Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pondělí 27.5.2024, svátek má Valdemar 

Hledej

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Oldřich Nový pohledem Ladislava Tunyse

27.04.2011   Stanislav Polauf   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Oldřich Nový pohledem Ladislava TunyseMnožství biografií našich předních hereckých osobností rozmnožil nedávno Ladislav Tunys knihou o Oldřichu Novém. Věnuje se v něm podrobně životním a uměleckým osudům legendy českého (hlavně předválečného) herectví, elegánovi se sametovým hlasem a vybraným chováním, dodnes nepřekonanému milovníkovi, jehož slova "Neříkejte nic. Zůstaňte zde! Zavřete oči - odcházím - Na shledanou, má lásko," pronesená ve filmu KRISTIÁN Adině Mandlové se staly všeobecně známými a nesmrtelnými.

Na 284 stranách popisuje Ladislav Tunys velmi podrobně "životaběh" slavného herce. Hezky chronologicky - jak to dnes dělá každý pisatel podobných memoárů a životopisů - od narození na pražském Žižkově (1899), přes vzpomínky na rodiče, vyučení sazečem, oslnění divadlem, přes první role (za přispění svého bratrance Miloše) až po stálá angažmá a nakonec po vlastní Nové divadlo. Tato první - a největší část - Tunysovy knihy, týkající se předválečného působení Oldřicha Nového je podrobná až puntíčkářská, pokud jde o tituly her, v nichž Nový hrál či které inscenoval a režíroval. Pro divadelního historika je soustředěný materiál, čerpající z archivů Divadelního ústavu (?) i dobového tisku, velice cenný. Horší to bude mít již čtenář knihy, který nebyl pamětníkem. Výčet je jedna věc. Druhou věcí je seznámení s obsahem her i rolí Oldřicha Nového včetně nálady a atmosféry, které je provázely. Tady zůstává autor čtenáři trochu dlužen.

Prostřední část knihy - věnovaná filmům Oldřicha Nového - počínaje slavným a nezapomenutelným KRISTIÁNEM je už problematická sama o sobě. Tunys zjevně jmenuje všechny Nového filmy (dokonce i ty, které Luboš Bartošek ve své publikacvi NÁ&S FILM nezmínil) ale jako čtenář i filmový divák znalý filmů čekám více - jak co se týká obsahu filmů, tak spolupráce Nového s ostatními herci i režiséry a zhodnocení jeho filmařské dráhy. Ptám se na to proto, že na rozdíl od předválečného divadelního herectví, které je možno nahlížet již jen "očima pamětníků," filmy jsou stále živé a televize je uvádí stále dokola. Právě proto může čtenář čtené porovnost s dílem - a najednou zjistí, že svůj názor na film i filmové herectví Oldřicha Nového skorem nemá s čím konfrontovat v knize. A pokud chce o Nového filmech, jejich příbězích, vyznění a působení se dozvědět více, musí sáhnout po jiných publikacích. Snad se ještě najde někdo, kdo se filmové činnosti Oldřicha Nového bude věnovat podrobněji.
 
Zbývá poslední část knihy - poválečné hercovo působení jak v divadlech tak ve filmu. Kapitola ...A BYLO PO VÁLCE se opět podrobně věnuje divadlu, záhy umlčenému i spolupráci Nového s divadly ostatními. Ani tady autor nejde do podrobností ani do problematických míst Nového životopisu. Stačí mu podrobněji zmínit z filmů slavnou Fričovu parodii PYTLÁKOVA SCHOVANKA ANEB &SLECHETNÝ MILIONÁŘ a z divadla Landovského HODINOVÝ HOTELIÉR v režii Evalda Schorma - představení, které kromě Prahy mohlo vidět mnoho diváků na zájezdových představeních. Opět ale názory na něj - i na ostatní hry - čerpá autor převážně z cizích zdrojů. V této chvíli si už uvědomíte zásadní problém knihy: Ladislav Tunys představuje Oldřicha Nového velmi širokým výběrem citátů z tisku, recenzí i z rozhovorů pamětníků. Odkazy některých citací jsou uvedeny na stránce pod textem jiné přímo v textu, u většiny však odkaz chybí. Přes mnohost vyčteného a soustředěného materiálu ale jakoby chyběl názor autora. Sice tu a tam probleskuje, ale s postupným čtením stále čekáte na celkové zhodnocení Nového díla - nejen života (který je vpodstatě znám a je rozváděn v knize v úměrné míře bez bulvárních podrobností), ale hlavně jeho hereckého stylu, způsobu jeho práce, rozdílu mezi ním a ostatními herci jak charakterních rolí tak těch, kteří svůj život zasvětili "lidové zábavě" - operetě a hudebnímu divadlu.

Knihu v poměrně slušné reprezentační úpravě - včetně několika stran fotografické přílohy na křídovém papíře - vydalo nakladatelství XYZ. Vzniká tu však řada otázek, které v tiráži ani na přebalu knihy nakladatelství neuvedlo. Především to, že autor už v roce 1996 vydal knihu o Oldřichu Novém s názvem ...A PRO TEN DNE&SNÍ DEN. Jde v případě nyní vydaného titulu o druhé vydání (v tiráži o vydání není ani zmínka), nebo o zcela novou publikaci? V prvním případě je předchozí vydání nějak doplněno či pozměněno? Proč chybí výčet literatury - jak odkazy na citace (viz výše) ale hlavně zásadních děl o Oldřichu Novém - jako třeba obrazový životopis Pavla Jirase z roku 2000 či jiná Tunysova kniha &SARM A &SEPTY OLDŘICHA NOVÉHO z roku 1992 resp. vzpomínky Ondřeje Suchého ZAVŘETE OČI, PŘICHÁZÍ..., vydané roku 1993? Pokud jde o úpravu knihy - již jindy jsem navrhoval uveřejňovat citace jiným typem písma než vlastní autorský text - jednak pro přehlednost, jednak pro to, aby si čtenář uvědomil co je umně sesbíráno a čím přispěl autor vlastním přičiněním. Skoro se mi chce na závěr parafrázovat slova jedné z recenzí, kde se píše o jedné z her Oldřicha Nového "látka je hadr, fazóna prvotřídní." Prosím čtenáře, aby si slova otočili...
Foto: xyz-knihy.cz, yezumanka.estranky.cz

******************************
Ladislav Tunys: OLDŘICH NOVÝ
vydalo nakladatelství XYZ v Praze roku 2011

Tomu vemlouvavému našeptávání žádné srdce neodolá...
 Oldřich Nový a Adina Mandlová ve filmu KRISTIÁN.


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.098 s