Miláček čtenářů a sebevědomý a někdy přeceněnovaný spisovatel Michal Viewegh už poskytl svými knihami námět několika více či méně úspěšným filmům. Uspěla retrokomedie BÁJEČNÁ LÉTA POD PSA, poté ROMÁN PRO ŽENY si sáhl na bájných půl milionů návštěvníků, ÚČASTNÍCI ZÁJEZDU to ještě s návštěvností přetáhly přes 800 tisíc. VÝCHOVA DÍVEK V ČECHÁCH a NESTYDA už tak úspěšné nebyly, ale i ony měly velice slušnou návštěvnost i kritické hodnocení. Český divák nevzal jen česko-italský PŘÍPAD NEVĚRNÉ KLÁRY.
Tento týden se do kin dostává nejčerstvější přepis Vieweghovy knihy ROMÁN PRO MUŽE. Režie se ujal Tomáš Bařina, mající na kontě zatím jen poměrně slušné BOBULE a výbornou půlhodinovku pro televizi DALEKO DO NASHVILLU. Jednoduchý příběh tří sourozenců Cyrila, Bruna a Anety je přesně převzat z knihy. Po smrti svých rodičů udržují sourozenci pevné rodinné pouto, jemuž mocensky vládne nejstarší Cyril - vlivný a zjevně velmi bohatý soudce. Zato Brunovi oznámí lékaři hrůznou diagnozu - zbývá mu jen pár měsíců života. Cyril by rád udělal bratrovi ještě poslední radost v životě. Dojedná pro všechny tři luxusní dovolenou v Tatrách a na cestu i pobyt "přibalí" striptérku, s níž si Bruno rád chatoval.
Zápletka jednoduchá, ale trpělivější divák, který odhadne, jak vše dopadne, si bude všímat dalších vrstev filmu. V průběhu dovolené se rozkryjí vzájemné - často rozporuplné - rodinné vztahy jak mezi trojlístkem sourozenců, tak i s jejich partnery či partnerkami. A odkryjí se charaktery. Samolibost, bezostyšnost Cyrila, který je přesvědčen, že peníze zmohou všechno, ale na dobré vychování již dávno zapomněl, špatně skrývaný smutek Bruna a jeho osamělost či nerozhodnost Anety, které Cyril mluví jak do profesního života tekevizní publicistky, tak i do osobních vztahů. Tváří v tvář smrti jednoho z nich se tohle schema musí proměnit - a také promění. Postavu silácky protivného, ješitného, vychytralého, úplatného a s politickými špičkami provázaného "zastánce" práva si vychutnal Miroslav Donutil. Byl údajně jediným kandidátem na tuto roli a ztvárňuje přesně ten typ člověka, jemuž je radno se vyhnout. Ale i on má pod slupkou buranského bohémství jádro lidskosti - už tím, že bratrovi chce udělat radost za každou cenu či utrousí slzu lítosti. Zahrát roli Bruna, který ví, že to má spočítané a ani radosti života ho v této situaci nepotěší, byl těžký úkol pro Miroslava Vladyku. Dokázal ho zahrát ne jako ubožáka, ale jako člověka s tichou důstojností byť se smutkem z očekávaného osudu. Vanda Hybnerová dlouho čeká na to, až její postava může projevit vzpouru a snaží se bratrské vztahy i vztahy s přibranou partnerkou uklidňovat. Čtvrtou postavou je naivní striptérka a pro Bruna najatá sexuální partnerka, za niž Cyril bohatě zaplatil, která skončí nakonec v jiné posteli než v Brunově: V podání Táni Pauhofové se do českého filmu vnáší jak půvab tak i krásně libozvučná slovenština. Zapomenout nesmíme ani na "mstitele" v podání Jan Budaře, který se rozhodne si pro "svoji" Tali dojet a postará se o další dějovou linku filmu s diváckým překvapením.
Čtenářsky vděčná předloha, velká herecká jména, zajímavý příběh, překrásné záběry tatranských velikánů i zmíněná "mstitelská" vložka - řeklo by se, co více může divák čekat. Ale stačí si přečíst pár prvních hodnocení na csfd.cz a nestačíte se divit tomu, jak diváci film "ztrhali". Naproti tomu první recenze (MFDnes, HN) jsou plny superlativů - a oprávněně. Ptám se na příčinu takového diametrálního rozporu a vidím ji v tom, že film nenaplnil očekávání další oddechové komedie se satirickými šlehy, ani distributorem slibované "hořké komedie". Filmový ROMÁN PRO MUŽE není film pro pubescenty ani komedie. Je to film pro dospělé - je o rodinných vztazích, o lidské solidaritě, samotě, soudržnosti, ale zároveň film o tom, jakou cenu musíme zaplatit za úspěšnost či moc. Film o životních hodnotách a cestě k nim, o ceně za úspěch, ale také film o závislosti a podřízenosti, o doutnající a posléze provedené vzpouře. Je to také film o naivitě mládí a tajeného strachu ze stáří. A hlavně - je to film o smrti, která je přítomna potencionálně v každém záběru i sekvenci. Tohle téma je zvládnuto mistrovsky. Jaký div, že tomu mládí nerozumí nebo nechce či nemůže rozumět.
Miroslav Donutil a Miroslav Vladyka ve filmu ROMÁN PRO MUŽE
*************
Druhou perlou v repertoáru kin je dánský na pohled nenápadný snímek s názvem SUBMARINO. Také příběh dvou bratrů jako ROMÁN PRO MUŽE, ale zcela jiného ražení. Režisér Thomas Vinterberg (Rodinná oslava, Když se muž vrací domů) si vybral dva outsidery z kodaňského předměstí, kteří žijí ze dne na den a snaží se v bezútěšném prostředí přežít. Nick se právě vrátil z vězení a zajímá ho jen pivo a posilovna. Jeho mladší bratr po smrti své ženy pečuje o malého syna, před nímž však skrývá tajemství, které dítě odhalí až smutně snadno. Oba bratři, poznamenaní nešťastnou událostí v děství, se sejdou na matčině pohřbu, kde se životy všech zúčastěných náhle propojí. V oceňovaném filmu, uvedeném v soutěži Berlinale, se do popředí dostávají dysfunkční rodinné vztahy, což je ostatně hlavním tématem všech Vinterbergových filmů. Uvádí CinemArt.
**************
K filmu režiséra Paula W.S. Andersona RESIDENT EVIL: AFTERLIFE stačí snad pro případné zájemce krátká charakteristika distributora společnosti Falcon: Krásná a nebezpečná Alice (Milla Jovovich) pokračuje ve světě, zničeném virem, který své oběti mění ve vražedné zombie, ve filmu Resident Evil: Afterlife, čtvrtém filmu velmi úspěšné série Resident Evil, v pátrání po těch, kteří dokázali přežít. Její boj proti viníkům globální epidemie eskaluje a Alice se ocitá v pasti v troskách Los Angeles, kde je nucena čelit tisícům nemrtvých a hrozbám, které nikdy neočekávala.
Foto: www.kultura.idnes.cz; www.falcon.cz; www.bontonfilm.cz; www.cinemart.cz