Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  sobota 24.5.2025, svátek má Jana 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Hvězdné války realitou? Strojově již v 60. letech!

26.08.2011   redakce   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Hvězdné války realitou? Strojově již v 60. letech!Jen málo diváků, kteří obdivovali monumentální kráčející tanky AT-AT ve Star Wars, tuší, že podobně vyhlížející přístroje navrhla společnost GE pro Americkou armádu - a to již v šedesátých letech.

V Muzeu dopravy Americké armády ve Fort Eustis je k vidění vojenská památka, která předznamenala jeden z nejpopulárnějších sci-fi bitevních prostředků v nejznámější filmové sáze všech dob – Hvězdných válkách. Pedipulátor, neboli „kráčející nákladní vůz“ vyvinula společnost GE pro Americkou armádu už v 60. letech. Tento čtyřnohý stroj udělal své první testovací kroky v massachusetském Pittsfieldu již v roce 1962, tedy 18 let předtím, než George Lucas nechal Impérium vrátit úder a rozpoutal bitvu kráčejících tanků AT-AT s rebely na ledové planetě Hoth.

Kráčející nákladní vůz společnosti GE se oficiálně jmenoval Kybernetický antropomorfní stroj (CAM – Cybernetic Anthropomorfous Machine). Podle slov Chrise Huntera, kurátora muzea ve Schenectady, které je domovem na 15 000 dokumentů a artefaktů společnosti GE, měla armáda zájem o dopravní prostředek, který by zdolal příkrý terén plný nerovností. Musel se umět hbitě probít hustou vegetací, překročit popadané stromy a mrštně projít okolo těch stojících, a to všechno s takřka půltunovým nákladem a posádkou.

 Zde stroj opět připomíná Lucasovy tanky, nejen AT-AT, který měl spíše vyvolávat strach než být hbitým bojovým prostředkem, ale spíše jeho menšího sourozence, tank AT-ST, který díky designu se dvěma nohami a pohybu připomíná kuře.

Armádě se projekt zalíbil, a tak společnost v roce 1966 získala kontrakt na výstavbu prvního experimentálního vozidla. To bylo rok poté, co Amerika začala vysílat jednotky do Vietnamu. CAM disponoval nesmírně citlivým hydraulickým systémem, který, ovládán rukama a nohama, umožnil bez sebemenších problémů odtlačit Jeep nebo jemně uchopit žárovku, aniž by se rozbila. Tento systém však také znamenal, že na rozdíl od obrněného bitevního tanku AT-AT vybaveného lasery, bude vozidlo pro použití v bojových podmínkách nepraktické. Neustálá manipulace s ovládáním byla pro posádku velice únavná, a tak byl projekt zakonzervován.

Nakonec však propracovaná technologie našla uplatnění pod mořskou hladinou. GE vyvinula hydraulické paže pro první hliníkovou ponorku na světě – Aluminaut. Dnes se robotické paže instalují na všech možných strojích počínaje přístroji pro manipulaci s nebezpečným materiálem a raketoplány konče – nemluvě o děsivě vyhlížejícím robotu BigDog (který je shodou okolností označován za nový kráčející tank AT-AT amerického pentagonu - byť podstatně menší než 20 metrů vysoký bojový stroj). Tyto přístroje vděčí za svou existenci i pažím od GE.   

 
Zdroj: www.ge.com / Petra Jelínková - Grayling


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0613 s