Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  čtvrtek 6.2.2025, svátek má Vanda 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Dana Medřická pohledem Jindřicha Černého

16.11.2010   Stanislav Polauf   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Dana Medřická pohledem Jindřicha ČernéhoJsou herci, kteří se nesmazatelně vryjí do paměti diváků a stačí jen vyslovit jméno, ihned se vám vybaví jejich tvář, gesta i připomenou některé role. České divadlo i film mělo v minulém století štěstí na řadu významných a nezapomenutelných hereckých osobností, bohužel, jejich talentu nedokázalo plně využít. Mezi ty, které si stále zaslouží náš obdiv a vzpomínku patří nesporně Dana Medřická (11.1920-21.1.1983), jíž je nyní věnována kniha, nazvaná prostě jejím jménem, kterou vydává nakladatelstvcí XYZ.

Autorem vzpomínkové knihy je Jindřich Černý (*20.6.1930) ,jeden z polistopadových ředitelů Národního divadla a nositel Ceny F.X.&Saldy, dramatik, překladatel a také erudovaný divadelní historik a kritik. Je dobře, že se nelehkého úkolu podat čtenářsky poutavě životní osudy i uměleckou dráhu Dany Medřické ujal právě on. Kromě odborných publikací má za sebou biografii Eduarda Cupáka (nakl. XYZ, 2010) a od prvních řádků přesvědčuje, že dokáže psát živě, poutavě a zasvěceně. Nebylo jistě snadné prostudovat četný biografický materiál, dobové výstřižky a kririky, zhlédnout všechny filmy a (pokud existují) záznamy divadelních her. Od prvních řádek knihy, které autor věnuje Medřické nejslavnější roli - Erži Orbánové v Örkényho KOČIČÍ HŘE, jsou jeho popisy průběhu divadelních her, hereččina působení na jevišti, jejího mimického výrazu a gest, dialogů a reakcí na ně natolik působivé, že máte pocit, jakoby autor právě z popisovaného divadelního kusu přišel a tlumočí vám bezprostřední dojmy. 

V málokteré biografické knížce věnované slavnému umělci dojde autor k tak podrobnému líčení, byť si vybírá ty nejvýznamnější (z hlediska doby i kariéry) inscenace. Postupně se kniha od KOČIČÍ HRY rozbíhá v jednotlivých přehledně nazvaných kapitolách po uměleckém osudu Dany Medřické. Černý propojuje její životní touhy s tužbami uměleckými, které se ne vždy protly v přínosné symbióze. Velmi podrobně jsou probrány začátky Dany Medřické (Brněnský rozběh, Zastavení v Plzni) přes působení v pražských předválečných divadlech. Černý se nebojí zmínit i o neúspěšných rolích, kdy se mladá herečka "nedostala do role" a cituje negativní kritiky. I to patří k životu umělce.

Po prvních setkáních s filmem (Slávka Hlubinová v MĚSÍCI NAD ŘEKOU příp. Fróna v 13. REVÍRU) se kniha zaměřuje i na významné filmové role, na strmou kariéru herečky, která šla z filmu do filmu a od roku 1944 do roku 1952 hrála ve 13 filmech - opět v podrobném popsání příběhu, tvůrců, hereččiných kolegů a její role. &Skoda, že padesátá léta jí dala snad jen "O&SKLIVOU SLEČNU", ale tato doba byla vůbec na umělecké snahy chudá. Dana Medřická se stala členkou Národního divadla, kam přichází v době, kdy vrcholí její kariéra filmová. Přesto ji čeká v šedesátých letech "série malých rolí" (jak je nazvána příslušná kapitola knihy), kde ale má možnost si vyzkoušet naprosto odlišné ženské charaktery. I tady ale Černý třeba postavu Leni v Sartrově hře VĚZŇOVÉ Z ALTONY podrobně popisuje.

To už se připomíná televize. Ve filmu dominuje Dana Medřická po boku Jana Kačera v Schormově filmu NÁVRAT ZTRACENÉHO SYNA, kde "dokázala zachovat postavě v každém okamžiku trapného flirtu...masku důstojnosti." Medřická v kritických dobách dokázala i vyburcovat publikum - v titulní roli "skandální", kritizované a pak zakázané inscenace Brechtovy MATKY KURÁŽ. A to už pomalu zraje čas pro roli nejslavnější v KOČIČÍ HŘE, původně nevýrazné hře málo známého autora, z níž Dana Medřická s Vlastou Fabiánovou udělaly "iscenaci století", která se hrála nepřetržitě od roku 1974 do roku 1982 a mohla dosáhout ještě více než oněch rekordních 403 repríz, kdyby nezasáhl neúprosný osud...

Celý výše popsaný proces uměleckého zrání je v Černého knize prolínán s osobním životem Medřické i s odkazy na dobové a politické reálie. Čtenář tak dostává celistvý obraz výjimečné osobnosti našeho divadelního a filmového života. Může jen litovat jejího nečekaného a předčasného skonu v pouhých 63 letech i toho, že zrádné peripetie naší politiky a politikou ovlivňovaného umění jí nedaly tolik prostoru, jaký by si ona i divák zasloužili.

O to významnější je vydání knihy o Daně Medřické. Diváci i čtenáři ji jistě uvítají jako dobře napsanou vzpomínku, reprezentativní odbornou studii (doprovázenou podrobným výčtem rolí divadelních, filmových , televizních i rozhlasových) a v neposlední řadě i jako pomník umělkyni, na niž musí být národ hrdý a na niž nikdy nezapomene.
Zdroj foto: img.ceskatelevize.cz, xyz.cz
****************************************
Jindřich Černý: DANA MEDŘICKÁ
nakladatelství XYZ s.r.o v Praze roku 2010

Dana Medřická ve své nejslavnější roli - jako Erži v KOČIČÍ HŘE


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0335 s