Nezapomeň na pětadvacátý dodatek ústavyLáska s příchutí šansonuO chválu stojím!!! Moc. A přece…Léto je, kdyžZpěv horského potokaNech se unést fantazií v Kadani nebo online
TENKRÁT V MEXIKU - TV tip – mstitel s kytarovým pouzdrem znovu na scéněZázračná písně krajina završuje 20leté putování Anety LangerovéKdyž jsme byli sirotci85 roků by bylo spisovateli Jiřímu NavrátiloviUmění prostého života? Návod k použitíPravda o medu: Nenechte se zmást mýtyPříběh monstra 20. století – GoebbelsKdyž baron práší po MosteckuJeď, Britt-Marie, jeď!Ukrajina, děti a zvon časuDítě prachu zrozené ve válceCo mě v září zaujalo na Netflixu
Po 97 letech se na jeviště Národního divadla vrátí poslední hudební drama Richarda Wagnera Parsifal. Hudebního nastudování se ujal americký dirigent John Fiore, současný šéfdirigent Norské opery v Oslo, který před šesti lety připravil pro Prahu Wagnerův cyklus Prsten Nibelungův.
Režisérem inscenace je umělecký šéf opery Národního divadla Jiří Heřman, jehož estetiku mohli diváci poznat v nedávných inscenacích Dvořákovy Rusalky nebo Martinů Her o Marii.
„Uvedení Wagnerova Parsifala je velkým svátkem pro každý operní dům. Zcela výjimečný operní titul s tematikou duchovního rozměru bytí je inspirací nejen pro období nadcházejících velikonočních svátků, ale vede k zamyšlení či k zastavení nad smyslem lidské existence. V titulních rolích naší inscenace se představí vyhlášení wagnerovští interpreti spolu s předními sólisty opery Národního divadla Evou
Urbanovou, Ivanem Kusnjerem a dalšími. Zcela zásadní je pro nás spolupráce s dirigentem Johnem Fiorem, obsažnost Wagnerovy hudby se zde naplňuje ve velmi poučené a strhující interpretaci,“ říká režisér Jiří Heřman.
„Wagner vždy patřil k mým nejoblíbenějším skladatelům a Parsifal je operou, ke
které mám srdečný vztah. Toto je moje třetí produkce a jsem opravdu rád, že ji mohu
připravovat pro Prahu. Mé zkušenosti z Prstenu Niebelungova byly zde tak
mimořádné, že jsem velmi rád přijal nabídku hudebně nastudovat i tuto poslední
Wagnerovu operu. Parsifal je však i velmi složité dílo ve svém prolínání duchovního
a smyslového a pro mne osobně je vskutku dojímavý. Cítím se poctěn, že můžu
dirigovat první produkci Parsifala v Národním divadle po tolika letech. Velmi se
vydařil i výběr obsazení složeného jak ze zahraničních, tak českých sólistů. Myslím,
že inscenace ukáže, jakou lásku, ale i respekt chová k tomuto dílu režisér Jiří
Heřman. Opravdu se těším na premiéru,“ říká dirigent John Fiore
Roli Parsifala přijal německý tenorista Alfons Eberz. Toho zná pražské publikum ze
zmíněné Wagnerovy tetralogie, v níž ztvárnil před šesti lety Siegfireda. Parsifala zpíval tři sezony rovněž v Bayreuthu – v divadle, pro které Wagner své dílo zkomponoval a původně ho i určil jako výlučné místo pro jeho uvádění.
Do role Gurnemanze byli obsazeni basisté Matthias Hölle a Manfred Hemm. M. Hölle
strávil v Bayreuthu celých dvacet sezon a prozatím naposled tam ztvárnil právě
Gurnemanze. Rakušan Manfred Hemm působil několik sezon v Metropolitní opeře
v New Yorku, jeho Sarastra v Kouzelné flétně ve výpravě Davida Hockneya lze zhlédnout i v záznamu z roku 1991. Jako Gurnemanz se již představil v Dessau,
Wintherthuru či Záhřebu.
Představiteli Amfortase jsou Tomasz Konieczny a Ulf Paulsen. T. Konieczny se
předloni v Praze představil jako Kurwenal ve Wagnerově Tristanovi a Isoldě ve Státní
opeře Praha ale i jako Lindorf v Národním divadle v Offenbachových Hoffmannových
povídkách. Svůj široký repertoár prezentoval na řadě prestižních scén, například ve
vídeňské Státní opeře jako Alberich v Zlatě Rýna. Ulf Paulsen působí zejména
v německém Dessau, kde je od minulé sezony obsazen i ve Wagnerově Lohengrinovi v roli Telramunda.
Kromě zahraničních hostů se v Parsifalovi představí Eva Urbanová jako Kundry.
Právě Wagnerem (Ortruda v Lohengrinovi) debutovala v newyorské Metropolitní
opeře. V posledních letech se v Národním divadle představila jako Salome
v koncertním provedení opery Richarda Strausse nebo jako Kabanicha v Janáčkově
Káti Kabanové v režii Roberta Wilsona, v obou případech pod taktovku šéfdirigenta
Tomáše Netopila. „Režisér Jiří Heřman si mě získal svou schopností nabídnout
nalézání hlubokých myšlenek v tomto pozoruhodném díle. Zkoumá, o čem postavy
zpívají, přemýšlí o hodnotách víry, jež jsou s tímto dílem spojeny. To mu opravdu
sedí!“ říká Eva Urbanová.
I roli Klingsora svěřil režisér dalšímu klíčovému domácímu pěvci, Ivanu Kusnjerovi,
kterého alternuje host opery Národního divadla Svatopluk Sem. V dalších rolích se
představí Ondrej Mráz, Václav Sibera, František Zahradníček, Yvona &Skvárová a jako čarovné dívky Lenka Máčiková, Yukiko &Srejmová Kinjo, Stanislava Jirků, Lucie Fišer Silkenová, Michaela Kapustová a Kateřina Jalovcová.
„Wagnerův Parsifal je moderní legendou, mýtem a je třeba mu rozumět především v
symbolické rovině. Wagner vytvořil na základě motivů ze středověkého eposu
Wolframa von Eschenbach, ale také mnoha motivů z buddhistické mytologie tajuplné
podobenství o lidstvu, které v nekonečném koloběhu hledá štěstí, svobodu
a naplnění života, a přitom nalézá pouze utrpení, závislost a sebezničující konflikty.
Ve svém posledním jevištním díle Wagner završil svůj hluboký zájem o středověké
legendy a zároveň o východní filosofii, zejména o buddhismus. Obě tyto inspirace
Wagner volně prolíná a vytváří tak podivuhodný duchovní prostor vymykající se všem
šbquo;patentovaným’ náboženským dogmatům. Svou nekonformností je Parsifal blízký
i dnešnímu člověku a jeho svobodnému, byť šbquo;bloudivému’ a nejistému hledání
hodnot přesahujících vlastní existenci,“ přibližuje šéfdramaturg opery Národního
divadla Ondřej Hučín.
Copyright © 2001 -
2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.