Liber de Sancti Jacobi
06.08.2010
Jaromír Komorous
Hudba
Soubor Kvinterna, jenž kompakt s názvem citovaným již v titulku nahrál, mě nadchl na závěrečném koncertu Festivalu staré hudby nedávno v Českém Krumlově. Asi právem jsem byl zvědav na jejich CD, které ke všemu realizovali ve značně rozšířené sestavě, v čele s varhanicí Martou Gáborovou, která v neméně úžasném koncertu festival zahajovala.
Titul je s podtitulkem
„středověké písně na cestě do Santiaga de Compostela“. Jestliže jsem před pár dny uvedl, že koncerty byly ve znamení cesty (
klikni) , měl jsem na mysli právě tuhle svatojakobskou poutnickou cestu do Galicie. Vytrhnu větu vkusnému bookletu alba:
Ilustrovaný středověký svatojakubský rukopis Liber de Sancti Jakobi ze 12.století, známý také jako Codex Calixtinus (s podpisem papeže Callixta), obsahuje písně popisující 22 zázraků. Poutníky písně oblíbené se dostaly do celé Evropy. Stojíme v historii. Až tam hledejme zdroje, jež můžeme zahrnout pod heslo
„stará hudba“. Albu rozhodně prospívá rozložení hlavních pěveckých partů na ženské a mužské provedení. Značnou a téměř bez chyb předvedenou technickou zdatnost zúčastněných můžeme skoro nahmatat, či si ji aspoň pustit do uší a nechat se unášet na tónech starých nástrojů na vyprahlé cesty poutníků, pod klenby katedrál, do stínu světských starostí. Od, z dnešního pohledu, dlouhých hymnusů, jako je
Hymnus de S.Jakobi (7:55) se přeneseme k velmi krátkým instrumentálkám.
Los set goytxs má pouhých 1:06. Závěrečná
Kyrie (4:33) je skutečným finále, snad pro nahromaděnou energii, jež z této nahrávky přímo čiší.
Něco mi tu ale chybí. To, co mě dostalo na závěrečném koncertu Festivalu staré hudby (klikni) . Radostná rozvernost, nasazení, dynamika projevu. Jakoby aktéři podlehli tlaku dobových partů a tím celé jejich atmosféře a posunuli starou hudbu doslova k hudbě vážné. Obavy z celkového vyznění nahrávek? Zbytečné. Nemohu uvěřit, že atmosféra poutí je natolik svazující element, že spoutá i hudbu je doprovázející.
Pojďme na obsazení. Když vezmeme pod drobnohled „starou hudbu“, nepřekvapí. Hana Blochová – zpěv, gotická flétna, psalteria, duochord, perkuse
Marta Gáborová – varhanní pozitiv
Richard Pachman – zpěv
Pavel Polášek – santur, psalterium, zobcová flétna
Petr Vyoral – fidula
Milan Bílek – bicí nástroje
Neznám ale lepší způsob na uklidnění duše, než poslech takového alba. Jestli tohle je jeho primární účel, pak se to protagonistům podařilo dokonale. Nehledě k přenesení přes věky. Produkce a vydavatel: ARTECO-B.M. , obal tamtéž
Hudební režie Hana Blochová
Obal a grafická úprava Rudolf Blahovec