Nezapomeň na pětadvacátý dodatek ústavyLáska s příchutí šansonuO chválu stojím!!! Moc. A přece…Léto je, kdyžZpěv horského potokaNech se unést fantazií v Kadani nebo online
Tip na výlet: Z empírového unikátu na gotické DobroniceROZSUDEK SMRTI – Ve víně se místo pravdy někdy skrývá smrtAnnabelle přivedla na svět Dear CaliTři kapitáni: Space opera, od které se těžko odtrhneteNa Vinici sv. Kláry již brzy vypukne tradiční vinobraníŽijeme lidsky? Jak moc se naše bydlení měnilo s dobou?FOTOREPORTÁŽ ze safari na vlastní zahraděKVÍZ: Poznáš knižní postavu?DOPORUČUJI tyto knihy na odpolední čteníNový podcast Med a peří přichází s celou řadou tématSkryté dějiny revoluce oxfordských překladatelůCo mě v srpnu zaujalo na Netflixu
Jak ušetřit za benzín a navíc udělat něco pro přírodu? Výrobci aut se začínají předhánět v ekologických konceptech vozidel. Můžete jezdit na sluneční svit, vodu i vodík a ještě během jízdy měnit škodlivý oxid uhličitý na blahodárný kyslík!
Díváte se na vůz Phoenix, autorské dílko designéra Huynh Ngoc Lana. Neznečišťuje životní prostředí žádnými toxickými emisemi, funguje na elektrické baterie a hodnotící "ekoservery" jej prohlašují za auto budoucnosti. Skla v kabině navíc umožňují panoramatický výhled do krajiny. Zajímavé je i pojetí motorů - ve vozítku najdete hned čtyři elektromotory, pro každé kolo jeden (umístěny jsou právě do nich). A krom toho auto obklopuje důmyslný LED diodový systém, který můžete z kabiny přenastavit na barvu, jakou se vám zrovna zlíbí. Jen pro rodinu tohle autíčko nebude - do kabiny se totiž vejdou jen dva lidé.
Jak vám asi kruhy na tomto modelu elektrického vozidla napověděly, díváte se na Audi, konkrétně koncept Cross-Tareq. Ekologicky čisté elektromotory mají solární napájení. Automobilka zamýšlí svou novinku do terénu severní Afriky, kde může křižovat nekonečnou saharu i okolí místních pohoří. Vozidlo má lehkou konstrukci a aerodynamický design maximalizuje účinnost paliva, takže elektromotory potřebují méně "šťávy" než jiné vozy. Cross-Tareq má oproti ostatním autům na solární pohon unikátní prvky - fotovoltaické články na něm budete hledat marně. Cross-Tareq totiž využívá funkce termoelektrických zařízení, která uvězní sluneční teplo a pak jej převede na elektrickou energii uchovanou v palubních bateriích.
Tohle autíčko, které na první pohled připomíná kočárek či vozítka z pohádek o Neználkovi, přestavuje automobilovou revoluci. Klade si totiž za cíl likvidovat oxid uhličitý, či - lépe řečeno - filtrovat jej na kyslík. Pro vlastní pohon využívá nejen klasické solární energie, ale i sílu větru. Soláry pokrývají krom filtrů střechu, větrné turbíny se schovávají v točících se kolech. A jak že se má geniální auto jmenovat? Zatím jej svět zná coby SAIC-GM (neboť je společným dílem podniků SAIC a GM) YeZ koncept. Pro provoz s ním se ale počítá až v nesmírně dalekém roce 2030!
Designér Ricardo Fedrizzi představil další ekologický kousek pro využití na silnicích. Jeho BUG - koncept eletrického vozítka - je vyroben z jiných materiálů než konvenční auta. Jak jinak než ekologických. Jedná se o recyklovatelné a obnovitelné materiály, jako jsou polymery s rostlinnými vlákny. Díky nim je auto lehčí a tudíž i méně "žere". Ricardo nezapomíná ani na aerodynamiku, důležitý faktor, který ovlivňuje výkonnost vozidel. Skloubením tvaru a lehkosti dochází k úspoře. Díky výrobním materiálům se navíc cena vozu nevyšplhá do závratných výšin, jak to u ekoaut bývá. Nezbývá, než držet palce, aby se Bug brzy proháněl po silnici.
Poslední model, opět značky Audi, pochází z návrhů Alexandera Tiganova. Stejně jako ostatní zde představené vozy má i on nulové emise. Jde o malý dynamický sportovní vůz vybavený hybridním elektromotorem a vodíkovým motorem. "Je to vůz pro ty, kteří hledají luxus v zeleném obalu. Myslím, že jej budou užívat hlavně sportovci," vysvětluje tvůrce. Pohon má na všechna kola. Ostatně, právě na ně nabízí speciální rotační systém kol s analogií tříkolových vozítek, který umožňuje ohýbat kola bez rotace kolem svislé osy. A jak že máme modernímu zázraku říkat? A0 QS.
Fotografie: Ecofriend.com, Audi
Copyright © 2001 -
2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.