Jean Gaspard Deburao, největší z Pierotů
26.02.2011
Lena Sawyer
Divadlo
Narodil se francouzskému vojákovi a kolínské rodačce 31. července 1796, a protože se narodil v českém Kolíně, dostal i české jméno – Jan Kašpar Dvořák, prostě Kašpar. A už odmalička se s ním život nemazlil. Možná to začalo už tím, že chrám svatého Bartoloměje, kde měl být pokřtěn, vyhořel, a tak mu při křtu na hlavu padaly dešťové kapky děravou střechou chrámu. Možná.
Nebo se jen, chlapeček, prostě narodil do neklidné doby napoleonských válek.
Jeho otec, Philippe Deburau, francouzský voják, bývalý provazochodec, brzy zatoužil po své vlasti. Sliboval si od ní lepší výdělky i snadnější život. Jednoho dne svou rodinu sbalil a malý Kašpar i se svými brášky a sestřičkami vyrazil vstříc nové zemi. Zatímco jeho sourozenci se
potatili a jejich artistické kousky byly brzo známy po celé Francii, Kašpar zůstával neskutečně nešikovným a zatímco jeho drobné sestry létaly v saltech do vzduchu, zachytávány svalnatými bratry, jeho největším artistickým výkonem zůstal nejspíš přechod po laně. Dostávalo se mu často ústrků od rodiny a v jejich vystoupeních byl využíván jen jako nešika, často nosící v zubech židli, která mu často ošklivě poranila dáseň i tvář. A tak, Kašpar, který se za francouzskými hranicemi stal Gaspardem, vyrůstal jako věčně odstrkovaný, plivající krev po francouzských náměstích.
A pak rodina Deburau dosáhla francouzské mekky, jejich největšího snu – Paříže. Kašpar Paříž miloval. A objevil v ní něco, co ho naprosto uchvátilo – divadlo a jeho pantomimu, která byla v té době hlavním tématem všech divadel. Příběhy Harlekýna,jeho Kolombíny a samozřejmě Pierota – poťouchlého sluhy, věčně zamilovaného do pánovi milenky a všemožnými ústrky se jim snažíc jejich lásku překazit, dokázat, že on je mnohem lepší než Harlekýn. Komická role, vždy končící pro nebohého Pierota špatně – Kolombínu nikdy nezíská. Kašparova herecká dráha začínala v pařížském divadle
Funambule, ale ne jako herce, nýbrž jako poskoka, děvečky pro všechno, v divadle, kde mohl pozorovat velké umělce tehdejší doby a učit se. A najednou se mu poštěstilo. Představitel Pierota onemocněl a musela se rychle najít náhrada. Podmínkou ale bylo, že Pierot musí přejít po laně – bylo to v roli. Kašpar najednou mohl děkovat otci, který ho ranami pěstí naučil po laně chodit – byl jediný, kdo to dokázal, role Pierota byla jeho a... uchvátil publikum.
Získal si je svou osobitostí i dokonale a bezmocně vtipně, komediálně zahranou tragikomickou postavou. Prakticky přes noc se stal Kašpar slavným a začalo se o něm psát, začal o něj být zájem. Své životní zkušenosti, velmi často bolest, dokázal mistrně promítnout do své životní role. I do smutného údělu svého Pierota vložil smích.
Jeho osobní život, ač se stal slavným a úspěšným, moc komický nebyl. Ne moc úspěšné manželství, poraněná duše, věčné hledání něčeho, co nikdy nenašel, smutné potloukání se po pařížských putykách. Tvrdý život se na něm nakonec podepsal a největší z Pierotů zemřel 17. června 1846 ve věku pouhých padesáti let. I za tu krátkou dobu dal novou tvář pantomimě, ukázal, jak to dělat originálněji a lépe. Pařížané na něj nikdy nezapomněli a
i v jeho rodném městě – Kolíně – každoročně probíhá přehlídka divadel s názvem „Kašparův kolínský memoriál“ .
Na jeho hrobě na pařížském hřbitově Pere Lachaise je nápis: „Zde leží ten,který všechno řekl, ač nikdy nepromluvil.“ František Kožík o něm napsal memoárový román.
Zdroj obrázku www.infocentrum-kolin.cz