Santini v Čechách
08.10.2010
Jaromír Komorous
Společnost
Jan Blažej Santini-Aichel je určitě vrcholovým architektem baroka, uznávaným nejen u nás. Ale co je a proč vzniklo baroko? Sloh, jež ovlivnil nejen stavitelský styl v Evropě na hodně dlouho? Za vším hledejte politiku, v té době hlavně církevní. Zdobnost, velkolepost, nadýchanost. Vše s jediným cílem. Roztříštěnou Evropu všemi směry sehnat pod jedinou fungující církev. Ať to stojí, co to stojí. Pod církev katolickou. Heslo? Útočit sílou majestátu.
Neměl snadné dětství, Jan Blažej.
Dítě už váženého pražského kameníka, ale pořád ještě italských přistěhovalců se narodil v únoru 1677. S tělesnou vadou. Částečně ochrnutý a tím pádem chromý. Ztratil možnost převzít po otci prosperující firmu. Přesto se u něj vyučil. A šel vandrem, jak se tenkrát říkalo. Sbírat zkušenosti. Úžasný zvyk. V Římě se dostal do vlivu tesinského
Francesca Borrominiho a seznámil se s jeho díly. Tamní radikální architekt, mnohými součastníky považovaný za
blázna, se stal sudičkou v Santiniho další profilaci. Sám jmenovaný si vytvořil osobitý styl, nazývaný
barokní gotika. A co nechal v Čechách? Je toho pozoruhodně mnoho a nezůstalo to utajeno ani komisařům
UNESCO.
poutní místo Zelená hora
nejvýznamnější barokní stavba u nás
zanesená v análech Unesca Cidlinu jsem jel jen jednou. Ta líná hlinitá řeka za víc nestojí. Ale dodnes mám v sobě obraz zámku
Karlova Koruna u tamějšího Chlumce. Santini jej vyprojektoval a další velikán doby, stavitel František Maxmilián Kaňka postavil. Santini využil dokonale nerovného terénu a přišel se stavbou o třech křídlech s válcovitým středem. Trojramenná hvězdice. Z každé strany jiná. Rodina investorů Kinských ohromně spokojena. Dle pramenů i Kaňka. Aby ne! Vnitřní prostory dokládají Santiniho genialitu a jsou interesantně propojeny. Dokonalý zážitek z fukční architektury.
Karlova Koruna
Jsem Západočech jak poleno. Plzeňák až za hrob. Když Santini, tak baráky, kam bys doplivl. A že jich tu po něm je …
Plasy. Konvent cisterciáckého kláštera. Santini se seznámil v roce 1707 s opatem kláštera Eugenem Tyttlem a pustil se do generální přestavby. Trvale devastovaný středověký klášter podléhal stabilně zániku už na začátku. A co Santini? Při zakládání několikanásobně větší novostavby použil Santini založení na 5100 pilotech, které nesou rošt pod základy tvořený 500 podélnými a 1173 příčnými dubovými trámy. Piloty byly do podloží zatlučeny do hloubky 10-13 loket (6-8 m). Celá dřevěná konstrukce je zaplavena vodou přiváděnou sem štolami a tím je zabráněno hnilobě dřeva.
Plasy, Konvent cisterciáckého klášteraNa severu Plzně ještě zůstaňme.
Mariánská Týnice. Poutní kostel Zvěstování P. Marie a cisterciácké probošství. Santini už ve službách cisterciáckého kláštera s opatem Tyttlem v zádech. Několikrát jsem navštívil tamní Muzeum skla. Využití stavby velmi sympatické.
Nezmínit
Kladruby u Stříbra a Klášterní kostel Nanebevzetí P. Marie, sv. Wolfganga a sv. Benedikta se od patriota kraje nečeká
. Stavebníkem opět církev, prostřednictvím místního opata Mauruse Fintzgutha. Přestavěno místní trojlodí, následně transept (křížení před oltářem) a vybudována monumentální kopule. Prosvětlený a desetistranný oltářní prostor je doplněn oltářem podle Santiniho projektu a dramaticky uzavírá celou stavbu.
Mariánská Týnice Kladruby u Stříbra
U Santiniho stop bychom vydrželi hodiny. Narážíme na ně po celých Čechách a málokterý architekt se podepsal pod takové množství staveb. A zvládl to za necelé čtvrtstoletí. Umírá 7.12.1723 v Praze. Ani v osobním životě neměl příliš štěstí. Jeho tři synové umírají na souchotě, zůstává dcera. Když ho v roce 1720 opustila navždy manželka Veronika, oženil se s jihočeskou šlechtičnou Antonií Ignatií Chřepickou z Modliškovic. S ní stačil zplodit syna a dceru a kmotry jim vždy byli vysocí církevní hodnostáři. Nezapomínejme. Chlebodárci.
titulka i fotografie www.santini.cz