MEMENTO MORIListopad Spisovatelská inspiraceMůj pokus dospět aneb Palachův týden 1989Tvůrčí psaní 39 - ArchetypyDuše zesnulých se tuto noc vracejí na zemský povrch
Fazole na tři způsoby: Nezapomínejte v jídelníčku na luštěniny!Mravní dějiny českého národa II.Mravní dějiny českého národa I.Večer přiměřených depresí Skutečné příběhy polských vlků naučně i zábavněO momentu dospěníJak podpořit svůj imunitní systém a být odolnější vůči nemocem? FOTOPOSTŘEHY: Jakou hodnotu mají myšlenky?Galakoncert skupiny 4 Tenoři již o Vánocích 2025Moje Čechy, můj domov, můj humor5 tipů pro osamocenéZahradníkův rok zabolel
Jak ušetřit za benzín a navíc udělat něco pro přírodu? Výrobci aut se začínají předhánět v ekologických konceptech vozidel. Můžete jezdit na sluneční svit, vodu i vodík a ještě během jízdy měnit škodlivý oxid uhličitý na blahodárný kyslík!
Díváte se na vůz Phoenix, autorské dílko designéra Huynh Ngoc Lana. Neznečišťuje životní prostředí žádnými toxickými emisemi, funguje na elektrické baterie a hodnotící "ekoservery" jej prohlašují za auto budoucnosti. Skla v kabině navíc umožňují panoramatický výhled do krajiny. Zajímavé je i pojetí motorů - ve vozítku najdete hned čtyři elektromotory, pro každé kolo jeden (umístěny jsou právě do nich). A krom toho auto obklopuje důmyslný LED diodový systém, který můžete z kabiny přenastavit na barvu, jakou se vám zrovna zlíbí. Jen pro rodinu tohle autíčko nebude - do kabiny se totiž vejdou jen dva lidé.
Jak vám asi kruhy na tomto modelu elektrického vozidla napověděly, díváte se na Audi, konkrétně koncept Cross-Tareq. Ekologicky čisté elektromotory mají solární napájení. Automobilka zamýšlí svou novinku do terénu severní Afriky, kde může křižovat nekonečnou saharu i okolí místních pohoří. Vozidlo má lehkou konstrukci a aerodynamický design maximalizuje účinnost paliva, takže elektromotory potřebují méně "šťávy" než jiné vozy. Cross-Tareq má oproti ostatním autům na solární pohon unikátní prvky - fotovoltaické články na něm budete hledat marně. Cross-Tareq totiž využívá funkce termoelektrických zařízení, která uvězní sluneční teplo a pak jej převede na elektrickou energii uchovanou v palubních bateriích.
Tohle autíčko, které na první pohled připomíná kočárek či vozítka z pohádek o Neználkovi, přestavuje automobilovou revoluci. Klade si totiž za cíl likvidovat oxid uhličitý, či - lépe řečeno - filtrovat jej na kyslík. Pro vlastní pohon využívá nejen klasické solární energie, ale i sílu větru. Soláry pokrývají krom filtrů střechu, větrné turbíny se schovávají v točících se kolech. A jak že se má geniální auto jmenovat? Zatím jej svět zná coby SAIC-GM (neboť je společným dílem podniků SAIC a GM) YeZ koncept. Pro provoz s ním se ale počítá až v nesmírně dalekém roce 2030!
Designér Ricardo Fedrizzi představil další ekologický kousek pro využití na silnicích. Jeho BUG - koncept eletrického vozítka - je vyroben z jiných materiálů než konvenční auta. Jak jinak než ekologických. Jedná se o recyklovatelné a obnovitelné materiály, jako jsou polymery s rostlinnými vlákny. Díky nim je auto lehčí a tudíž i méně "žere". Ricardo nezapomíná ani na aerodynamiku, důležitý faktor, který ovlivňuje výkonnost vozidel. Skloubením tvaru a lehkosti dochází k úspoře. Díky výrobním materiálům se navíc cena vozu nevyšplhá do závratných výšin, jak to u ekoaut bývá. Nezbývá, než držet palce, aby se Bug brzy proháněl po silnici.
Poslední model, opět značky Audi, pochází z návrhů Alexandera Tiganova. Stejně jako ostatní zde představené vozy má i on nulové emise. Jde o malý dynamický sportovní vůz vybavený hybridním elektromotorem a vodíkovým motorem. "Je to vůz pro ty, kteří hledají luxus v zeleném obalu. Myslím, že jej budou užívat hlavně sportovci," vysvětluje tvůrce. Pohon má na všechna kola. Ostatně, právě na ně nabízí speciální rotační systém kol s analogií tříkolových vozítek, který umožňuje ohýbat kola bez rotace kolem svislé osy. A jak že máme modernímu zázraku říkat? A0 QS.
Fotografie: Ecofriend.com, Audi
Copyright © 2001 -
2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.