Tvrdá realita s mysteriózní příchutí
02.09.2010
Kateřina Sovová
Literatura
Jméno kanadské spisovatelky britského původu a soudobé „královny detektivek“ v jednom, Maureen Jenningsové, čtenářům Rozhledny jistě netřeba představovat. Její první, cenami ověnčený detektivní román Vražda v zapadalé uličce, se ovšem na pultech českých knihkupectví objevil teprve nedávno. Co můžeme od románu a následujících Jenningsové knih očekávat?
Případy detektiva Murdocha urazily k dnešnímu dni úctyhodnou cestu. Podmanivé oči Yannicka Bissona, soudobého představitele ústřední role seriálového detektiva, by však jen stěží zářily z televizních obrazovek, nebýt jednoho odvážného nápadu, jehož zásluhou má dnes bodrý Sherlock solidního konkurenta. Vražda v zapadlé uličce (Except the Dying) Maureen Jenningsové vyšla v originále poprvé v roce 1997 a své autorce doslova převrátila život naruby. Z profesionální psycholožky a vysokoškolské učitelky se záhy stala jedna z nejnadějnějších spisovatelek detektivního žánru současnosti. Svůj talent Jenningsová posléze potvrdila nejenom v následujících šesti pokračováních Případů detektiva Murdocha (Murdoch Mysteries), ale také v dalších úspěšných detektivních sériích a minisériích, jejichž psaní se Jenningsová věnuje také v těchto dnech.
Vražda v zapadlé uličce, jeden ze tří románů, které se v roce 2004 dočkaly vlastního zfilmování, vychází, stejně jako dalších šest připravovaných pokračování, pod záštitou nakladatelství Jota. Vizuálně působivá obálka, jejíž grafické provedení před nedávnem ocenil sám Bisson, ukrývá ponurou, silně naturalistickou detektivku, která přece jenom poněkud uhýbá od nažehlených běloskvoucích košil ze seriálu známých postav. Protože Jenningsová přistupuje ke svým knihám velmi pečlivě a každému příběhu předchází rozsáhlá studie dobových reálií, historických faktů a diskusí s odborníky, kromě chytrého a poutavého příběhu čtenáři předkládá syrové Toronto konce 19. století s jeho veškerou krásou i nejodpudivější špínou zároveň. Snad právě Jennigsové praxe psycholožky a terapeutky zavinila, že autorka často pro výběr svých postav sahá až na samé dno společnosti a pakliže tak činí, nebojí se nazývat věci pravými jmény; stejně tak vlastnosti a chování svých hrdinů předkládá místy až v šokující plasticitě.
Přestože seriál Případy detektiva Murdocha, přitahuje spíše ženské obecenstvo, je více než pravděpodobné, že Jenningsové knihy osloví obě pohlaví; dost možná s převahou mužského. Není totiž náhoda, že autorka uvádí věnování většiny svých detektivek muži, a to hned svému vlastnímu manželu, Idenu Fordovi. Ten je totiž bezpochyby jejím největším fanouškem a na způsobu psaní, který Jenningsová prezentuje se pak očividný zájem zaujmout také mužské publikum jasně profiluje. Románový Murdoch jistě oplývá ze seriálu známými kvalitami, ale na papíře je především mužem činu, nikoliv milovníkem (postava doktorky Ogdenové se v románech prakticky nevyskytuje, romantiky se ovšem dočkáme i tady). Jeho případy často sálají více než ponurou atmosférou, nezřídka okořeněnou zřetelným průsakem erotiky. To vše na pozadí zvrácenosti doby či smutných skutečností, které vyšetřované zločiny doprovázejí. Nezpochybnitelným důkazem těchto tvrzení je pak právě Vražda v zapadlé uličce, vystavěná na záhadě objeveného těla mrtvé dívky a příběhu dvou prostořekých prostitutek, zjevně zapletených do její vraždy. Nikdy ovšem nechybí humor, časté ironické poznámky Murdochovy mysli, místy značně inklinující k typickému českému černému humoru.
Záleží tedy pouze na odvaze českých čtenářů, zdali dají sympatické autorce a jejímu detektivovi šanci a zda-li Murdoch a jeho případy zdomácní také u nás. Dispozice k tomu totiž rozhodně vykazují.
Případy detektiva Murdocha: Vražda v zapadlé uličce
Maureen Jenningsová
Jota, 2010