Nezapomeň na pětadvacátý dodatek ústavyLáska s příchutí šansonuO chválu stojím!!! Moc. A přece…Léto je, kdyžZpěv horského potokaNech se unést fantazií v Kadani nebo online
TENKRÁT V MEXIKU - TV tip – mstitel s kytarovým pouzdrem znovu na scéněZázračná písně krajina završuje 20leté putování Anety LangerovéKdyž jsme byli sirotci85 roků by bylo spisovateli Jiřímu NavrátiloviUmění prostého života? Návod k použitíPravda o medu: Nenechte se zmást mýtyPříběh monstra 20. století – GoebbelsKdyž baron práší po MosteckuJeď, Britt-Marie, jeď!Ukrajina, děti a zvon časuCo mě v září zaujalo na NetflixuDítě prachu zrozené ve válce
Opěrný bod školské reformy, která má za úkol změnit stávající kostnaté učební osnovy na flexibilní, představuje Rámcový vzdělávací program. Jde o to, účelněji naplnit smysl vzdělávání. Již ze zásadních pravidel nové formy výuky, které Ministerstvo školství uvádí jako tzv. desatero školské reformy, vyplývá, že hlavním cílem je, aby se žák neučil kvůli známkám, ale protože chce vědět a rozvíjet svůj potenciál.
Důležitým bodem tedy je přimět žáka k dobrovolné spolupráci, k tomu, aby ho učení bavilo. Tím se vlastně vracíme zpátky ke Komenského &SKOLE HROU. Chtě nechtě, musím uznat, že Komenský byl génius. Zpřístupnil vzdělání všem, vytvořil třídy, vyučovací hodiny, zdůrazňoval posloupnost vyučování, spojení praxe s teorií, učení hrou. Prosazoval výchovu přirozenou, spojenou s přírodou. V učení zdůrazňoval pochopení smyslu učiva, odsuzoval pouhé memorování. Vypracoval dosud platné didaktické principy (systematičnosti, opakování, aktivnosti, názornosti, přiměřenosti). Jestliže se v minulosti způsob vyučování ve školách odchýlil od těchto zásad, znovu se k nim vrací.
Dnes prosazovaný Rámcový vzdělávací program i proto vychází z koncepce celoživotního učení, zdůrazňuje uplatnění poznatků v praxi a klade důraz ne na vědomosti žáků, ale na jejich klíčové kompetence, což jsou vlastně schopnosti dítěte uplatnit se v životě, tj. schopnosti v oblasti emocionální, občanské, právní, motorické… Všichni víme, že současné děti, ovlivňované tolik počítači a televizí, právě tohle velmi potřebují. (Jedním z nových způsobů učení je např. projektové vyučování, v němž si děti mají vyzkoušet své poznatky v praxi a kde se zdůrazňuje především role sociálního učení - tzn. jde tu o soužití v kolektivu, schopnost se prosadit, ale i umění ustoupit.)
Přestože někteří se bojí toho, že žáci zleniví, když nebudou tlačeni k jednoznačnému cíli v podobě znalosti, osobně hodnotím záměr školské reformy a vznik rámcových vzdělávacích programů velice kladně. Domnívám se, že naše školství takový svěží závan velice nutně potřebovalo. Málokteré dítě se učí proto, aby získalo znalost, snaží se o známku, pochvalu, ale nikoliv o vědomosti. Jakmile pomine nebezpečí zkoušení, často pak naučené zase rychle zapomene. A tak myslím, že rozvíjet prvotně právě tu chuť vědomosti nabývat, umět používat selský rozum, je daleko účinnější.
&Skoda, že leckdy zůstává jen u té teorie. Protože jak mohu konstatovat, víceméně zprostředkovaně od dětí a pedagogů, které osobně znám, stále nedosáhl Rámcový vzdělávací program plné podpory učitelů. Někteří vyučující na něj nadávají, z donucení sice zpracují plán Rámcového vzdělávacího programu na své hodiny, ale pak… skutek utek. Učí postaru. Jen málokteří svůj přístup ke své práci skutečně změnili. A tak se obávám, že ke skutečně celostátní změně ve způsobu vyučování dojde až tehdy, jakmile ze škol odejdou staré generace učitelů a nastoupí mladí, přeci jen více ochotní se změnám přizpůsobit. Až poté bude možné zhodnotit, zda se jedná o změnu natolik přínosnou, jak se jeví nyní.
Rámcový vzdělávací program je jedním z několika kutikulárních dokumentů pro vzdělávání, které ošetřuje Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (tzv. Bílá kniha) a Zákon č. 561/2004 Sbírky o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (tzv. školský zákon).
Zdroj:http://www.msmt.cz/vzdelavani/ramc - ovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzde - lavani-verze-2007 -
Na fotografii: úkolová poznávací hra "Historie krušnohorských Sudet"
Autor fotografie: Renata &Sindelářová
ó jé
Školu hrou, chuť učit a nadchnout děti pro svět kolem sebe a přírodu musí mít učitel v sobě. Praxe mu pak pomůže získat švih, nadhled a zkušenosti, přístup k inovacím. Žádná (!!!!) formálně - úřední změna (za ohromné peníze) k tomu pasivního zkostnatělého pedagoga nepřiměje. A abych se zastala starších kolegů - i s jejich odchodem do důchodu mnohdy ztrácíme cenné osobnosti. Neříkám, že učiteli by měla dnes k moderní a zajímavé výuce stačit křída, ale těmto kvalitním a vzdělaným lidem stačila často k tomu, aby děti propadly jejich oboru.
Komenský BYL génius, ale RVP opravdu převratné není a školství nespasí.
Hezké září.
Díky za názor, účo, :-)
Vyloženě převratné možná ne, zvlášť když se k tomu právě staví ála splnit povinnost, ale je to konečně trochu pohyb směrem, jaký bych si představovala já osobně - dbát víc na obecný přehled, méně na přeříkávání učiva z minulé hodiny.
Jinak samozřejmě že ne všichni staří jsou takoví, znám třeba jednoho naprosto úžasného učitele, který je rok v důchodu a se kterým až se konečně sejdu, jak máme domluveno, udělám sem o něm také článeček.
Jo, když už vás mám "na drátě", jak se vám líbí Daltonská škola?
A ještě něco - co by podle vás školství spasilo? A vlastně, nechcete nám sem vložit nějaký článek na toto téma? Určitě by se hodil!
Copyright © 2001 -
2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.