To, co by si přáli mnozí odvážlivci, kaskadéři, sportovci a jiní lidé, kteří se pohybují na hranici lidských možností. Ztratit strach, ani na chvíli se nebát, nezaváhat... to se splnilo hrdinovi filmu BEZE STRACHU. Bez ohledu na mínění psychologů, že strach je nutný, protože je projevem pudu sebezáchovy.
Max Klein nebyl od malička žádným hrdinou, spíše naopak. Najednou však dramatická událost způsobila, že
nejen překonal svůj strach, ale že jej ztratil úplně. Současně v něm vznikl pocit, že
vůbec nepotřebuje pud sebezáchovy. V jeho mysli se koncentruje poznání, že tím, jak unikl osudu,
je Bohem vyvolený, nesmrtelný a že byl zachráněn proto, že s ním Bůh má nějaké, zatím neznámé úmysly. Max pomáhá jiným lidem přežít posttraumatický šok, sám se ale pohybuje v povznášejícím pocitu, v jakémsi
"prožitku blízké smrti", popsaného Raymondem Moodym. Při něm dokáže hravě překonávat lidské slabosti. Myslí si, že poodhrnul závoj lidské existence a odděluje se od svého "ostudného" starého světa.
Má to pochopitelně i svoji stinnou stránku. Rodina se mu rozpadá a začíná pochybovat o hodnotách, jež utvářely jeho svět. O sobě, o světě, o Božích úmyslech. Stále více vyhledává smrtelná nebezpečí, aby se ujistil, že opravdu je ten vyvolený.... Naváže citový vztah k ženě, která při nehodě ztratila syna, stále více přijímá roli Mesiáše, jakou mu vnucují ostatní spolucestující, k čemuž přispívá i stigmatická rána na Maxově hrudi. Ve svých úvahách dospívá k poznání, že smrt je měřítkem všech hodnot.
Mimořádné, psychologicky precizně propracované drama zdobí přesvědčivý herecký výkon
Jeffa Bridgese (viz foto v závěru) v hlavní roli. Jeho psychoterapeuta hraje "Barton Fink"
John Turturro, jeho manželku
Isabella Rosselliniová, advokáta "Amadeus"
Tom Hulce a ženu z letadla, jíž zemřel syn na Oscara nominovaná
Rosie Perezová. I když kritika někdy filmu vyčítala, že trpí jistou nevyvážeností a typicky hollywoodským melodramatickým závěrem, přesto v mnohém
převyšuje úroveň běžné americké produkce. Weir se odvážil vejít do oblasti
esoterického poznávání a naznačit
metafyzickou rovinu v Maxově komunikaci s Bohem. Skvělá
hudba Maurice Jarreho a
písně Krzysztofa Pendereckého a Josephine Hindsové podtrhují klady snímku, který v našich kinech nebyl nikdy uveden.
Původem australský režisér Peter Weir v každém svém filmu překonává konvenční pojetí tématu. Mysteriózní horor/thriller PICKNIK NA HANGING ROCK se zabýval dodnes neobjasněnou záhadou zmizení studentek a učitelky (co tajemného skrývají skály Hanging Rocku?), POSLEDNÍ VLNA konfrontuje světy dvou civilizací (jsou podivné sny Richarda Chamberlaina spojeny s mýty domorodého kmene?). I v silně realistickém válečném filmu GALLIPOLI režisér ukazuje jak naivní představy se mění ve střetu s drsnou realitou. Po něm už po schopnostech Petera Weira sáhla hollywoodská studia a režisér je nucen se držet tam platných pravidel. Přesto film ROK NEBEZPEČNÉHO ŽIVOTA, v němž Mel Gibson hraje australského novináře v Indonézii, kde má vypuknout povstání proti Sukarnovu režimu, bylo velmi ceněno. V kriminálním dramatu SVĚDEK se pohledem detektiva (Harrison Ford), vyšetřujícího vraždu, dokáže podívat pod povrch života náboženské sekty Amenitů. V POBŘEŽÍ MOSKYTŮ stejný herec hraje svérázného vynálezce, který odvrhne civilizaci a odjede s rodinou do džungle v Hondurasu. SPOLEČNOST MRTVÝCH BÁSNÍKŮ je na první pohled školský film, ale neobvyklé metody učitele (Robin Williams) vedou k následkům, které nelze předem odhadnout. Tyto všechny filmy - většina z nich oceněná řadou cen na světových filmových festivalech - předcházely filmu BEZE STRACHU. Jak už z náznaků vidíte, jde o tvůrce, jehož uměleckou dráhu se vyplatí sledovat. Připomeňme jen další filmy, známé z našich kin, které už jste mohli vidět: satirickou komedii, v níž hlavní hrdina Jim Carrey netuší, že jeho život sleduje svět jako televizní seriál TRUMAN SHOW, a úplně nedávno dramatický příběh ÚTĚK ZE SIBIŘE.
**********************************************
BEZE STRACHU (Fearless), USA 1993
režie Peter Weir,
uvádí Nova Cinema ve středu 9. listopadu od 20,00 hodin.
Foto: nafilmy.com, flixter.com, deadline.com