Film
režiséra Andrease Dresena má pro milostný vztah netypické hrdiny. Inge je zralá šedesátnice. Je vdaná už 30 let a miluje svého manžela. Ale přitahuje ji starší muž jménem Karl, kterému je už 76.
Je v tom vášeň. Je v tom sex. A ona si naráz zase připadá jako mladá holka, jakoby lásku prožívala poprvé. A to nejen platonicky…
Filmů o lásce je nesmírné množství. Z drtivé většiny jsou milenci mladí, krásní lidé. Láska těch dříve narozených? Vzpomínám jen na tři filmy – krásný milostný vztah mezi Morganem Freemanem a jeho ženou Jane Alexanderovou v melodramatu
CHUŤ LÁSKY, prudké vzplanutí pětašedesátiletého Clinta Eastwooda k o dvacet let mladší Meryl Streepové v
MADISONSKÝCH MOSTECH.
A
sexuální styk mezi starými lidmi? Donedávna ve filmu nemyslitelný. Trochu poodhalil toto tabu film
MATKA britského režiséra Rogera Michella v němž 65letá důchodkyně (Anne Reidová) prožije sexuální poblouznění s mnohem mladším Danielem Craigem – ano s tím, který je více znám jako zatím poslední představitel Jamese Bonda.
Ve filmu
SEDMÉ NEBE máme o 4 roky starší
hrdinku – 69 let a milence dokonce ve věku 76. Jak k lásce došlo říká synopse filmu:
„Neřekla si o to. Prostě se to stalo. Občas po sobě pokukovali, vzájemně se přitahovali. Ale tohle se nemělo nikdy stát.“ Ale "láska si nedá poroučet" jak praví jedno často citované klišé.
Přesto se režisér Andreas Dresen pustil na poměrně tenký led. Sám říká: „ Chtěl jsem tento milostný příběh vyprávět, jako by šlo o mladé lidi, protože jsem měl dojem, že toto téma ve filmu prostě neexistuje. Vždycky mě udivovalo, proč se starší postavy ve filmu i v televizi smí maximálně tak sentimentálně ohlížet za svým životem, anebo proč prožívají napůl romantické a uhlazené příběhy, ve kterých prožívají polovičaté citové zvraty. Takový laciný a slizký kýč, ve kterém nikdo skutečně neprozře, ale spíše se pohybuje v mlhavém a omezeném prostoru, mě strašlivě nudil. Obyčejní staří lidé, kteří s důstojností přiznávají svoje vrásky a věk a nepřizpůsobují svůj vzhled obrazu krásného a radostného mládí, se prostě nikde neobjevují. Nesmí předvést žádné velké emoce a už vůbec ne svou sexualitu.“
SEDMÉ NEBE sleduje své hrdiny při těch nejbolestivějších situacích i při sexu. Před divákem nic neskrývá,
tabuizované téma erotiky mezi starými lidmi tu nalézá možná na první pohled šokující, ale adekvátní ztvárnění, v němž nechybí porozumění i humor.
Když se film připravoval bylo nutno
najít herce, kteří by „do toho šli“. Dresen říká, že ze 4 oslovených mužů byli tři ochotni. A o
Ursule Wernerové bylo jasno od začátku. Ta už s režisérem pracovala na dvou filmech, takže se znali. Po chvíli přimlouvání s rolí souhlasila a nevadilo jí, když režisér řekl:
„Chci tam nahotu, žádné upejpavé scénky pod peřinou.“ A až film uvidíte, schválně si položte otázku, která česká herečka, by se na podobnou roli odvážila???
Kdo je URSULA WERNEROVÁ?
Narozena 18. září 1943, vystudovala hereckou školu, hrála v kabaretech a stálé a trvalé angažmá našla v berlínském MAXIM-GORKI THEATRU, kde ztvárnila řadu hlavních rolí. V Německu je známá z řady filmů i TV inscenací, kde převážně hrála role matek a vdov, ale také soudkyně a lékařky. Je laureátkou Goethovy ceny města Berlína (1989). My jsme ji viděli ve filmech jen dvakrát – v enderáckých filmech v r. 1983 v malé roli ve filmu OBČANSKÁ ZÁRUKA NA JEDEN ROK . a jako matku v SŇATKU Z NEROZUMU (1990)
Ani
HORSTA REHRBERGA v roli manžela z našich kin neznáme, stejně tak jako představitele milence
HORSTA WESTPHALA, který byl původně automechanikem a ve volném čase vystudoval hereckou školu, aby se z něj nakonec herec stal.
Film byl s velkým ohlasem uveden na
festivalu v Cannes, kde získal cenu „Coup de Coeur“ a prošel i českými kiny bez toho, že by nějak urazil či šokoval puritánskou veřejnost. Snad k tomu nedojde ani nyní, protože televizní uvedení je v takovém čase, kdy ctitelé platonických seriálů už dávno sní své antisexuální sny.
Foto: csfd.cz, kinema.sk
*************************************************
SEDMÉ NEBE (Wolke Neun)
SRB 2008, režie Andreas Dresen,
uvádí ČT 2 o půlnoci z 27. na 28. října.