze jen těžko překonat. Možná právě proto, že nejde "jen" o běžný horor se satanskou tématikou, ale obsahuje mnohem více.

Článek: Film začíná tradičním vyprávěním o novomanželské dvojici, která hledá byt. Guy s Rosemary najdou přístřeší v domě špatné pověsti, jehož majitel se k nim příjemně chová, ale kde se stále dějí (a podle vyprávění děly) podivné věci. Seznámí se se svými sousedy rodinou Castevetových a začínají se blíže stýkat. Rodina touží po dítěti a když dojde k očekávání nabídnou jim Castevetovi svého známého gynekologa. Pak se ale začnou podivnosti kupit. Guy, dosud podřadný herec reklam, dostává stále více atraktivních nabídek k práci a Rosemary bývá stále více podrážděná a napjatá. Jedné noci má hrdinka po večírku u domácích hrůzný sen - zdálo se jí, že byla zavlečena do jakési orgiastické společnosti, připoutána na lůžko a znásilněna podivným netvorem. Rosemary začíná měnit - nejen vzhledem, ale i psychicky. Vzniká v ní silné podezření, že nešlo jen o sen a že přátelští sousedé mohou být tajným spolkem, který usiluje o její dítě.

Kdo četl vynikající předlohu z pera Iry Levina (vyšla několikrát i česky) ten ví, že manžel Guy se kvůli kariéře zapletl do spolku se satanisty ve svém sousedství,kteří připravují terén pro zrození Antikrista. Toho má zplodit sám Satan, vystoupivší z pekel, se smrtelnou ženou. Divákům filmu to lze prozradit, protože to nijak nesníží napětí, v jakém budou film sledovat. Jak se bude měnit Rosemary? Jak a kdy dojde k poznání? A nejen to. Režisér Roman Polanski tu hraje s diváky hru, která nemá jednoznačnou odpověď ani vysvětlení. Mají hrdinčiny vize a sny reálný základ? Skutečně se tu odehrává satanský boj o vládu, do něhož je proti své vůli zatažena? Nebo je všechno jinak? Co když se nezralá žena jen zaplétá do paranoidního světa své vlastní představivosti, má podvědomý strach z mateřství a její podezření by vyvrátil zkušený psychoanalytik?

Na tyto otázky si musí každý z diváků filmu odpovědět po svém. Polanski tu před námi rozehrál mistrnou hru a udržuje nás v napětí po celou dobu. Sám na přímou otázku, zda věří v existenci satanské sekty odpověděl, že ne, ale že chtěl všechno ukázat tak, aby věřit v ní bylo možné. Je to ale náhoda, že rok před napsání Levyho knihy a dva roky před natočením filmu vznikla Satanská církev, kterou založil bývalý krotitel lvů Anton Szandor La Vey?

Polanského mistrovské dílo mistrně vrší detaily, které vyvolávají podezření mladé ženy. Právě kontrast gradovaného napětí a tajemné hrůzné atmosféry s normálním prostředím mu umožňuje docílit účinku bez toho, aby používal běžné rekvizity hororových filmů. Dokázal si také vybrat vynikající herce. Guye si zahrál John Cassavetes (známý také jako režisér - např. Stíny či Gloria). Rosemary měla původně hrát Polanského manželka Sharon Tate (o rok později brutálně zavražděná sektou Charlese Mansona v pokročilém stavu těhotenství - náhoda, nebo tajemné souvislosti???). Přednost ale dostala již zkušená a svým manželstvím s Frankem Sinatrou mediálně slavná Mii Farrowová. Její manžel sice s její účastí ve filmu nesouhlasil a podal žádost o rozvod, ale pro Farrowovou to byla mimořádná příležitost, kterou plně využila. Na Oscara sice nedosáhla (dostala za roli "jen" Zlatý globus a Donatellova Davida), ale její roli zaručeně nikdo z diváků, kteří film zhlédnou, nezapomene. Finální scéna, kdy Farrowová (Rosemary) kráčí v transu s nožem v ruce k černé kolébce, nad níž visí přetočený kříž nejde vytěsnit z paměti.

Film ROSEMARY MÁ DĚŤÁTKO svojí atmosférou, stupňovanou gradací i vyvrcholením plně uspokojí diváky hororů. Kdo rád odhaluje tajemství, může po zhlédnutí uvažovat o tom, co již bylo naznačeno - zda ve filmu jde o skutečnou satanskou sektu nebo o halucinaci psychicky narušené bytosti. A zřejmě bychom měli chápat film i jako podobenství o stavu světa, v němž žijeme. Světa, řízeného a manipulovaného tajemnými silami, které nepoznáme rozumem ani smysly (a nemusí to být ani čarodějové). Výstižně to vyjádřil Miloš Fiala ve Filmu a době: "Je to obraz světa, v němž osudy jedinců mohou být manipulovány tajemnými a nepostižitelnými silami...Je to výkřik zoufalství a úzkosti nad civilizací, kde tyto síly mohou vegetovat a mařit - viz symbol dítěte - samotný život." Přijmete-li film i jako varování před vývojem světa a civilizace - máte o čem přemýšlet.

Zdroj foto: filmweb.pl a abc.net.au
*********************************
ROSEMARY MÁ DĚŤÁTKO
(Rosemary´s Baby), USA 1968, režie Roman Polanski,
v České televizi na programu ČT 1 v pondělí od 22,10 hodin



12.03.2010 - Stanislav Polauf