Jeho
česká premiéra bude uvedena 28. 11. od 19.30 a 21.00 hod. v divadle Ponec v rámci projektu T.VAR.
Kochánek zde vystoupí společně s tanečnicí a dlouhodobou kolegyní Tegest Pecht-Guido.
Inscenace se snaží experimentálním způsobem uchopit téma víry a revoluce a lidské potřeby uchýlit se v krajní životní situaci k jedné z nich.
„Již delší dobu jsem pociťoval potřebu revolty, svobody a výkřiku. Je mi jasné že, svoboda je něco relativního a její hranice se stále posouvají a svým způsobem si každý musí vybojovat tu svou svobodu. Jedním ze základních témat choreografie se stala myšlenka privátní revoluce. Revoluce jako potřeba člověka, která se může odehrávat na ulici v desetitisícovém davu nebo doma v soukromí před zrcadlem,” říká Kochánek, „
Tegest zase přitahovalo téma víry (možná i z toho důvodu, že byla vychována ve striktně náboženském prostředí). Fakt, že ačkoli může mít víra tisíce podob, všechny se shodují ve dvou věcech – pomáhají člověku žít a zároveň ho svým způsobem omezují a zaslepují,” vysvětluje.
Choreografie je založena na dvou tanečních sólech a netradičním prostorovém řešení. Staví diváka do pozice mezi dva světy, respektive mezi dvě současně probíhající sóla. Ta se od sebe navzájem odvíjí a zároveň se do sebe vrací. Jeviště je odděleno na dvě části a divák je nucen si vybrat, které ze dvou sól zvolí.
“Čím víc jsme se spolu o tématech bavili, tím víc jsme odhalovali jejich podobnost a návaznost a chtěli jsme, aby tyto souvislosti viděl i divák. Každé sólo představuje jedno klíčové téma a dohromady tvoří nerozlučný celek. Nejprve jsme chtěli zařadit obě sóla do kombinovaného večera po sobě, ale potom jsme přišli na mnohem efektivnější způsob propojení a rozhodli jsme se je hrát současně,” dodává.
Název GODverdommeFREEDOM je slovní hříčka kombinující holandskou nadávku godverdomme, což by se dalo velmi volně přeložit jako himlhergot a anglické slovo freedom – svoboda. Důraz je ale zároveň kladen na slova bůh a svoboda, která jsou sice pomyslně rozdělena slovem „verdomme“, ale ve skutečnosti spolu souvisí – člověk může být svobodný s bohem, může se od něho odvrátit (revoltovat), ale pouze do té doby, než z jeho osobní revoluce vykrystalizuje bůh nový.
První verze představení vznikla v únoru v holandském Tilburgu, za podpory divadla De NWE Vorst. Vznik současné verze podpořila Nadace Život umělce.
Na celém projektu se podíleli: Jan Bárta (koučing), Tomáš Morávek (světelný design), Vic Grevendonk (BE) (hudba). Choreografie a tanec Tegest Pecht-Guido a Miroslav Kochánek.
T.VAR = taneční var, platforma pro návraty českých umělců, kteří žijí, studují či tvoří v zahraničí.
www.divadloponec.cz