Je zajímavé v jakých vlnách jdou filmy do premiér. Po "mrtvém" týdnu, kdy se chce přímo napsat "do kina nemusíte" je tu týden, kdy každý z filmů je pozoruhodný a stojí za vidění.
*** U toho prvního stojí napsat jméno režiséra
Roman Polanski a zbystříte pozornost. Ještě předtím než světoznámý režisér skončil ve &Svýcarsku v domácím vězení stačil natočit ve svých šestasedmdesáti letech svůj další thriller s názvem
MUŽ VE STÍNU (The Gost Writer). O tom, že Polanski napínavé filmy s temnou atmosféírou umí svědčí třeba
Rosemary má děťátko či
Devátá brána. V nejnovějším filmu, který vznikl podle světoznámého románu amerického spisovatele
Roberta Harrise se blíží svým mistrovským dílům i svému vzoru Alfredu Hitchcockovi.
MUŽ VE STÍNU přináší napínavý příběh spisovatele (
Ewan McGregor), který je najat na sepsání pamětí bývalého britského premiéra Adama Langa (
Pierce Brosnan). Ale tento projekt se zdá být od počátku prokletý – a to nejenom proto, že jeho předchůzce na tomto projektu zahynul za nevyjasněných okolností. Přesto britský “ghost writer” (spisovatel, který je placen za psaní knih, textů apod., které jsou připisovány jiným autorům) – souhlasí s tím, že paměti sepíše a odjede za premiérem do jeho aktuálního sídla ve Spojených státech. Netrvá dlouho a stačí pár zapátrání v minulosti premiéra a najatému pisateli je jasné, že
přijetím atraktivní práce učinil strašlivou chybu. Ukazuje se, že expremiér je muž, v jehož minulosti se skrývají tajemství, která mají sílu zabíjet. A jde nejen o to, co právě vyplývá na povrch, že v bývalé funkci porušoval lidská práva a že je de facto válečným zločincem...
"Tento rezonující , politický thriller je příběh plný podvodů a zákeřností na všech úrovních – sexuálních, politických i literárních. Ve světě, kde nic a nikdo, není tím, čím se zdá, “ghost writer ” rychle odhaluje, že minulost může být smrtelná, a že historii vytvoří ten, který zůstane naživu, aby ji sepsal," uvádí v distribučních materiálech společnost
SPI, která film do kin uvádí od 10. června. Film vznikl v koprodukci Velké Británie, Francie a Německa. Protože Polanski do USA nemůže (jak známo, hrozí mu soud a tvrdý trest za sex z nezletilou) byly "americké" exteriéry natočeny v Německu a vzhledem k jeho domácímu vězení ve &Svýcarsku se postprodukcí na filmu ujali jeho blízcí spolupracovníci, kteří každý krok s Polanskim konzultovali.
Pierce Brosnan a Ewan McGregor ve filmu MUŽ VE STÍNU
*** Pod dlouhým názvem
NEOBYČEJNÉ DOBRODRUŽSTVÍ ADÉLE BLANC-SEC (Aventures extraordinaires d’Ad?le Blanc-Sec, Les) - nebo jen pod stručným
ADÉLA, jak uvádí distribuční list společnosti HCE - by se měl v kinech objevit film slavného režiséra a producenta
Lucy Bessona. Tvůrce
Magické hlubiny, Brutální Nikity či
Pátého elementu, který v poslední době často své scénáře svěřoval kolegům (např. Gérard Krawczyk
Taxi) si opět usedl na režisérské křeslo a snaží se zaútočit na diváka hned s celou artilérií osvědčených a úspěch zaručujících zbraní.
Snad by se na začátek mohlo o filmu napsat
"Indiana Jones v sukních." Hlavní hrdinka Adéla je
mladá a odvážná reportérka, která neváhá před žádným nebezpečím. Děj se odehrává před první světovou válkou (konkrétně v roce 1912) a Adéla se se neohroženě vrhá do boje s podvodníky, šílenými vědci, ale i zkorumpovanými politiky. Ve chvíli, kdy Paříž ohrožuje 136 milionů let starý ptakoještěr, je to právě ona, kdo přispěchá městu světel a jeho obyvatelům na pomoc, stejně tak jako bojuje v Egyptě s oživlými mumiemi. Všechny šílenosti Adély natočil Luc Besson
podle klasického komiksu a výsledkem je film, který je doslova
lahůdkou pro všechny, kteří ještě nezapomněli, že kino je velkopodívaná, kterou nemůže nic nahradit. Hlavní postavy ztvárňují okouzlující
Louise Bourgoinová (Mikulášovy patálie) a charismatický
Mathieu Amalric (Quantum of Solace).
Louise Bourginová v ohrožení? Záběr z filmu ADÉLA (plakát filmu v perexu)
*** Další světově proslulý režisér
Alejandro Amenábar po oscarovém snímku
Hlas moře a hororovém dramatu
Ti druzí pozve diváky do světa zapomenuté civilizace.
Film AGORA je výletem do starověkého Egypta, do mýtického města Alexandrie za událostmi, které vedly k dramatickému zničení nejvýznamnější knihovny té doby. Knihovny, která je dodnes symbolem moudrosti a vzdělanosti antického světa i jeho postupného zániku.
Píše se rok 391 po Kristu a Egypt se nachází pod nadvládou již upadajícího římského impéria. Násilné, náboženské nepokoje v ulicích Alexandrie pronikají i za brány slavné městské knihovny. V jejích zdech je uvězněna i vynikající astronomka a filozofka Hypatia (
Rachel Weiszová) a její věrní stoupenci odhodlaní bránit moudrost antického světa. Mezi příznivci jsou také dva muži bojující o lásku krásné Hypatie: vtipný, bohatý a privilegovaný Orestes (
Oscar Isaac) a Davus (
Max Minghella), mladý otrok, který se zmítá mezi tajnou láskou ke své paní a vidinou svobody, kterou by získal, kdyby se přidal k nepřátelským křesťanům… Film Agora vypráví nejen o moudré Hypatii a jejím životě, ale také o době, kdy ze starověkých chrámů odcházeli staří bohové a nastupovala nová náboženství.
Film
je inspirován skutečnými událostmi, které nikdy předtím nebyly ve filmu zachyceny. Monumentální výprava starodávného světa byla postavena v přístavu Ricasoli na Maltě, kde se natáčely i filmy Troja nebo Gladiátor a rozpočet filmu přesáhl 50 mil. EUR. Režisér Alejandro Amenábar k filmu dodává:
“Chtěl jsem, aby měli diváci pocit, že sledují dokument CNN o událostech z té doby. Dojem, že sledujete nejžhavější zprávy, byl základem mého přístupu. Chtěl jsem prolomit některé zažité postupy dobových filmů; nejen natáčet ve větším formátu, točit širokoúhlé záběry a použít grandiózní hudbu. AGORA je mixem strohé přesnosti a okouzlení.“ Film uvádí Bontonfilm s podtitulem
"Svět se navždy změnil."
Záběr z filmu AGORA
*** Pro návštěvníky filmových klubů je připraven snímek s názvem
JÁ TAKY (Yo, también) v režii
Álvara Pastora a
Antonia Naharra. Film zpracovává
příběh 34letého Daniela, který je prvním Evropanem s Downovým syndromem, který vystudoval univerzitu. Začíná pracovat v sociálních službách v Seville, kde se seznamuje s volnomyšlenkářskou kolegyní Laurou (
Lola Due?asová). Brzy se se spřátelí, čímž k sobě přitáhnou pozornost svých kolegů i rodin. Jejich vztah se ještě zkomplikuje, když se Daniel do Laury zamiluje. Ve „svých“ světech jsou oba vyděděnci a společně najdou lásku a přátelství, jaké předtím nikdy nepoznali.
Na snímku se produkčně podílel Julio Medem, který rád podporuje projekty s podobnou tematikou, neboť jeho šestnáctiletá dcera Alicia, po které pojmenoval svou produkční společnost, trpí podobným postižením.
Role Daniela je založena na skutečném životě jeho představitele Pabla Pinedy. Scénárista, režisér a absolvent hudební konzervatoře v Madridu
Álvaro Pastor má zkušenosti z televize i reklamy.
Antonio Naharro pracoval v televizi, v divadle i u filmu. Společně napsali pět scénářů a spolurežírovali krátký film o Downovu syndromu
One more, one less, za který byli nominováni v roce 2002 na ceny Goya. Krátký film
Invulnerable (2004), který režíroval Pastor a kde hrál Naharro, získal přes čtyřicet nejrůznějších cen. Pro režiséry představuje Já taky celovečerní hraný debut.
Hlavní představitelé filmu JÁ TAKY - Pablo Pineda a Lola Due?as
Foto: fdb.cz, bontonfilm.cz, filmweb.pl, stopklatka.pl