S personálními změnami ve vedení a struktuře organizace a celkovým omlazením tvůrčího týmu přichází i posílení funkce filmového klubu. Ten v letošním roce bude naplňovat původní představu o klubovém promítání a mimo pouhé projekce, nabídne i odborné přednášky a tématické úvody k filmům, zajímavé tematické texty psané studenty Filmové vědy pod Filozofickou fakultou UP, které dostane každý divák zdarma. Připravují se i další doprovodné akce a výhody pro diváky. Cena filmového klubu je v tomto roce stále nízká: pro veřejnost 60,- Kč; pro držitele kartičky AČFK (je možné zakoupit před projekcí za 60,- Kč na celý rok) za 40,- Kč. Tento rok máme také speciální nabídku pro seniory, ti mohou naše projekce navštívit za pouhých 40,- Kč.
Jako pilotní projekci letního semestru jsme zvolili legendární filmovou adaptaci
Markéty Lazarové v režii Františka Vláčila. Snímek byl v roce 1998 zvolen předními filmovými kritiky a publicisty jako nejdůležitější film stoleté filmové historie českého filmu. Marketa Lazarová bude promítána 15. února od 20 hodin z restaurovaného 35 mm pásu. Na konci února uvedeme poslední film velikána britsko – amerického filmu Stanleyho Kubricka
Eyes Wide Shut. Filmová adaptace Traumnovelle Arthura Schnitzlera ze začátku 20. století se odehrává v New Yorku přibližně od 100 let později. Do hlavních rolí Kubrick obsadil Toma Cruise a Nicole Kidman, tehdy jeden z nejstabilnějších párů Hollywoodu, kteří zde bezesporu odvádí své životní herecké výkony.
První z akcí obohacující klasický filmový klub bude mini přehlídka
Kapitalismus jako utopie, ve dvou dnech budou moci diváci zhlédnout sérii dokumentů, navštívit přednášku Martina &Skabrahy nebo zapojit se do diskuze s režisérem a dokumentaristou Vítem Janečkem. Kapitalismus jako utopie proběhne 22. a 23. 2. na půdě Uměleckého centra Konvikt.
Středa 15. 2. /
Marketa Lazarová /
režie: František Vláčil / ČSSR 1967 /
20:00 / 162 min. / Filmový sál UC UP/ vstup 60 Kč, pro členy Film. klubu 50 Kč /
Proslulá filmová adaptace Františka Vláčila Vančurovi Markéty Lazarové dodnes fascinuje zemitostí, s jakou je postižen život ve středověku. Titulní hrdinkou je ctnostná dívka (Magda Vášáryová), zaslíbená Bohu, které se proti její zvůli zmocní syn Kozlíkův Mikoláš (František Velecký). Unikátní je kostýmní a výtvarná práce Theodora Pištěka, neopomenutelná hudba z pera Zdeňka Lišky a kamera Bedřicha Baťky. Snímek byl v roce 1998 zvolen v anketě filmových kritiků a publicistů za nejvýznamnější snímek stoleté historie českého filmu.
Snímek bude promítán z restaurovaného 35 mm pásu.
Kapitalismus jako utopie / přehlídka
Středa 22. 2. / 16:00 / Bíla nora Umělecké centrum UP
Kapitalismus a současná levice – přednáška Martina &Skabrahy
Středa 22. 2. / 18:00 / Filmový sál UC UP
Dnešní úloha intelektuálů (Rozhovor Costase Douzinase a Slavoje Žižeka)
Řecko 2011, rež. Giorgos Keramidiotis, 63min, anglicky, české titulky
Jednoduchý dokument nás zavede do Atén, kde se setkávají dva kolegové z Univerzity v Londýně, kde oba působí na Birkbeck Institutu pro humanitní studia, Slavoj Žižek a Costas Douzinas. Oba patří k výrazným osobnostem současného levicového myšlení a jejich rozhovor se dotýká základních otázek o pozici intelektuálů a filosofů v dnešním materialistickém světě, o možné nápravě demokracie, která se stává vládou ekonomických expertů a o dopadech krize, které se nejzřetelněji zhmotňují právě v Aténách.
Středa 22. 2. / 20:00 / Filmový sál UC UP
Závod ke dnu (Robota)
ČR 2011, rež. Vít Janeček, 82min., česky
Jeden z mála filmů, který si za své téma vybral osudy míst, lidí a továren, které se v důsledku globalizace v Česku zavírají. Vrací se také k zaběhnutým mediálním schématům, které využívají politické strany v předvolebních kampaních a které zaměňují sociální vyloučení za neschopnost nezaměstnaných adaptovat se na novou situaci na trhu. I když ve filmu vystupují osobnosti současného českého levicového myšlení (Václav Bělohradský, Jan Keller), nesnaží se o laciný „antikapitalistický“ pohled, ale spíše o zachycení skutečných životních příběhů lidí, kterým se v důsledku manažerských rozhodnutí naprosto změnil svět. Lidí, kteří nehrají automaty, neparazitují na sociálním systému, ale mají děti na vysokých školách a žijí v místech, kde se práce a rekvalifikace hledají skutečně mimořádně obtížně.
Po filmu následuje diskuse s režisérem Vítem Janečkem.
Čtvrtek 23. 2. / 19:00 / Filmový sál UC UP
Stará škola kapitalismu
Srbsko 2009, rež. Želmir Žilnik, 122 minut, srbochorvatsky, anglické titulky, české podtitulky
Jediný fikční film v našem výběru je zároveň filmem formálně nejradikálnějším. Zachycuje fiktivní příběh vzpoury dělníků, kteří se rozhodnou řešit svou tíživou sociální situaci únosem a vydíráním skupiny podnikatelů. Film je však natočen s neherci, a prolíná se s dokumentárními záběry odborářských a anarchistických demonstrací. Nejasná hranice mezi fikcí a dokumentem Žilnikovi slouží k tomu, aby proti sobě postavil vlastníky, dělníky a intelektuály/revolucionáře a ukázal, jak moc se toto sociální třídění v současnosti liší od doby, ze které vzešel reálný socialismus a skutečná bolševická revoluce.
Čtvrtek 23. 2. / 21:00 / Filmový sál UC UP
Kapitalismus – naše vylepšená receptura
Rumunsko 2010, rež. Alexandru Solomon, 80 minut, rumunsky, české titulky
Transformace je téma, kterým se my i další postkomunistické země zaobíráme už přes dvacet let. Jak byla úspěšná? Jak se majetek „lidu“ povedlo smysluplně navrátit původním majitelům či nalézt pro něj majitele nové? Režisér Solom sleduje ve filmu jak některé nejbohatší rumunské podnikatele, tak obyčejné lidi a snaží se zachytit, jakým způsobem se jeho země přerodila z reálného socialismu do tržní ekonomiky a jakou cenu za to zaplatila.
Vstupné na celou přehlídku: 100,- Kč / Vstupné na jednotlivá představení: 60,- / 50,- Kč (pro členy filmového klubu)
Rezervace vstupenek na jednotlivá představení: program@pastichefilmz.org a na tel. čísle: 732 860 794
středa 29. 2. /
Eyes wide shut /
režie: Stanley Kubrick / USA, Velká Británie 1999 /20:00 / 159 min. / Filmový sál UC UP / vstup 60 Kč, pro členy Film. klubu 50 Kč
Poslední snímek z bohaté tvůrčí odysey Stanleyho Kubricka by bylo možné bez přemýšlení nazvat psychologickým thrillerem s erotickými prvky, ovšem v případě Eyes wide shut bychom se snažili nasoukat velké dílo do malé a nízké škatulky žánru příznačného pro 90. léta 20 století. Film je adaptací knihy Traumnovelle vídeňského autora z počátku 20. století, Arthura Schnitzlera. Předloha snímku se i v tomto období odehrává a námět je zároveň silně ovlivněn tehdejším „ boomem psychoanalýzy “. Kubrick přenesl příběh do New Yorku přibližně o 100 let později a do hlavních rolí obsadil Toma Cruise a Nicole Kidman. Na závěr své kariéry se tak pokusil zkomponovat své opus magnum a zpětně lze říci, že uspěl na výbornou.
PASTICHE FILMZ
Umělecké centrum UP (Konvikt) – filmový sál (3. patro),
Univerzitní 3, Olomouc
www.pastichefilmz.org