Hitchcock umí namíchat to správné napětí - po až dlouhých někdy až nudných scénách vždy přichází šok - vzpomeňte na nečekanou scénu vraždy ve sprše v PSYCHU. Hitchock je legenda zlatého věku filmu - narodil se 1899 (zemřel ve věku 81 let), začal jako bankovní úředník a karikaturista. Ve filmu pracuje od dvacátých let nejprve jako výtvarník ale dostal se až k režii - ta první byla v roce 1925, ještě v době němého filmu (ZAHRADA) pak už točil jeden film za druhým. Ve třicátých letech proslul špionážními filmy jako MUŽ, KTERÝ VĚDĚL PŘÍLI&S MNOHO nebo TŘICET JEDNA VE STÍNU - to bylo ještě v Anglii. na začátku války se přemístil do Hollywoodu, kde začal slavnou REBEKOU a hned na konci války proslul filmem ROZDVOJENÁ DU&SE, kde aplikoval prvky psychoanalýzy. Freudem zmapované lidské psychologické úchylky a patologické lidské chování se promítají do filmů jako PROVAZ, PSYCHO, CIZINCI VE VLAKU či ZBĚSILOST, kde je vždy psychopatický zabiják. Druhou skupinkou jsou pak filmy, v nichž je hlavní hrdina omylem považován za někoho jiného a je mu usilováno o život - jako ve filmech NEPRAVÝ MUŽ, MLADÝ A NEZKU&SENÝ či v mistrovském díle NA SEVER SEVEROZÁPADNÍ LINKOU z roku 1959, které ještě do středy tohoto týdne bylo na programu českých filmových klubů.
Podobných mistrovských děl má na svém kontě Hitchcock povícero. Jmenovat nutno jistě snad jeho nejslavnější film PSYCHO a pak zmínit ještě dva - úžasné VERTIGO (1958) a strhující kriminální drama OKNO DO DVORA (1954) - filmy, které nyní uvede druhý program České televize.
Můžete se dohadovat, zda byl Hitchcock geniální režisér 54 filmů, jak se domnívali třeba tvůrci francouzské "nové vlny" nebo jen zručný řemeslník, jak se o tom někdy píše. Nedá se mu však upřít, že povýšil"pokleslý" žánr kriminálního filmu ze sklepa braku do nejvyšších pater výsostného umění. On sám se všemu vždy smál a říkal: Chci aby divák trpěl," a dodává "ke strachu je však potřebný humor."
OKNO DO DVORA (Rear Window) je snímek, který měl mistr hrůzy ze všech svých filmů nejradši.Základní námět dala povídka Cornella Woolricha, k níž tvůrce přidal detaily z existujích případů. Hlavním hrdinou je fotoreportér Jeff (ztělesněný Jamesem Stewartem), zvyklý dívat se na svět kolem sebe hledáčkem fotoaparátu. Většinu svého života strávil na cestách, ale teď - kdy je po zranění upoután na pojízdné křeslo - musí trávit čas v nečinnosti ve svém bytě. Z nudy pozoruje dění v oknech protějších bytů. Jednoho dne nabyde přesvědčení, že v okně naproti došlo k vraždě a on že je jejím - zřejmě jediným - svědkem. Rozhodne se získat důkaz do čehož neváhá zapojit i svoji přítelkyni Lisu (Grace Kellyová). Propast mezi dvěma byty, kterou tvoří ulice, se mu zdá být bezpečná - ale jen do doby, kdy Lisa tajně vstoupí do protějšího bytu a než vrah přijde na návštěvu k němu...
Celý film se odehrává v podstatě v bytě postaveném v ateliéru. Některé prameny uvádějí, že bytů pro natáčení bylo postaveno celkem jednatřicet. Film má potřebné napětí, občas probleskne humor a ironie, příběh je vpodstatě přímočarý a působivý. Možná nemá takové tempo na jaké je dnešní divák zvyklý, ale rozhodně stojí za to, věnovat mu necelé dvě hodiny času. Na snímku Grace Kellyová a James Stewart.
VERTIGO (ZÁVRAŤ) - zůstává i po letech mistrovským dílem, kterému těžko něco vytknout. Bývalého policejního inspektora Scottieho (James Stewart) si najme jeho přítel ke sledování své ženy Madelaine (Kim Nowaková) trpící sebevražednými sklony. Jak už to v životě bývá, Scottie se do svůdné ženy zamiluje. Dostane možnost zachránit jí život, když vytáhne její tělo z chladných vln zálivu. Podruhé, při Madelainině skoku z vrcholu zvonice, žalostně zklame, neboť jeho indispozice - závrať - mu nedovolila ji nahoru doprovázet. Zdá se, že hrdina bude zbytek života žít s výčitkami svědomí. Po čase však na ulici potkává ženu, nápadně podobnou mrtvé... Divák v té chvíli již ví, kdo ona žena je, protože Hitchcock mu to zcela proti pravidlům žánru prozradí. Neví to však Scottie a tak po zbytek filmu sledujeme jeho poznávání kruté pravdy a odhalování ďábelské hry, do níž byl zatažen a v níž se s jeho obsesí zjevně počítalo...
VERTIGO má působivě vystiženou, místy až snovou atmosféru tajemnosti a skrytého erotického jiskření. Můžete film podrobit psychoanalytickému zkoumání, vysledovat roli, jakou hraje třeba změna barvy vlasů či převleky hrdinky, můžete zkusit nacházet paralely mezi pojetím ženy v tomto filmu a soukromými komplexy tvůrce, o nichž se již tolik napsalo. Možná ale je lepší nechat se unést tajemností příběhu a na svou dobu brilantními kameramanskými efekty (jak v záběrech San Francisca, kde se příběh odehrává, tak v surrealistických snech Scottieho, psychedelické sekvenci závrati a zejména ve slavném "akrofobickém" pohledu kamery do víru točitého schjodiště na zvonici). Pak prožijete film jako dokonale vypointovanou napínavou podívanou. VERTIGO uspokojí každého, mistr se prostě nezapře.
Foto: sodahead.com, thescarlettolive.com, televize.cz
****************************************************************************
OKNO DO DVORA (Rear Window), USA 1954, režie Alfred Hitchcock, uvádí ČT 2 v pondělí 16. ledna od 21,00 hodin.
VERTIGO (ZÁVRAŤ), USA 1958, režie Alfred Hitchcock, uvádí ČT 2 v pátek 20. ledna ve 20,55 hodin. Foto z filmu - James Stewart a Kim Nowaková uvádíme níže.