Při představení hrdinky filmu - mladé absolventky policejní školy vás možná napadnou otázky: Po čem to jen dnes touží mladé dívky? Už nešilhají po bohatých či svalnatých idolech. Mladá právnička Megan už se nemůže dočkat až se ocitne v manhattanském policejním sboru a bude moci si splnit
životní sen - stát se nejlepší policistkou státu New York. Jenže přijde hned první střet a cesta za snem se značně zkomplikuje...
Pak už to jde v duchu podobných příběhů.
K boji proti zlu a násilí se přidá boj proti nespravedlivému nařčení. Rozjede se uragán přestřelek, honiček, násilností a protečou potoky kečupové krve. Megan rozpoutá svým naivně bezprostředním zásahem proti lupiči v supermarketu peklo násilností, na nichž se přiživuje psychopatický vrah. A
psychopat je navíc sympaťák, mladá policistka se zamiluje a divák s hrůzou sleduje jak tohle může skončit...
Přestože stručné shrnutí děje může vyvolat pocit mnohokrát viděného, zkušený divák jistě ocení způsob vyprávění a rozvíjení napětí. Však také
režisérka Kathryn Bigelowová už v té tobě měla za sebou čtveřici filmů - všechny drsného ladění a dokonalou průpravu pro pozici režisérky - studia na Kolumbijské univerzitě ve třídě Miloše Formana. To už se rýsovala kariéra režisérky, o niž se po více než dvaceti letech říká, že patří k absolutní špičce - Lidovky ji nazvali
"Nejchlapáčtější režisérkou Hollywoodu." O každém jejím novém filmu se dlouze a dlouze píše a rozebírá se - vzpomeňte třeba jen na
BOD ZLOMU, uvedený nedávno v televizi či příběh sovětských námořníků
K 19: STROJ NA SMRT. Vrcholem se pak stal loňský rok, kdy za film
SMRT ČEKÁ V&SUDE přebírala z 9 nominací 6 ceněných sošek Oscarů včetně toho nejprestižnějšího - za nejlepší film. Paradoxem je, že právě loni tak v oscarovém klání
porazila svého exmanžela Jamesa Camerona, který čekal mnohem více za svůj AVATAR.
Kathryn Bigelowová s Oscary v roce 2009
Vraťmne se však k roku vzniku filmu
MODRÁ OCEL - 1989. Uvedení filmu vyvolalo tehdy vlnu negativních ohlasů veřejnosti i kritiky. Psalo se, že
hranice krutostí a násilností zde přesáhla tolerovatelnou míru. &Sokovalo i to, že
jeden z nejkrutějších filmů všech dob natočila něžná a půvabná žena. Psychologové vyrukovali s
varováním před stupňováním násilí ve filmech z obavy, že si jej mladí nezralí diváci přenesou do svého osobního života, že se jim krutost stane vzorem. Opačné hlasy (často z téhož tábora) zas tvrdily, že právě po zhlédnutí podobného snímku dojde u normálních diváků k
prožití agresivity v rámci filmového snu a tedy k jeho vymizení v reálném životě. Diskuse, která se táhne dodnes bez vyřešení. Kdo má pravdu by měl ukázat život, ale ten se kloní jednou na tu, jednou na opačnou stranu.
Velkým kladem filmu je herecký výkon tehdy jednatřicetileté
Jamie Lee Curtisové. Dcery slavných rodičů - velkých hvězd stříbrného plátna Janet Leighové a Tonyho Curtise. Poprvé dostala ve své kariéře příležitost odpoutat se od uječených teenegerek známých třeba z HALOWEENU k charakternější roli. Což pak Jamie Lee Curtisová (dnes baronka Haden-Guestová) dokázala v mnoha dalších filmech, na příklad v RYBĚ ZVANÉ VANDA či PRAVDIVÉ LŽI. Střílející právnička z MODRÉ OCELI není sice ta její pravá krevní skupina, ale nepopírá, že jí přinesla úspěch.
Partnerem jí byl o dvanáct let starší
Ron Silver, jemuž se po desítkách malých rolí dostalo většího prostoru. Rona Silvera si můžete pamatovat třeba jako senátora v TIMECOPU či jako šéfa astronomické laboratoře v INVAZI. V dalších rolích ho už bohužel neuvidíme - zemřel loni v březnu na rakovinu.
Foto v článku: www.rajforum.com, www.images.artnet.com*********************************
MODRÁ OCEL
(Blue Steel)
USA 1989, režie Kathryn Bigelowová
v televizi v pondělí 13. září 2010 od 21,50 hodin na programu NOVA CINEMA.
Jamie Lee Curtisová v roli začínající policistky při první zásahu