Barevný světVenkovská tancovačkaOtcovi psí smrt (díl pátý)Otcovi psí smrt (díl čtvrtý)Ať žijí múzyOtcovi psí smrt (díl třetí)
Tajný život Frederyka ChopinaCo mě v květnu zaujalo na NetflixuPraha zažila opět plno radosti a štěkotu. Psí den přilákal i Helenu VondráčkovouTajný život AIVe víně je pravda. Někdy i vraždaNebeská modř – Peklo je ještě níže, než si myslímePět roků uteklo od smrti Mirka KováříkaBylo jednou jedno Duhové údolíRobert Vano v Tančícím domě pobavil historkou o hrobce, zve i na výstavu Vesmír a mezilidské dialogy = almanachTajemství všech tajemství budí rozruchHudba z Mission Impossible
První český seriál byl natočen v šedesátých letech, jak vyplývá z včerejšího článku "Fenomén českého seriálu - první seriálorodky". Nyní se podívejme na zajímavosti v seriálové tvorbě z 80. a 90. let.
80. léta
Tvořivě nejpříznivější múzy těchto let se projevily v roce 1984, kdy vznikly hned tři seriály hluboce zapsané do vědomí i srdcí věrných diváků: Vlak dětství a naděje z těžkého období druhé světové války, Sanitka zachycující záchrannou službu v 60. letech a soudobé dílo My všichni školou povinní. Navrch vznikl v témže roce další seriál Trampoty kuchaře Svatopluka Kuřátka, v podstatě experiment. Diváci mohli děj v příštím díle ovlivnit hlasováním.
Jako nejcennější z těchto čtyřech seriálů se jeví tragikomický Vlak dětství a naděje, v hlavních rolích s nezapomenutelnou Helenou Růžičkovou, která je na život pes, Stanislavem Zindulkou, pošťákem znajícím békoviny, Žanetou Fuchsovou a Terezou Brodskou. Za vtipnou režii i smutný scénář má odpovědnost Karel Kachyňa, který se řídil literární předlohou Věry Sládkové.
90. léta
Ve filmové produkci těchto let je samozřejmě znát veliký posun doby. Do země se vrací autoři žijící v zahraničí, náměty se mohou volit zcela svobodně.
Skutečnou perličkou mezi českými seriály se stávají Hříchy pro pátera Knoxe z roku 1992. Nejenže diváci měli možnost hádat vraha na základě indicií a deseti pravidel pátera Knoxe, ale především se jednalo o natáčení naživo. &Skoda, že tento neobvyklý přístup má největší efekt pro samotné herce, televizní diváci ho tolik neocení a někteří možná ani nevěděli, že se hraje naživo. Námět k seriálu vytvořil do té doby zakázaný Josef &Skvorecký, scénář Dušan Klein a Václav &Sašek a režii opět Dušan Klein.
O rok později se vytáhl režisér Hynek Bočan a scénáristé Eva Kantůrková s Václavem &Saškem s realistickým snímkem zachycujícím život v ženské totalitní věznici Přítelkyně z domu smutku. Námět na stejnojmennou knihu zmíněné autorky obsahuje autobiografické prvky a já osobně ho považuji za velice zdařilý a vypovídající.
Za oblíbeným rodinným seriálem Bylo nás pět natočeného podle knihy Karla Poláčka pokročíme zase jen o další rok. Karel Smyczek tu předvedl perfektní práci na scénáři i v režii zároveň. Diváky poněkolikáté v dějinách filmu oslnila idylka třicátých let a tolik vytoužená lidskost.
Hupky dupky do roku 1996 a námět ze současnosti o následcích restituce zpracovali režisér Jaroslav Januš a scénárista Jan Míka do seriálu Život na zámku.
Volný prostor v námětech se projevil také v dobrodružné Zdivočelé zemi, jejíž první série zachycuje život v poválečném pohraničí a oproti snímkům, na něž jsme byli zvyklí čtyřicet let předtím, se tu komunisté objevují ve výrazně záporných rolích. Režii obstaral Hynek Bočan, který se podílel spolu s Jiřím Stránským i na scénáři. Jak jsem již naznačila, Zdivočelá země si díky sledovanosti vysloužila další dvě série, díky kterým děj pokročil až do roku 1970. Ohlasu série první však nedosáhly.
1. část k tomuto článku o tvorbě let 60. a 70. je: Fenomén českého seriálu - první seriálorodky (klikni)
Zdroj fotografie:televize.cz
Další zdroje: fdb.cz, cfn.cz
Copyright © 2001 -
2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.