Skutečně -
Jean-Paul Belmondo v plné slávě, v době, kdy mu bylo 42 let. Jako vždy šarmantní, svůdný a neúprosný a také fyzicky zdatný. Rád si zakládal na tom, že nepotřebuje kaskadéry a že
všechny nebezpečné kousky ve filmech zvládne sám. V tomto filmu ho to prý málem stálo život.
Proti předchozím Belmondovým filmům tu však došlo ke zjevnému posunu. Dosud hrdinové, které ve filmech vytvářel, stáli na opačné straně zákona - vzpomeňte na jeho první film
U KONCE S DECHEM, kde uniká policii, či na roli lupiče v
PRÁSKAČI, případně hrál drsné chlapíky jako šofér ve filmu
100 000 DOLARŮ NA SLUNCI či voják ve
VÍKENDU V ZUYDCOOTE. Tentokrát (a poprvé) se Belmondo staví na "druhou stranu barikády" do řad ochránců zákona.
Vytváří roli vrchního komisaře pařížské policie, který je zavolán k mrtvé ženě.
Jak se ukáže, vše začalo anonymními telefonáty, které Noru Elmerovou přivedly na pokraj nervového zhroucení. Volající jí vytýkal amorální život a došel až tak daleko, že ohlásil Noře svoji návštěvu. K smrti vyděšená žena volá na policii, ale ta je nerozhodná. V tom zazvoní u dveří zvonek, Nora zpanikaří a vrhne se z okna. K mrtvé přijíždí vrchní komisař Le Tellier (
Jean-Paul Belmondo) s kolegou Moisacem (
Charles Denner) a začíná vyšetřování. Muž, který zvonil, však nebyl tajemný vrah, ale soused, který si spletl dveře. Nikdo si nevšimne černě oblečeného motoristy, který vše z povzdálí sleduje...
Pátrání po tajemném telefonistovi Minosovi a jak se ukáže i vrahovi osamělých žen, převážně lehkých a tedy "nečistých", se rozbíhá. A aby to nebylo jednoduché, vrchní
komisař zároveň pátrá po svém dávném nepříteli, bankovním lupiči Marcuccim (
Giovanni Cianfriglia).
Napínavý příběh
STRACH NAD MĚSTEM patří do řady klasických francouzských kriminálních filmů ze sedmdesátých let a řadí se mezi nejlepší díla žánru. Na rozdíl od diváků, kterým se film velmi zamlouval, přijala francouzská kritika film chladně. Ocenila rutinu a preciznost
režiséra Henriho Verneuila, akrobatické výkony hlavního představitele však (na rozdíl od diváků) vzbudily u většiny kritiků spíše útrpné posměšky.
"Le Tellier neubíjí své zločince v příšeří policejního sklepa, není přece zlým policajtem. Proti Bestii, proti Zlu udeří mužně, otevřeně. Neboť on, Belmondo, je vtělené dobro a spravedlnost. A dobro má sílu samo o sobě, mozku už není tak moc potřeba..." píše Jeune Cinéma 88/75.
Připomenu ještě, že
režisér Henri Verneuil (15.10.1920 - 11.1.2002) se vlastním jménem jmenoval Achod Malakian. Pocházel z Turecka, kde se narodil arménskému rejdaři, který v době genocidy na Armény uprchl i s rodinou v polovině dvacátých let do Francie. Ve filmu se uplatnil nejprve jako herec. Režijně se poprvé proslavil v roce 19kdy ve filmu
MELODIE PODZEMÍ poprvé (a úspěšně) vedle sebe postavil Gabina a Delona. Slavné snímky
100 000 DOLARŮ NA SLUNCI a
VÍKEND V ZUYDCOOTE již byly zmíněny. Z jeho mnoha dalších snímků bych jen zmínil slavný
SICILSKÝ KLAN, kriminálku opět s Gabinem a Delonem.
Foto: filmserver.cz, csfd.cz
***************************************
STRACH NAD MĚSTEM (Peur sur la ville)
Francie, Itálie 1975, režie Jenri Verneuil, hudba Ennio Morricone
V České televizi v pátek 15. září od 20,00 hodin na programu ČT2 a další den od 22,45 na ČT1.