Kdybych měl posledních pět dolarů, tak tři z nich věnuji na reklamu
14.04.2010
Jaromír Komorous
Společnost
Kdo to řekl? Jasně, Henry Ford. Citát, jenž oběhl svět. Nebo stále obíhá? Vyučený zámečník, jenž vyjel z výrobní linky (mimochodem, taky ji vynalezl) s automobilem, jímž ovládl Ameriku i ostatní svět. Legendární model „T“, držák nad držáky, za pouhých 825 dolarů.
Henry Ford založil svou první automobilku se společníky v roce 1903.
Ford Motor Company se stala v roce svého vzniku jakýmsi dárkem pro jeho právě narozeného syna.
Edsel, jak se jmenoval, přivábil, aniž by tušil, ke kolébce vskutku lukrativního
pseudokmotra. Tato nová firma dokázala s neuvěřitelně malým počátečním kapitálem pouhých 28 000 dolarů už za první rok své existence vyrobit 1 700 automobilů a několik prototypů, které přinesly firmě řadu vítězství v automobilových závodech a několik rychlostních rekordů. To nebylo všechno. Ford senior chtěl levné kvalitní auto. Zavedl výrobu vyhlíženého
Téčka. Hosana!
Tu ji máme, krasavici
Už známý továrník otvírá dceřinu společnost
Highland Park. Spolu se zaměstnanci v ní zavádí později nenáviděnou pásovou výrobu. Inspirovala je jatka. Ale prodali čtvrt miliónu aut za rok. Ford nařídil zvýšit dělníkům denní mzdu o víc než dvojnásobek na 5 dolarů. Chtěl stálé zaměstnance. Zavedl sociální program, svou zdravotní péči, sportovní a kulturní vyžití, speciální prémie. Zdokonalil technologie a ještě více zlevnil.
Ford Motor Company ovládla až 50% amerického trhu. Odkoupil akcie své společnosti od všech akcionářů a stal se jediným vlastníkem. Edsel se postavil do čela vývojářů a dokončil s nimi vývoj modelu A.
a ještě jednou v "plážové" úpravěAle pomalu začíná II. světová a s ní nechvalně známá orientace našeho automobilového bosse. Začíná si s nacisty, hlásá antisemitismus ve svých novinách
Dearborn Independent. V knize
Mezinárodní židovství - celosvětový problém to stojí černý na bílým. Za zásluhy Američan (a v té době jediný) dostává Velký kříž Řádu německé orlice.
Podnik toho času už vedl Fordův syn Edsel, který v roce 1943 ale umírá. Henry Ford se musel ve svých téměř 80 letech vrátit do jeho čela a ve válečných letech zaznamenal milionové ztráty. V roce 1945 předává otěže rodinné dynastie od vzpamatovaného již podniku svému vnukovi Henry Fordovi mladšímu. Kruh se uzavírá. Zakladatel odchází definitivně z tohoto světa v dubnu 1947. Přesně před třiašedesáti lety. Mrtvice.
Henry Ford
Dnes tomu říkáme
Fordismus. Zblbl Ameriku a kdyby jen ji. Chcete-li, přivedl automobilismus k rozumu. Z auta udělal spotřební věc za spotřební peníze. Jistě, v automobilismu zůstal luxus, ale jeho se to netýkalo. Vzpomeňte. Vyučil se. A pak to teprve všechno začalo. A svět začal pošilhávat za louži, jak se ta auta vlastně mají dělat.
Jeho věty mají stále platnost. I smysl. Každý, kdo se přestane učit, je starý, ať je mu 20 nebo 80. Každý, kdo se stále učí, zůstává mladý. Je nejlepší v životě zůstat mladý.
Zdroj fotografií: www.musclecarclub.com; www.sunsetclasics.com; www.johndemugent.com; www.dpexpert.com.au továrník a jeho zázrak